Mihai Daraban, preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a României, nu mai crede într-un brand puternic de ţară. Prezent la emisiunea Puterea Ştirilor cu Marinela Angheluş, acesta a spus că, din păcate, a încerca să construieşti un brand românesc de anvergură este foarte aproape de imposibil.
„Valoarea unui brand se face în 10 ani, dar se paradeşte în două minute. Asta a spus Waren Buffet, nu eu. Pentru a face un brand este nevoie de o muncă asiduă, de reclamă-publicitate. Uitați-vă și la noi!
Din păcate, produsele românești, autohtone suferă foarte mult la capitolul publicitate. Adică aici noi avem tendința să-i luăm pe toți de străini. Într-adevăr, cei care-şi fac publicitate pe media românească sunt foarte mulţi străini. Dar nu este vina mediei românești. Ei sunt cei care plătesc publicitate. Brandul românesc nu plătește”, a spus acesta.
Recent, Guvernul Ciolacu a lansat campania „cumpără româneşte”, menită să încurajeze consumul de produse autohtone – o componentă a conceptului lansat în programul de guvernare – patriotismul economic. Cât de mult putem vorbi, însă, de un brand românesc puternic? Mai este posibil aşa ceva? Mihai Daraban a răspuns:
„Sunt noțiuni din acestea, de patriotism, dar trebuie dublate de realitățile din teren. Legea aceea cu 51% produse la hipermarket, n-a abrogat-o nimeni, să știți.
Nu. De asta spune și Eurostatul, că suntem pe ultimul loc la inovare, cercetare. Dacia este un nume românesc. M-aș feri să spun că este chiar brand, pentru că, pe anumite piețe, mașinile produse la Mioveni se vând cu titlul de Renault, iar, pe de altă parte, nu mai știu de ce ar mai fi prea românesc. Până nu-ți confirmă Parisul intrarea banilor, mașina nu este eliberată de la dealer.
Deci nu prea ne putem lăuda cu asta. Din păcate, acest capitol inovare – cercetare mulți îl confundă oarecum cu cercetarea propriu-zisă de pe la universități . Dar noi nu avem un brand cu valoare adăugată mare.
A face un brand românesc cu valoare adăugată mare este un parcurs deja pierdut. Este foarte greu de plecat la drum, vreau să fim cât mai realiști și cu picioarele pe pământ. Nu că nu-mi doresc, dar se creează foarte greu.
Uitați-vă că la noi nu mai iese fum pe coș. Noi, și pe timpul lui Ceaușescu, am copiat foarte mult cu șublerul, cu micrometrul dar nu prea știam din ce-s făcute materialele. Și când făceam motorul naval la Reșița, ne miram că se crapă pistoanele, chiulasa, cămașa de cilindru și nu știam de ce. Pentru că era aceeași dimensiune ca originalul. Dar aliajul?”, a spus Daraban.
Autor
-
Are peste 20 de ani de experiență în presa print și online. Crede în puterea cuvântului scris. Recunoaște că e dependentă de știri și-i place să scrie și să citească reportaje și analize. La PS News, se axează pe scrierea de sinteze pe temele cele mai importante ale zilei.
View all posts
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News