Skip to content
Opinii

EXCLUSIV INTERVIU Președinte ANAF Gelu Diaconu, despre controlul marilor averi: ”A fost selectat un eșantion de 4000 de persoane”

Invitatul PSnews.ro din această săptămână este Gelu Ștefan Diaconu, Președintele Agenției pentru Administrare Fiscală (ANAF).

Care sunt obiectivele campaniei de verificare a marilor averi și câte persoane vor fi supuse controlului ANAF, care este stadiul reformei demarate în interiorul ANAF, care au fost impedimentele în realizarea acestui proces amplu de restructurare, ce impact va avea reducerea CAS cu 5 puncte procentuale în ceea ce privește colectarea la bugetul de stat, dar și cum vede actuala situație financiară a TVR sunt întrebări la care Președintele Autorității pentru Administrare Fiscală (ANAF), Gelu Diaconu, a răspuns în cadrul unui interviu acordat PSnews.ro.

Reporter: Sunteți președintele ANAF care a declanșat și a implementat cea mai amplă reformă de la înființarea acestei instituții. Care sunt rezultate după cele cateva luni de la implementarea acestei reforme? Cât de dificil a fost să schimbați sistemul? Cum vedeți evoluția instituției și a sistemului pe termen mediu și lung?

Gelu Diaconu: Reforma ANAF este imperios necesara deoarece cred ca este institutia cu cea mai inadecvata capacitate administrativa raportat la atributiile conferite prin lege. Este un mecanism administrativ urias de functionarea caruia depinde reusita unei bune guvernari.

Pornind de la aceasta premisa, premierul Ponta si fostul ministru Chitoiu au sprijinit demararea unui proces de reforma al administratiei fiscale fara precedent. Nu suntem nici macar la jumatatea drumului, insa, pana acum am reusit:

-reorganizarea in profil regional cu consecinte in scaderea costului colectarii cu cca 10%(ceea ce este un rezultat absolut notabil) si eliberarea resuselor umane necesare crearii structurii antifrauda;

-operationalizarea Directii General Antifrauda Fiscala, cu cca 1900 de salariati in opt regionale teritoriale avand rezultate, la etapa, cu mult peste asteptari. Noua structura va realiza pana la sfarsitul anului venituri suplimentare atrase din confiscari, amenzi, masuri asiguratorii pe cauze de mare infractionalitate economica de cca 500mil euro. Si asta in conditiile in care am avut la dispozitie resurse extrem de limitate. Insa, incepand cu 1 ianuarie 2015, vor avea toate dotarile necesare: spatii de lucru adecvate, cca 250 autovehicule, tehnica de calcul noua si acces la aplicatiile informatice gestionate de ANAF, uniforme, etc. Pe toate acestea le-am realizat cu un buget precar situat la un nivel de 80% din bugetul ANAF pe 2012.

Va urma un amplu proces de reforma in zona inspectiei fiscale (unde avem peste 4000 de salariati cu rezultate foarte slabe in atragerea de venituri suplimentare, datorate in principal cadrului legislativ si procedural stufos) cat si in zona administrarii fiscale propriu-zise prin reasezarea portofoliului de administrare in zona marilor contribuabili si a celor mijlocii (singurele zone unde avem mari greutati in a ne realiza programul de colectare), concomitent cu derularea programului cu Banca Mondiala pentru crearea Sistemului Informatic Integrat de Management al Veniturilor Statului.

Am demarat de asemenea un amplu proces de investitii pentru asigurarea spatiului necesar infrastructurii IT,  Directiei Marilor Contribuabili, cat si a unitatilor de administrare din Bucuresti, precum si a unei baze logistice dedicate pastrarii si valorificari in conditii optime a bunurilor confiscate trecute in proprietatea statului.

Ma folosesc si de acest prilej pentru a multumi public conducerii Serviciului de Telecomunicatii Speciale pentru sprijinul acordat in gasirea unei solutii pentru construirea unu centru de date nou al ANAF.
Ma intrebati daca schimbarea sistemului este un demers dificil? Raspunsul meu este ca nici nu va puteti imagina cat de dificil este. Vom continua reforma programata bazandu-ne pe sprijinul multor oameni responsabili din afara ANAF, dar mai ales alaturi de o mana de colaboratori dedicati in fata carora imi scot palaria! – Cat priveste persoana mea, nu va ascund ca zilnic sunt presiuni ale unora loviti de reforma si de fermitatea controalelor demarate de structurile ANAF pentru schimbarea din functie. Este insa, ultimul lucru care ma preocupa!

Reporter: Instituția pe care o conduceți a început o campanie de verificare a marilor averi. Care sunt rezultatele și cum se desfășoară aceasta? Cum se face selecția acestor persoane în vederea verificării averilor deținute?

Gelu Diaconu: Programul de crestere a conformarii voluntare a persoanelor cu venituri mari va fi extins la nivel national incepand cu 01 ianuarie 2015 prin crearea serviciilor teritoriale la nivel regional unde vor activa peste 200 de inspectori specializati in efectuarea acestor verificari specifice. A fost selectat un esantion de cca 4000 de persoane a caror avere afisata este in flagranta contradictie cu veniturile fiscalizate. Va fi o etapa de verificare preliminara si una de inspectie fiscala propriu-zisa. Procedurile de control sunt laborioase, necesita mult timp, insa deja impactul asupra declararii veniturilor este semnificativ.

Nu suntem departe de ziua in care vor fi din ce in ce mai putini smecheri care nu platesc impozite la stat, insa se lafaie in comoditati procurate din venituri nejustificate. Va garantez!

Reporter: Ce impact va avea decizia politică privind reducerea CAS cu 5 puncte procentuale la angajatori în ceea ce privește colectarea la bugetul de stat?

Gelu Diaconu: Este o decizie foarte buna. Sursele privind acoperirea impactului bugetar au fost detaliate de doamna ministru Petrescu. ANAF-ul are datoria sa le puna in aplicare. Avem un program in derulare prin activitati de inspectie fiscala si antifrauda targhetat pe munca subevaluata cu rezultate bune. In anul 2015 vom inzeci eforturile pentru combaterea muncii la negru.

As sugera insa ca acest impact ar putea fi amortizat si prin reducerea cheltuielilor alocate de la buget unor structuri birocratice ale aparatului administrativ care consuma resurse disproportionat de mari fata de contributia lor la buna guvernare.

Realmente, in elanul crearii capacitatii administrative de aplicare a aquis-ului comunitar, am copiat entitati birocratice consumatoare de resurse. Multe din agentii, autoritati, inspectorate ,etc ar putea functiona la nivelul unui serviciu si/sau directie din cadrul unui minister cu reducerea cheltuielilor neceasare la o treime.

Reporter: Reducerea TVA-ului la pâine a fost o măsură cerută intens de către producători și o măsură foarte bine primită de consumatori. Care a fost impactul în ceea ce privește nivelul de evaziune fiscală în domeniului produselor de panificație?

Gelu Diaconu: A avut cel putin doua efecte benefice: mentinerea pretului la paine si reducerea evaziunii. Avem insa, datoria si noi ANAF-ul de a ne focaliza controlul si in acest domeniu pe masura operationalizarii la capacitate a Directiei Generale de Antifrauda Fiscala.

Nu sunt insa adeptul cotelor diferentiate de TVA dificil de administrat si propice aparitiei mecanismelor evazioniste. Sustin mai degraba, aplicarea generalizata a unei cote mai reduse de TVA atunci cand spatiul bugetar o va permite.

Reporter: Directorul TVR a precizat că instituția se poate închide până în primăvara anului 2015 din cauza datoriilor uriașe înregistrate către bugetul de stat.

Gelu Diaconu: Nu vreau sa fac eu aprecieri legate de viitorul TVR.

Am fost dintotdeauna sustinatorul masurilor de restructurare profunde. Cert este ca, din punct de vedere al creantelor bugetare datorate, aceasta stare de lucruri nu mai poate continua mult!

Reporter: Credeți că există posibilitatea unei amnistii fiscale pentru Televiziunea Română? În cazul în care o astfel de măsură o considerați fezabilă, cum credeți că vor reacționa celelalte instituții media care înregistrează datorii la bugetul de stat?

Gelu Diaconu: Chiar daca atributiile mele nu sunt in zona legislativa ci in zona aplicarii legislatiei fiscale, ca si opinie personala consider exclusa varianta amnistiei fiscale.

Cat priveste reactia celorlalte institutii media cred ca aceasta ar trebui ponderata in raport cu propriile obligatii de achitat la bugetul statului.

10 comentarii la “EXCLUSIV INTERVIU Președinte ANAF Gelu Diaconu, despre controlul marilor averi: ”A fost selectat un eșantion de 4000 de persoane”

  1. domnul Diaconu vrea sa faca reforma institutiei pentru cresterea eficientei colectarii banilor.
    Sper sa reuseasca !va fi stopat tocmai de cei pe care trebuie sa-i verifice la „banuti”.
    PSD este un partid ordonat .. puternic …va proteja cum necum proprii membrii iar verificarile vor incepe(daca vor incepe) cu ACL .. peste vro 15 ani vor verificarile vor trece si la PSD….dar vor fi facute de alta partida situata la guvernare.

  2. nu vad posibila in Romania o astfel de reforma…mai devreme sau mai tarziu va fi stopata…sunt angajat al fiscului si stiu ce i se pregateste astuia daca mai continua sa ii ameninte pe cei cu averi mari sau pe evazionisti…a ajuns cu verificarile prea sus….

  3. Bravo lui! Păcat ca nu are cu cine- sper sa ajungă sus sa poate continua ce a incept . Păcat ca cei bogați care nu platesc taxe sunt cei care controlează DNA ul si ICCJ. Multe dosare sunt ‘cladite’ in asa fel incat cei ce nu platesc sa se poata strecura in continuare. E greu sa fii motivat in aceasta tara.

  4. Pina nu se va introduce, ca unic etalon al averii, munca cinstita si legal dovedita, nu se va face absolut nimic ! Indiferent in ce domeniu, indiferent cit ai salariu sau cistig, trebuie sa poti dovedi , in orice moment, de unde, cind, cum ai cistigat. Cind oamenii cinstiti care lucreaza sau care vor sa lucreze, constata ca exista sansa egala pentru toti de a munci, de a fi mai bogat prin forta, puterea, inteligenta , toate bazate pe cinste, mora-litate, atunci vor da totul pentru a cistiga ! Atunci se vor rezolva automat toate problemele acestei tari, tara cu oameni muncitori si inteligenti. Daca se doreste acest lucru, se poate realiza. Exista metode, tehnici, la indemina. Au altii experienta in acest domeniu, putem oferi oricite. Si se va face ordine. Nu este normal ca o patura de cetateni , ex. ***, sa aiba palate cu turnulete, si sa nu fie intrebati de nimeni. Un tinar doctor in stiinte (indiferent care) este mai prost platit decit cel mai pirlit cocalar. Mai ginditi-va !

    Cum se poate rezolva ? O solutie (exista si altele …)
    – Infiintarea in fiecare judet a unor echipe de control, din care sa faca parte un reprezentant de la Curtea de conturi, un reprezentant de la Politia Economica, un reprezentant de Garda Financiara, un reprezentant de la Fisc, un reprezentant de la Primarii. Toti angajatii din asfel de institutii pot face parte, daca doresc, din astfel de echipe.O astfel de echipa poate face control oriunde este cazul: cel mai simplu moment de declansare este la inregistrarea bunului dobindit (masina, locuinta,etc). La inregistrare sa se ceara si dovedirea cistigurilor licite pentru achizitia acelui bun. La nedepunere sau la o constatare ca nu sunt justificate, se declanseaza un control. Acelasi lucru trebuie facut si la inregistrarea a 2 ani consecutivi de pierderi la societati comerciale care continue sa activeze ( nu exista explicatie economica sa ai pierderi, dar sa functionezi !!). Componenta echipei de control este trasa la sorti si nu este din judetul respectiv! Echipa de control are drepturi si obligatii: poate propune trimiterea in ancheta, poate sa propuna inchiderea unei societati,etc. Poate avea pina la un anumit procent stimulente din valoarea amenzilor sau confiscarilor,decontarea la cel mai bun hotel, la cel mai bun restaurant,etc. Daca se constata, prin hotarire definitiva, ca echipa a gresit, plateste daunele si componentii vor fi scosi din corpul de control. Echipele pot fi la rindul lor controlate. Daca s-a dovedit ca au facut abuzuri sau greseli cu buna stiinta, se pot anula diplomele de studii. Echipele trebuie sa justificele, la inceput propriile averi. Solutia data se poate imbunatatii…numai sa se doreasca ordinea si disciplina dobindirii averilor. Si imediat se vor gasi bani pentru multe actiuni, dar, desigur, si foarte multi adversari.

  5. Dupa aproape 20 ani vechime in executare silita si multi mai multi cu activitatea financiar-contabila si , de la infiintare , salariat in Serviciul Executare silita al DGAMC-ului (provenind , prin accept personal , de la DGAMC Bucuresti , unde am contribuit la declansarea ARMAGHEDONULUI FISCAL impreuna cu doi colegi(ajunsi foarte bine din punct de vedere material , intre timp)pot sa declar in totala cunostinta de cauza urmatoarele :
    -sefii cu adevarat profesionisti de la care am putut invata cate ceva in aceasta sensibila si solicitanta slujba sunt doi mari si lati : ca ministru – Georgescu Florin iar ca director – Cernat Petre Mihail. Restul de sefi au fost o catastrofa nationala plus sabotori ai

  6. Sunt economist si pot sa spun ca d-nul presedinte ( inca al ANAF …, caci se pare ca partidul il va recompensa cu un post de director la CEC ) ori nu stie , ori nu poate , ori nu vrea . Iau numai doua exemple din expunerea dansului , raspunsuri care par competente , dar nu sunt : – Noua structura ( Directia Generala Antifrauda Fiscala ) va realiza pana la sfarsitul anului venituri suplimentare atrase din confiscari, amenzi, masuri asiguratorii pe cauze de mare infractionalitate economica de cca 500mil euro . Comentariu – masurile asiguratorii nu sunt venituri la buget ci , asa cum le spune numele si conform Codului de Procedura Fiscala , sunt masuri luate in anumite etape ale controlului fiscal in favoarea statului si in defavoarea contribuabilului , banuit ca s-ar putea sustrage de la plata eventualelor impozite si taxe datorate bugetului de stat . Acestea pot fi ridicate oricand daca se dovedeste ca fiind netemeinice , contribuabilul fiind de buna credinta si nu un eventual evazionist ! – Va urma un amplu proces de reforma in zona inspectiei fiscale unde avem peste 4000 de salariati cu rezultate foarte slabe in atragerea de venituri suplimentare, datorate in principal cadrului legislativ si procedural stufos . Comentariu – Se recunoaste ca rezultatele slabe ale inspectorilor fiscali se datoreaza in principal proastei legislatii si nu neaparat incompetentei sau coruptiei acestora . Asa stand lucrurile, este mai usor sa spui ca dai oameni afara ( disponibilizarile in acest sector au inceput in anul 2000 si periodic la 2 -3 ani apar noi si noi restructurari fara ca procentul de colectare a veniturilor la buget sa creasca ) decat sa incerci sa propui simplificarea legislatiei si insanatosirea mediului economic .

  7. Acest domn Gelu Diaconi este o gluma proasta. Este un PNL-ist care și-a angajat viitoarea cumnata (Irina) in cabinetul meu de președinte al Agenției Nucleare si pentru Deșeuri Radioactive. Am trimis-o pe Irina peste tot in lume, desi ea săracă este economista, nu are legătură cu domeniul nuclear. Din acest motiv, domnul Diaconi m-a ajutat cu diverse intervenții…

  8. ma mir ca nu are rusine acest individ,care promoveaza numai pe cei spijiniti politic.dau afara tot ce nu apartin politic de ei si angajeaza numai nulitati politice.referitor la antifrauda tot ce spun ei sint minciuni scriu fortat tot felul de acte fara nicio noima si dupa aceea fac sechestru asigurator care nu inseamna incasare .legat de personalul antifrauda ,unu nu a intrat fara sa fie pe vreo lista de partid,au politizat total institutia.El vorbeste de evaziune si moralitate ,cind a fost descoperit cu transferuri in offshoruri,sa-i fie rusine .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *