EXCLUSIV Dosarul Nordis: Cum se realizau abuzurile contractuale și se limitau drepturile proprietarilor

Sursă foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Dosarul Nordis, unul dintre cele mai mari scandaluri care au zguduit România în ultimii ani, scoate la lumină o serie de practici comerciale controversate, punând sub semnul întrebării onestitatea dezvoltatorului faţă de clienţii săi. Dosarul conține nume grele din zona politicii, printre care și Laura Vicol. PS News vă prezintă stenogramele din acest dosar. Acestea relevă nu doar o atitudine ostilă în raport cu respectarea clauzelor contractuale, din partea celor care au organizat schema infracțională, ci şi strategii deliberate de limitare a drepturilor proprietarilor asupra unităţilor locative achiziţionate.

O temă recurentă în discuţiile dintre membrii grupării este modalitatea prin care pot fi restrânse drepturile proprietarilor asupra unităţilor lor. Contractele prevăd, în mod explicit, că fiecare proprietar beneficiază de 6 zile pe an de folosinţă personală a unităţii locative, iar pentru cei care au mai multe apartamente, acest drept ar trebui să se multiplice corespunzător. Cu toate acestea, discuţiile dintre Saitoş Bogdan Adalbert şi Poştoacă Florin Alexandru, două nume citate des în acest dosar, dezvăluie intenţia clară de a modifica aceste prevederi în detrimentul clienţilor.

Astfel, este analizată posibilitatea de a limita perioada de utilizare la doar 6 zile pe an, indiferent de numărul de unităţi deţinute, precum şi de a exclude sezonul de vârf (iulie-septembrie) şi sărbătorile legale. Această abordare are un caracter abuziv, deoarece modifică unilateral termenii contractuali şi privează proprietarii de un beneficiu pe care l-au plătit.

Manipularea contractelor şi practici abuzive

Un alt aspect semnificativ evidenţiat în stenograme este manipularea contractelor şi impunerea unor acte adiţionale proprietarilor. De exemplu, clienţii care au achiziţionat apartamente fără să le cedeze spre folosinţă au fost ulterior condiţionaţi să accepte această prevedere pentru a primi unităţile cumpărate. Această practicare contravine principiilor bunei-credinţe contractuale şi indică o presiune nejustificată asupra proprietarilor.

Mai mult, în cazul apartamentelor care nu au fost construite nici măcar parţial, se observă o strategie de tergiversare prin convingerea clienţilor să accepte noi termene de livrare, impunerea renunţării la daunele interese pentru întârzieri și oferirea de unităţi locative alternative, dar doar cu acceptarea unor noi condiţii nefavorabile.

Aceste tactici dovedesc o intenţie clară de a eluda responsabilităţile contractuale şi de a reduce costurile pentru dezvoltator, în detrimentul celor care au investit în proiectele Nordis.

Un alt element problematic este justificarea nefinalizării proiectelor prin pretexte nefondate, precum creşterea preţurilor materialelor de construcţii sau pandemia COVID-19. Deşi aceste aspecte pot influenţa costurile, ele nu justifică nefinalizarea lucrărilor, mai ales în condiţiile în care dezvoltatorul a obţinut deja fondurile necesare din plăţile clienţilor.

Stenograme

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Da, Bogdan

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: salut, salut Florin, stai un pic Crista, stai o secundă

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Salut

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Uite vorbim cu Crista legat de …de beneficiile astea ale locatarilor locațiunilor

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Da

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Întrebare, sunt mai mulți clienți, spre exemplu Pricop Radu Petre care are 3 apartamente, el beneficiază pentru toate 3 apartamentele câte un sejur individual sau e un singur sejur?

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Se dau pe unitate , nu pe client, eu așa știu, deci da, are 3

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Deci astea sunt că…dci se dă pe fiecare unitate, așa le-ați semnat?

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Da , că sunt contracte individuale, adică sunt 3 contracte cu 3 proprietari, el poate să vândă…

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Nu, nu, dar sunt, uite este ăla Pascu, Pascu are un singur contract, Dalcrosul, unde zice…

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Știu cu 10 unități

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Da și el spune acolo, nu spune, spune se va…se va acorda pentru bunurile respective, adică pentru toate bunurile, adică pentru 10 apartamente câte 6 nopți la fiecare apartament

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Știi că am discutat și atunci în …

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Știu, dar trebuie să știe Crista cum le…

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Am discutat în ședință atuncea pe fiecare unitate se dă, că știi că discutam chiar de Pascu, are 10 trebuie să-i dăm 10

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Ok, deci la toți le dăm așa, că sunt mai mulți care au câte 3, 4 unități, 5

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Da, n-avem ce să le facem, trebuie să le dăm 2 că ele sunt pe unități

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: da în idea că erau unii care au un singur contract de locațiune pe 3 unități, sunt unii care au contracte individuale, uite mai e Petcu, da Petru, Petcu, nu știu ce, care are un singur contract

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Am înțeles, indiferent de formă dacă e un singur contract sau mai multe noi am discutat că dăm pe unitate și așa știu și clienții

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Ok, bine ca să știu cum le…

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Deci e per unitate, are un studio, îi dăm o vacanță

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Are 10 unități, are 10 sejururi de…

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Exact

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Minunat

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: De asta e important să nu le punem pe toate în iunie sau septembrie, să le mai dăm în extrasezon sau ceva, să nu ne aglomerăm

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Eu asta vă zic de un an de zile, dar voi în continuare le semnați așa

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Că mulți oameni o să vină …

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Știu, să blochezi hotelul 2 săptămâni pe an…

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: N-are sens pentru că…

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Nici n-ai unde să-i bagi momentan

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: …(n.l. neinteligibil)…și martie sau ceva, or să vrea unii să vină în extrasezon când oricum ție îți convine și noi …nu le-am zis

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Eu știu asta

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Da, a rămas că le dăm notificare după anul ăsta în care le spunem că poate să vină oricând mai puțin sărbători legale și …sezon

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Da, ok, bine, deci toți au…câte unități au atâtea sejururi

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Cred că, nu știu mai exact dar erau unii care nu aveau vacanță

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Sunt unii care n-au vacanță, sunt unii care n-au vacanță, da sunt unii

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Că dacă au negociat ceva la chirie, că erau de ăia care ziceau, domle nu mă interesează…

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Dar au unii, au negociat aicea…nu știu cine a semnat, dar unu care are voucher de o mie de lei pentru băuturi

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Asta n-am auzit de așa ceva

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Îți spun eu, uite acuma e unu aicea, Vasile Cătălin, are loc de parcare gratuit, voucher de o mie de lei pentru achitarea consumațiilor, acces la șezlong și la piscină gratuit, așa scrie în actul lui

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Nu…că-i de râs, că e o greșeală…

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Și are trei…da sunt mai mulți așa, mai e Drit Lucica, Lucia, Costache care au …uni care au acces la piscină la Brașov și la plajă la Brașov, nu știu care e plaja de la Brașov, da…

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Nu, cu Drit am semnat eu, dar ăia n-au acces la …

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Nu, Boierul George, Boieru George are mic dejun inclus, loc de parcare, acces la SPA și plajă la Nordis Mamaia, Sinaia și Brașov

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Ăstă-i Alex, când sunt chestii mai ciudate , Alex le mai dă, dar și ei e prins de obicei cu…ceva strâns de le dă asta, nu le dă….

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Da și…și văd că mai sunt

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Eu am încercat în tot ce am semnat să nu ies din asta pentru că eu știu să le….ce înseamnă, că…știu ce înseamnă operaționalul din spate, știi, chiar că dacă nu e vorba, e vorba și de valoare, dar ce înseamnă să pui la fiecare tâmpit ce are el acolo, știi și să ții cont de fiecare în parte

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Aha, aha, eu am mai găsit-o pe una astăzi, am mai găsit-o pe una astăzi, de la Alex, care are daune interese, deci ea a reziliat, dar are daune interese 4 sejururi a câte 14 zile, Enache Pirtea

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Nu știu ce…

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Deci Enache Pirtea, am aflat că ar fi reziliat cu noi, și are, are 4 sejururi a 14 zile în lunile iulie și august

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Nu știu ce…pula mea ce să mai zici

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: 14, deci tu îți dai seama…

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Eu mă bucur cumva, …(n.l. neinteligibil)…ăștia când vin, ok le dau o cazare sau ceva, trebuie să și consume în pula mea acolo, un restaurant, o …

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Dar asta vrea să blocheze acolo …toată luna august spre exemplu iarăși, îți dai seama că are 4 ori 14, are 56 de zile, e o vară întreagă

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Eu i-am zis lui Vlad să facem o ședință să spunem bă dăm, un sejur de 6 nopți asta este maximum pe care-l dăm cu daune, în rest nu…pula mea…

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Da, că nu…problema e că nu știe nimeni de ele, adică uite acuma sunt, uite acuma sunt cu doamna Sanda și cu Crista și nimeni nu știe de astea, adică astea le primesc pe mail acuma că vin tot felul de mail de la clienți, care zic că au primit și pe mama și pe tata

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Idea e că și eu am cerut agenților, ce știu că s-au mai semnat daune sau astea, eu le-am centralizat cu Alexandra și o să facem și noi o dublă centralizare să mai verificăm, doar că

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Ok

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Ce pana mea să zic, nu știu

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Uite a mai venit un act adițional astăzi de la Denisa, una care a primit, un client care a primit…un client care are două imobile, a primit daune interese un sejur de 7 nopți într-un apartament similar în perioada 01.01-31.12 în limita așa, deci a primit 7 zile, astăzi semnat, nu știu cine e, că nu am promisiunea, dar a primit astăzi cineva…

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: V-or factura către Management sau Mamaia după caz, le achităm, na, n-avem ce face

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Mda

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Idea că i-am zis lui Vlad, hai să facem o ședință, bă atâta dăm, maxim 6 nopți în…când vrem noi, astea sunt standart, astea dăm tuturor, că așa la liber, dăm…

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Da asta, nu trebuie să dăm orice…ce vrea fiecare nebun

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Știi care este partea bună, bună să zic în ghilimele, juridic, dacă tu nu le dai alea, știi, zici domle nu știu, certați-vă cu dezvoltatorul, trebuie să dea în judecată să demonstreze că s-a…altfel n-are ce să…

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Da eu știu asta, doar că bâzâie telefoanele

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Ca măsura de…de coerciție n-au ce să facă decât să ne streseze, că dacă nu le dai alea, zici pula mea, nu știu, a promis dezvoltatorul, eu hotel pot să vă dau asta, adică putem merge și pe treaba asta, să știi

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Da, da, bine, normal, în limita disponibilităților oricum

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Da , în limita disponibilității, domle v-a promis, dar eu n-am, sunt fully book, ce să vă fac, găsiți-mi perioada în septembrie, nu știu, na când știi tu că e mai bine, adică…o putem juca și așa

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Da, așa o să facem, ok, bine Florin, mersi, mersi

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Da?

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Da, da

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Succes, da propune și tu întâlnire să discutăm și de asta, cc se dă de azi încolo măcar știm, că mai sunt de semnat

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Acuma după ce le centralizăm pe astea toate și vedem ce sunt, le discutăm…săptămâna viitoare

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: N-ar fi rău…dacă ai lista să și discutăm pe fiecare în parte, …(n.l. neinteligibil)…se poate renegocia

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Păi da, da, asta, asta , e lista aici, asta e lista acuma, întocmită de Crista și e foarte…foarte concludentă în ce s-a promis la oameni

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Eu ți-am zis măcar știi că o să ai hotelul plin

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Da, da, da, da, de încasat nu mai încasăm, dar de cheltuit cheltuim, de plin e plin. Bine Florin, hai

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Îți faci griji de turiști, mersi

SAITOȘ BOGDAN ADALBERT: Hai, pa, pa-pa

POȘTOACĂ FLORIN ALEXANDRU: Pa

Analiza stenogramelor indică un model sistematic de abuz contractual practicat de gruparea Nordis. Pe baza stenogramelor putem observa mai multe practici precum: limitarea nejustificată a drepturilor proprietarilor prin restricţionarea utilizării apartamentelor, presiuni ilegale asupra clienţilor pentru semnarea unor acte adiţionale nefavorabile și evitarea obligaţiilor contractuale prin pretexte false şi tergiversarea livrării unităţilor locative.

Autor

  • Robert Manea este absolvent al Facultății de Științe Politice din cadrul Universității București și al European Academy of Diplomacy din Varșovia. Are o experiență de peste 7 ani în presa din țară, acoperind subiecte de politică internă și externă.

    View all posts

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: