Legile Educației merg la promulgare, după votul decisiv din Senat. Principalele amendamente adoptate

Ministerul Educației
Sursa foto: Facebook / Ministerul Educației

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a declarat, marţi, la Guvern, că noua Lege a învăţământului superior care a fost adoptată de Parlament prevede o mai mare autonomie în ceea ce priveşte stabilirea profilului de carieră a cadrelor universitare.

Ministrul a participat la ceremonia de semnare a contractelor de finanţare destinate sprijinirii sistemului naţional de cercetare-dezvoltare prin atragerea de resursă umană înalt specializată din străinătate, inclusiv din diaspora ştiinţifică.

„Prin acest program oferim resursele pentru ca universităţile să-i aducă şi mai aproape pe cercetătorii români şi străini care deja au legături bine consolidate cu mediul academic şi de cercetare din România. În Legea învăţământului superior am prevăzut o mai mare autonomie în ceea ce priveşte stabilirea profilului de carieră a cadrelor universitare. Fiecare universitate trebuie să poată să decidă în ce măsură un cadru universitar la un moment dat este mai valoros în cercetare sau în zona de predare sau în alte zone de interes din misiunea universitară. (…) Practic, Legea învăţământului superior vine şi deschide cadrul legislativ şi potenţează autonomia universitară în aşa fel încât aceste investiţii să îşi atingă scopul”, a susţinut Deca.

Ministrul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Sebastian Burduja, a amintit că bugetul alocat cercetării a crescut cu 70%, iar în prezent se află în lucru legea cercetării româneşti.

„Bugetul a crescut cu nivelul fără precedent de 70%. (…) Sunt lucruri care s-au întâmplat în cercetarea românească – Programul ‘Henri Coandă’, Legea cercetării româneşti este în lucru, Legea integrării – jalon PNRR îndeplinit la timp şi multe altele”, a susţinut Burduja.

Potrivit consilierului prezidenţial Diana Păun, România poate deveni un hub tehnologic şi un centru de inovare cu un ecosistem de start-up-uri de cercetare-dezvoltare şi colaborări internaţionale.

„În contextul global actual în care tehnologia evoluează atât de rapid trebuie să ne asigurăm că suntem pregătiţi să facem faţă schimbărilor, să profităm de avantajele pe care acestea le aduc. România poate deveni un hub tehnologic şi un centru de inovare cu un ecosistem de start-up-uri de cercetare şi dezvoltare şi colaborări internaţionale. (…) Progresul colectiv poate fi posibil doar prin parteneriat şi cooperare. Astăzi, România îşi deschide porţile pentru minţi strălucite din întreaga lume pentru a ne ajuta să creăm un viitor mai bun pentru toţi. Acest program de atragere a resurselor umane înalt specializate nu are doar scopul de a aduce cele mai bune experienţe şi cunoştinţe, ci şi de a stimula colaborarea, schimbul de idei între profesioniştii de renume internaţional şi comunitatea locală”, a afirmat Diana Păun.

Principalele amendamente adoptate de parlamentari la Legile Educatiei

Admitere la liceu, separata de Evaluarea Nationala, pentru 50% dintre locuri

Parlamentarii au decis ca unitatile de invatamant liceal pot sa organizeze clase de excelenta pentru anumite specializari, pentru maximum 50% din numarul total de clase a IX-a aprobat in planul de scolarizare. Admiterea elevilor in aceste clase se face pe baza unor probe de verificare a cunostintelor conform unei metodologii aprobate de Ministerul Educatiei si a rezultatelor obtinute la examenul de evaluare nationala.Probele de verificare au loc inainte de desfasurarea examenului de evaluare nationala si sunt notate cu calificativele „admis” / „respins”.
Un procent de 10% dintre locuri sunt ocupate prioritar pe baza rezultatelor obtinute la evaluarea nationala si conform optiunilor exprimate, prin repartitie computerizata, de catre elevi cu dizabilitati si/sau CES si de catre elevi de etnie roma, prevede un alt amendament adoptat prin consensul grupurilor parlamentare cu Ministerul Educatiei.

Bacalaureat la Religie

Un alt amendament adoptat prevede ca examenul national de Bacalaureat consta in sustinerea probelor scrise, obligatorii, specifice profilului sau specializarii si sunt desfasurate dupa cum urmeaza:
– pentru profilul umanist, specializarea stiinte sociale, din filiera teoretica, doua probe scrise, dintre care o proba obligatorie la Istorie si o proba la o disciplina relevanta pentru profilul umanist, la alegere intre Geografie si stiinte socio-umane, si anume: Logica, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie sau Religie.
– pentru profilul umanist, specializarea filologie, din filiera teoretica – doua probe scrise, dintre care o proba obligatorie, la Limba si literatura unei limbi de circulatie internationala si o proba la o disciplina relevanta pentru profilul umanist, la alegere intre: Istorie, Geografie sau stiinte socio-umane, intre care: Logica, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie sau Religie. Detalii AICI<<

Inscrierea elevului pentru a frecventa orele de Religie se face prin cererea scrisa a elevului major sau a parintilor/reprezentantului legal, pentru elevul minor. Schimbarea acestei optiuni se face tot prin cerere scrisa. In cazul in care elevul nu frecventeaza orele de religie, situatia scolara se incheie fara disciplina Religie.In mod similar, se procedeaza si pentru elevul caruia, din motive obiective, nu i s-au asigurat conditiile pentru frecventarea orelor la aceasta disciplina. Elevului care nu frecventeaza orele de religie i se va asigura prezenta in unitatea de invatamant pe durata derularii cursurilor”, prevede un alt amendament adoptat de comisie.

Potrivit unui alt amendament, disciplina Religie poate fi predata numai de personalul didactic calificat, conform prevederilor prezentei legi, si avizat de cultele religioase recunoscute oficial de stat, in conformitate cu metodologia aprobata prin ordin al ministrului Educatiei.

Interzicerea propagandei de natura ideologica in scoli

Un alt amendament important adoptat de parlamentari se refera la faptul ca in unitatile de invatamant preuniversitar si in toate spatiile destinate educatiei si formarii profesionale, precum si in cadrul activitatilor desfasurate in mediul online de unitatile de invatamant preuniversitar sunt interzise discriminarile pe criteriile mentinute in OUG 137/2000, cu exceptia masurilor afirmative dispuse de lege.Sunt interzise manifestarile si propaganda de natura politica si ideologica, precum si prozelitismul religios.

Discipline scolare modulare

Printre amendamentele adoptate se mai afla unul apartinand USR, conform caruia disciplina scolara modulara reprezinta disciplina scolara al carei studiu se poate desfasura pe o perioada de timp mai mica de un an scolar.

Modificari la programul educational de tip „A doua sansa”

Un alt amendament al PNL, adoptat de comisie, prevede ca programele educationale de tip „A doua sansa” sunt programe care au ca scop sprijinirea minorilor si, respectiv, a adultilor care nu au fost inscrisi in invatamantul preuniversitar sau care au parasit prematur sistemul de educatie, fara a finaliza invatamantul primar si/sau gimnazial si/sau liceal, si care au depasit varsta de scolarizare corespunzatoare acestor niveluri, astfel incat acestia sa isi poata completa si finaliza invatamantul obligatoriu, precum si sa poata obtine o calificare profesionala, avand inclusiv posibilitatea reintegrarii in invatamantul de masa, in conditiile prezentei legi.

Cresele de stat vor fi arondate unitatilor de invatamant cu personalitate juridica

Deputatii au mai decis ca, in termen de 3 ani de la intrarea in vigoare a prezentei legi, cresele de stat cu personalitate juridica se reorganizeaza si se arondeaza unitatilor de invatamant cu personalitate juridica, care au nivel prescolar cu program prelungit sau unitatilor de invatamant care au in structura invatamant prescolar. Prin exceptie, cresele cu minimum 120 de anteprescolari se pot reorganiza ca unitati de invatamant cu personalitate juridica, prevede amendamentul initiat de UDMR, adoptat cu 3 abtineri de comisie.

Transport decontat pentru profesorii care fac naveta la scoala

Un alt amendament apartinand comisiei prevede ca personalului didactic si administrativ din invatamantul preuniversitar care nu dispune de locuinta in unitatea administrativ-teritoriala unde are postul i se deconteaza cheltuielile de transport de catre angajator, din bugetul Ministerul Educatiei, conform unei metodologii aprobate prin ordin de ministru.

Reintroducerea exmatricularii in invatamantul preuniversitar

Comisia de invatamant a Camerei Deputatilor a adoptat amendamentul privind sanctionarea elevilor cu exmatricularea. Potrivit amendamentului, exmatricularea elevilor va fi posibila doar in situatii foarte grave, cu drept de reinscriere in anul scolar urmator, in aceeasi scoala sau intr-o alta unitate de invatamant, cu exceptia elevilor din invatamantul postliceal.

Lista cu sanctiunile ce pot fi aplicate elevilor, in functie de gravitatea faptei, sunt:

1. observatie individuala;
2. mustrare scrisa;
3. retragerea temporara sau pe durata intregului an scolar a burselor de care beneficiaza elevul;
4. mutarea disciplinara la o clasa paralela din aceeasi unitate de invatamant;
5. suspendarea elevului pe o durata limitata de timp; preavizul de exmatriculare;
6. exmatricularea cu drept de reinscriere, in anul scolar urmator, in aceeasi unitate de invatamant;
7. exmatricularea cu drept de reinscriere, in anul scolar urmator, in alta unitate de invatamant;
8. exmatricularea fara drept de reinscriere pentru elevii din invatamantul postliceal.

Aceste sanctiuni pot fi insotite si de scaderea notei la purtare.

Telefoanele mobile vor fi strict interzise in invatamantul prescolar, primar si gimnazial.

Parlamentarii au decis ca utilizarea unui telefon mobil sau a oricarui alt echipament de comunicatii electronice de catre un elev este interzisa pe perioada cursurilor din invatamantul prescolar, primar si gimnazial inclusiv in timpul activitatilor educationale care se desfasoara in afara unitatilor de invatamant, cu exceptia utilizarii acestora in scop educativ, sau in spatiile autorizate explicit de regulamentul intern al unitatii de invatamant. Detalii AICI<<

In invatamantul liceal, regulamentul intern al unitatii de invatamant poate interzice folosirea de catre un elev a dispozitivelor mentionate in intregul sau partial din incinta unitatii de invatamant, precum si in timpul activitatilor care se desfasoara in afara acesteia.

Absolventii liceelor pedagogice se pot angaja invatatori doar pentru 5 ani si nu se pot titulariza

Absolventii liceelor pedagogice se vor putea angaja invatatori, insa doar pe o perioada de 5 ani, fiind astfel incurajati sa urmeze studii universitare de specialitate. Aceasta a fost solutia propusa de Ministerul Educatiei la situatia liceelor pedagogice, la dezbaterile pe proiectul legii invatamantului preuniversitar.

In varianta proiectului de lege adoptat de Guvern, absolventii de licee pedagogice se puteau angaja doar pe o perioada de 3 ani fara studiile superioare.

7 amendamente importante la proiectul Legii invatamantului superior

1. Institutiile de invatamant superior pot asigura, integral sau partial, transportul si cazarea salariatilor care domiciliaza in alte localitati, cu incadrarea in bugetul aprobat.
2. Institutiile de invatamant superior pot majora salariile de baza in functie de specificul activitatii desfasurate si de calitatea acesteia. Sumele pentru aceste majorari se asigura cu incadrare in bugetul aprobat.

3. Personalul didactic si de cercetare se pensioneaza la implinirea varstei de 65 de ani, iar la cererea titularului se poate mentine aceasta functie pana la finalul anului universitar.

4. Candidatii proveniti din invatamantul in limbile minoritatilor nationale, cu diploma de bacalaureat, beneficiaza de locuri rezervate minoritatilor nationale pentru programele de studii care nu exista in invatamantul superior de stat in limba minoritatii nationale respective.

5. Studentii cetateni romani inmatriculati la institutii de invatamant in strainatate beneficiaza de tarif redus cu 50% pentru transportul feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a si naval, pe tot parcursul anului calendaristic, pana la implinirea varstei de 30 de ani, cu prezentarea unui card/carnet studentesc valabil pentru acel an universitar.

6. Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda in cuantum de la 100.000 lei la 200.000 de lei fapta persoanei fizice sau juridice care pune la dispozitia studentilor, studentilor doctoranzi, cursantilor contra cost, prin internet, prin retele de socializare sau servicii de comunicare electronica, in scopul insusirii fara drept a calitatii de autor pentru lucrari stiintifice, referate, lucrari pentru examenele de evaluare pe parcurs, precum si de finalizare a studiilor universitare de licenta, masterat si/sau de doctorat.

Se autorizeaza Ministerul Comunicatiilor sa identifice si sa opreasca imediat functionarea site-urilor care promoveaza oferte de vanzare, vanzarea sau punerea la dispozitie a persoanelor fizice contra cost a produselor mentionate mai sus. Redeschiderea site-urilor sub orice forma constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 300.000 lei si 600.000 lei.

7. Nu constituie abateri de la normele de etica diferentele de conceptie teoretica, experimentala sau practica, erorile materiale de citare, diferentele de interpretare a datelor, precum si diferentele de opinie.

Autor

  • Marinela Anghelus

    Redactor-șef PS News, coordonează echipa de jurnaliști ai PS News din 2017. Are o experiență de peste 8 ani în presa online. Înainte de a intra în presă, a ocupat poziția de consilier parlamentar pentru 2 ani, în perioada 2013-2015. În aceeași perioadă a făcut parte din echipa de specialiști digitali ai unei mari corporații din Statele Unite ale Americii - Lotus Interworks. Este absolventă a Facultății de Științe Politice a Universității București și a unui master de Relații Internaționale și Studii Europene la aceeași facultate. Ulterior, a urmat și cursuri de prezentator TV la Academia „Studiourile Buftea”.

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: