Skip to content
Alegeri Europarlamentare 2019 Politică

Europarlamentare 2019: PSD repetă campania naționalistă din 2014. Nicio schimbare în 5 ani

Inquam Photos / Octav Ganea

PSD este fără discuții partidul care a arătat cel mai populist și naționalist discurs de pe scena politică, în frunte cu Liviu Dragnea scufundat într-un război fals și ipocrit cu Europa, deși Europa nu-l bagă în seamă.

Statele mici care n-au nicio șansă să influențeze viitorul Uniunii, cum este cazul României, au ales să atace proiectul european, după ce au văzut că statele puternice – Franța și Germania – încearcă să pună stăpânire și să dicteze inclusiv politica internă a statelor membre și UE de astăzi nu se mai rezumă doar la o uniune economică, așa cum a fost gândită de la început. Federalizarea Uniunii este un proiect dorit cel mai mult de francezi și germani, după cum arată și acest sondaj. Celelalte popoare se opun unei astfel de idei, ceea ce ar risca să perturbe liniștea pe întregul continent.

Tocmai din acest motiv un stat precum România poate profita de euroscepticism, iar anumite partide trec la discursul naționalist pentru a-și mobiliza electoratul.

În 2014 PSD a schimbat strategia drastic și a trecut la acest naționalism, care astăzi îmbracă hainele euroscepticismului. Euroscepticism este mult spus, pentru că PSD n-ar vrea niciodată să renunțe la UE și nici măcar nu poate visa la un RoEXIT. Totuși, asta nu-i împiedică să le dea cetățenilor falsa impresie că ei luptă pentru țară.

Sloganul PSD în 2014 era „Mândru că sunt român”, cu un Victor Ponta care defila în cel mai bun român dintre cei mai buni. Victor Ponta, la fel ca Liviu Dragnea în prezent, era o trompetă a naționaliștilor din PSD și din România. PSD naționalist a luat naștere pe vremea când fostul premier conducea partidul și încă de pe atunci lansa atacuri la liderii europeni.

În timp ce Ponta se dădea „mândru” că e român, alături de Liviu Dragnea, cei doi erau trași de jandarmi cu barca, în aprilie 2014, în timpul campaniei electorale pentru europarlamentare. Tot atunci a apărut și celebrul „fă, Doina”.

Când pesediștii s-au crezut foarte creativi, au lansat inclusiv aplicația „mândru că sunt român”, prin care voiau să promoveze poze cu românii care sunt mândri cu naționalitatea lor. A fost un eșec total.

Alte mesaje folosite de PSD în 2014 la europarlamentare:

„România grânarul Europei.”

„România puternică în Europa!”

„Trimite la Bruxelles oameni mândri că sunt români, care vor apăra România”

„Noi credem că românii trebuie să îşi redescopere mândria şi demnitatea şi să îşi dea seama că au multe motive de a fi pozitivi. Noi ştim că românii sunt în realitate inteligenţi, muncitori, cinstiţi şi civilizaţi”, scriau pesediștii în 2014.

Nu ar trebui să fim surprinși în 2019 de faptul că PSD alege o campanie plină de naționalism. Atât în 2014, cât și în 2019 Liviu Dragnea era cel care controla campania electorală, deci nu pot fi campanii diferite din partea unui om care nu înțelege nici politica de la nivelul Teleorman, ce pretenții să avem să înțeleagă politica europeană sau geopolitica.

Naționalismul PSD a evoluat în 2019 la euroscepticism, ajutat și de faptul că mai mulți lideri europeni au înțeles să-și facă toată campania electorală pe spatele României, cum este cazul lui Weber. În loc să protejeze țările mici și să le dea putere să-și exprime viziunea de politică europeană, liderii europeni le-au atacat, comportându-se ca niște stăpâni. Polonia, Ungaria, România au profitat imediat și politicienii au început să culeagă voturi.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *