Skip to content
Politică

EXCLUSIV – Ascensiunea unui controversat afacerist cu grave probleme penale în mandatul unui ministru liberal

La sfârsitul anului 2012, unul dintre cei mai controversați oameni de afaceri din Romania ajungea în arest, după ce împotriva sa a fost deschis un dosar de catre procurorii DNA.

Numele sau este Nelu Iordache, patronul Romstrade, iar acuzatiile erau de delapidare, fals în înscrisuri și spălare de bani. S-a spus atunci, pe diverse canale media, ca a fost reținut unul dintre afaceristii apropiati de PDL, beneficiar ar unor contracte cu statul de miliarde de euro, încheiate de firmele sale. Asa și este.

Nelu Iordache este un afacerist apropiat de Guvernele PDL. Adevarul este însă mult mai amplu. Iordache este un apropiat al tuturor guvernelor, nu doar al celor PDL. Mai mult, o perioada specială din activitatea de om de afaceri a lui Iordache are legătura cu un fost adversar al PDL, actual aliat al PDL. Numele său: Ludovic Orban, fost ministru al Transporturilor.

De altfel, în piața politică, liderul liberal estă văzut drept cel care l-a inventat și l-a propulsat pe Nelu Iordache în careul de ași al regilor asfaltului din România.

Va veți intreba de ce facem tocmai acum astfel de dezvăluiri. Raspunsul este oferit chiar de o declarație a lui Ludovic Orban, care a acuzat ca, sub guvernarea Ponta, companiile de stat nu fac altceva decât să satisfacă o clientelă politică și economică. „Au fost puşi acolo, nu pentru a vedea un bun management al companiei, a păzi banul public, nu pentru a asigura profit, ci pentru a lua decizii politice care să satisfacă clientela politică şi economică. Companiile au fost cele vămuite, fiind obligate să încheie contracte care sunt defavorabile, în condiţii impuse de anumiţi miniştri care s-au succedat”, a spus Ludovic Orban (PNL).

Aceasta a fost declarația care ne-a atras atenția. O declarație în care Ludovic Orban spune probabil niste lucruri adevărate, dar de care poate fi acuzat oricând, având în vedere ce s-a întamplat în perioada în care liberalul conducea ministerul Transporturilor în ceea ce privește relația cu societatea Romstrade, controlata de prietenul său Nelu Iordache.

Presa a dezvăluit ca Orban a facut accident cu mașina primită de la compania deținută de Nelu Iordache.

Asadar, legatura dintre Orban si Iordache datează cel puțin din 2006. An în care Orban a fost protagonistul unui accident rutier, conform celor de la hotnews.ro, iar accidentul s-ar fi produs în timp ce liberalul conducea un jeep de lux, aparținând Romstrade. Cel putin, asta a scris presa. Întrebat la momentul respectiv despre mașina lui Iordache care era condusă de el, Orban a explicat, conform articolelor scrise de-a lungul timpului pe acest subiect, că este într-o veche relație de prietenie cu patronul Romstrade.

Chiar dacă există mai mulți titulari ai denumirii de ”rege al asfaltului”, Iordache se bate pentru poziția de ”împărat al asfaltului”. Această ascensiune fulminantă a lui Iordache i s-a datorat si lui Orban, având în vedere sumele mari încasate de Romstrade, compania omului de afaceri, în perioada în care liberalul conducea Transporturile. Iordache a reușit să devină la un moment dat afaceristul cu cele mai multe contracte avute cu statul, cu o valoare de peste 1 miliard de euro, fapt care îl plasa în topul celor mai bogați și mai influenți oameni din România.

Sa ne intoarcem însa la Ludovic Orban. Pentru a vederea cuantumul exact al contractelor acordate sub ministeriatul lui Ludovic Orban celor de la Romstrade, PSnews.ro a făcut o solicitare în baza legii 544/2001 privind accesul la informații publice.

solicitare transporturi

Iordache, 400 de milioane de euro in mandatul lui Orban

Răspunsul oferit de Ministerul Transporturilor constă în extrem de multe zerouri, fiind prezentate sume de zeci de milioane și chiar miliarde de lei noi. Adunate, contractele acordate de catre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, din subordinea ministerului Transporturilor, in timpul mandatului de ministru al lui Ludovic Orban, rezultă că lui Nelu Iordache i-au fost acordate contracte de aproximativ 400 de milioane de euro.

Astfel, in 2007, in timp ce ministrul Transporturilor era Ludovic Orban, CNADNR i-a acordat companiei Romstrade următoarele contracte:

contracte 2007 WM

La un scurt calcul, sumele ce i-au fost acordate in anul 2007 firmei Romstrade detinuta de Nelu Iordache au fost de aproape 52 de milioane de euro. Dacă ne raportăm la cifra de afaceri avută de Romstrade în 2007, înseamnă că doar Ministerul Transportulor îi asigura lui Iordache aproape 30% din cifra de afaceri de peste 660 de milioane de lei noi, însemnând aproape 147 de milioane de milioane de euro.

În 2008, situația s-a perpetuat în aceeași linie, contractele castigate de societatea lui Nelu Iordache fiind de data aceasta și mai multe și mai grase. Aproximativ 332 de milioane de euro a virat ministerul Transporturilor în conturile Romstrade, în anul 2008. Cireșa de pe tort a fost contractul cu valoare de peste 1,2 miliarde de lei noi, reprezentând aproximativ 270 de milioane de euro, alocați pentru construcția drumului dintre Bengești și Sebeș, adică vestitul proiect Transalpina, pentru care Iordache a încasat banii, dar nu a finalizat nici până astăzi proiectul. Motiv pentru care a intrat în atentia DNA. În 2008, prin primirea acestor contracte, Romstrade a atins un nivel maxim al cifrei de afaceri și anume peste 800 milioane de lei.

contracte 2008

Aceste contracte au însemnat o creștere semnificativă a cifrei de afaceri și implicit a profitului pentru firma lui Nelu Iordache. După cum se poate observa în statistica de mai jos, cel mai mare profit avut de compania Romstrade a fost tocmai pe perioada în care Ludovic Orban, conducea ministerul Transporturilor. Coincidență sau nu, Iordache a prosperat cel mai mult în perioada 2007-2008.

Iată cifrele de afaceri ale Romstrade, conform listafirme.ro, în perioada 2005-2011:

listafirme

În altă ordine de idei, anumite surse din PNL ne-au explicat ca Iordache nu doar încasa, ci dona. Chiar și în presă a fost semnalat de mai multe ori faptul că Nelu Iordache era cel mai mare sponsor al liberalilor. Ne putem imagina că regele asfaltangiilor era foarte bine ancorat în mersul politicii românești, părând că a știut întodeauna o regulă de aur din politica dâmbovițeană: donații în schimbul contractelor cu statul.

Conform celor de la mediafax.ro, Nelu Iordache le-a declarat procurorilor, în momentul în care a fost reținut de DNA, că avansul de 6 milioane de euro pe care l-a primit de la ministerul Transporturilor pentru primul tronson al autostrăzii Nădlac-Arad nu reprezenta de fapt o sumă plătită înainte pentru realizarea lucrării, ci pentru acordarea de la bun început a comisionului politic ”datorat” la primirea contractului.

Aceste lucruri se întâmplau în 2012. Întrebarea firească este următoarea: oare Nelu Iordache era novice în astfel de practici sau a procedat de aceeași natură și cu alți miniștri ai Transporturilor? Ar fi interesant de aflat, iar procurorii probabil ne vor oferi la un moment dat un răspuns în acest sens.

În concluzie, la solicitarea PSnews.ro adresată ministerului de Transporturi, privind cuantumul și obiectul contractelor câștigate de Nelu Iordache în perioada în care Ludovic Orban era șef peste Transporturi, rezultă faptul că Romstrade a prosperat cel mai mult chiar în perioada în care liberalul era ministru.

Aproape 400 de milioane de euro au fost acordate de Ministerul Transporturilor, prin CNADNR, în 2007-2008 către compania deținută de prietenul lui Ludovic Orban, Nelu Iordache. După ce liberalul a părăsit șefia ministerului Transporturilor și cifrele de afaceri ale lui Iordache au scăzut vertiginos, ajungând în 2011 la un profit de 6 ori mai mic, decât cel înregistrat în 2007-2008, după cum reveiese din statistica de pe listafirme.ro, preluând datele de la Ministerul de Finanțe.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *