Skip to content
Opinii

EXCLUSIV INTERVIU Ana Birchall: Nu mi-aş dori că România să fie condusă de niciun urmaş al lui Traian Băsescu

Deputatul Partidului Social Democrat, Ana Birchall, a explicat, într-un interviu acordat în exclusivitate pentru PSnews.ro, care este diferența dintre Adrian Năstase și Victor Ponta și cum a fost acaparată politica națională în ultimii 10 ani de Traian Băsescu. De asemenea, Ana Birchall ne-a vorbit despre problemele sociale cu care se confruntă România, dar și despre prezența femeilor pe scena politică românească.

 

Reporter: Prima întrebare reprezintă mai degrabă o curiozitate pe care o au mulți români. De ce v-ați întors în România, în condițiile aveați o viață la care mulți doar visează în Statele Unite? A meritat această revenire în România?

Ana Birchall: Se pare că această întrebare mă va urmări încă mulţi ani de acum înainte, deşi după 11 ani credeam că am scăpat de ea! Fac parte din generaţia de tineri care au plecat din ţară după 1989. Pentru mine, pentru noi, plecarea nu a însemnat fuga de un sistem totalitarist. Plecarea în străinătate nu a fost o chestiune de viaţă şi de moarte, cum a fost cazul multor romani care au decis să îşi clădească un viitor pe alte meleaguri.

Nu mi-a fost uşor să plec din România şi mi-am impus standarde foarte înalte de muncă, dar şi de succes. Puţini au avut şansa mea şi tocmai de aceea am considerat că rezultatele se văd prin fapte, nu vorbe. În 1998 am avut şansa de a fi primul roman admis simultan la masterat la mai multe universităţi de renume mondial precum: Harvard, Oxford, Yale, Cambridge, New York University. Am ales Yale Law School, o universitate ale cărei cursuri au fost frecventate de mulţi preşedinţi de state, sau de conducătorii unor mari companii, precum şi de oameni care au influenţat istoria umanităţii în ultimele sute de ani. Nu a fost o alegere uşoară. Să alegi între Yale Law School şi Harvard Law School este dificil oricum. Dar, atunci când ţi-ai petrecut anii de liceu fiind, în secret, îndrăgostită de Tom Cruise după ce l-ai văzut jucând în rolul unui avocat de succes în filmul “Firmă” şi visai să fii şi tu un avocat sau judecător care să împartă dreptatea este cu atât mai dificil! Am ales să merg la Yale Law School, decizie pe care nu o regret.

Dincolo de renunţări, perioada studiilor în SUA a fost o perioadă de împlinire profesională. Iar pentru cineva ca mine care a avut şansa să studieze ceea ce îi place, pot spune că atât perioada masteratului şi mai târziu anii petrecuţi studiind pentru teza de doctorat au fost ani plini, cu multe sacrificii dar şi cu multe împliniri şi satisfacţii personale şi profesionale. În aceşti ani am avut şansa să cunosc şi să leg frumoase prietenii cu oameni din toate colţurile lumii, prietenii care dăinuiesc. În această perioadă, am fost bursier Goldman Scholarship, bursă acordată de Yale Law School.

Îmi aduc aminte de prima zi de muncă, în drum spre birou, când mi-am sunat părinţii şi bunica mea Cătălina să le spun că încep să lucrez cu una dintre cele mai mari firme de avocatură nu numai din New York City, dar din lume, mândria pe care am simţit-o în glasul părinţilor mei, al bunicii mele, parcă a şters cu buretele orice oboseală sau cearcănele cauzate de mult prea multele ore petrecute în bibliotecă. Eu, un copil de la ţară, ajunsese să lucrez pe Wall Street!

În 2003, împreună cu familia, am decis să ne întoarcem acasă iar eu am intrat în politică. Am lucrat la Ministerul Afacerilor Externe în perioada în care s-a dus greul pentru realizare celor 2 proiecte majore ale României: aderarea la NATO şi Uniunea Europeană.

În următorii ani, am inițiat si promovat proiecte importante cum ar fi „familia tânără prioritate economică și socială”. Dacă vrem ca tinerii noştri să nu mai fugă din ţară, dacă vrem ca tinerii noştri să îşi întemeieze o familie în România, statul trebuie să le acorde o şansă şi să le acorde un sprijin la început de drum mai ales în domeniile locuinţei, locului de muncă şi educaţiei considerând şi tratând investiţia în familia tânără ca fiind o investiţie prioritară a statului. Am construit şi susţinut proiectul Prima Casă, Prima Slujbă, Primul Copil, încă din 2006.

De asemenea, încă din 2005, am iniţiat şi susţinut necesitatea unui Pact naţional pe educaţie, intre toate partidele politice, sindicate, asociațiile de părinți și societatea civila – lucru realizat in 2008. Accesul la educație nu este o favoare, ci o obligație pe care trebuie să o asigurăm copiilor noștri de la prima zi și până în ultima zi de scoală. Fiecare leu alocat pentru o mai bună educație, pentru accesul la educație a unui copil, indiferent că se află în mediul rural sau în mediul urban, nu este o cheltuială, ci o investiție în prezentul, dar mai ales în viitorul copiilor noștri. Educația este cea mai bună zestre pe care putem să i-o dăm unui copil.

Un alt proiect important pe care l-am inițiat și promovat în special cu colegele mele din Organizația de Femei a PSD a fost „Școala de Proiecte” prin care alertam despre necesitatea de a investi, încă din anul 2005, la nivel de administrație centrală și locală în formarea experților pentru a întocmi proiecte pentru atragerea de fonduri europene.

Din 2008 am reluat colaborarea cu firma de avocatură White & Case LLP, fiind Şeful Grupului de Restructurări Financiare şi Insolvență. Din aprilie 2010 am acceptat să mă alătur firmei de avocatură Biriş, Goran în calitate de Şef al Grupului de Restructurări Financiare şi Insolvență. Din ianuarie 2012 am colaborat cu firma de avocatură Musat şi Asociaţii – Restructuring and Insolvency pana in iulie 2012 când am început să lucrez in cancelaria Primului Ministru in calitate de consilier cu atribuții in special in domeniul afacerilor externe.

Aceştia au reprezentat primii paşi înapoi în România. Într-un fel, consider că nu am plecat niciodată din România, ci doar am urmat o evoluţie personală de specializare în străinătate, academică şi profesională. Pentru mine, România rămâne locul unde m-am născut şi trăiesc, adevărata mea casă şi scopul pentru care lucrez. Suntem un popor care a dovedit că are o infinită doza de adaptabilitate şi de inteligenta nativă, daruri de la Dumnezeu date pentru această ţară de o frumuseţe cu totul deosebită, care este supranumita Grădina Maicii Domnului. Trebuie să arătăm în fiecare zi că suntem mândri de acest lucru şi să lucrăm împreună pentru a ne atinge potenţialul nostru adevărat. Cineva îmi spunea că „parcă România nu mai are spirit, că este sleită de atâta conflicte”. Eu cred că deși societatea românească este obosită de atâta scandal din ultimii 10 ani de zile, România are un spirit și o identitate națională pentru care trebuie să luptăm.

Nu avem motive să lăsăm capul plecat. Nu avem motive! Este datoria noastră să privim înainte, cu demnitate şi cu un simţ nou de motivare, acela al mândriei de a fi român. Şi este datoria noastră, a politicienilor serioşi, care ţin la această ţară, să punem umărul la construirea unor proiecte naţionale de substanţă care să-i permită României să joace un rol important nu numai în regiune, dar să fie un actor important în cadrul UE și în lume.

 

Reporter: România se confruntă cu o serie de probleme sociale care implică mai multe categorii ale populației: violența în familie, discriminare pe bază de sex, etc. De unde vin aceste probleme și care ar fi soluția pentru ca ele să fie eliminate? Putem spune că acestea au persistat și din cauza indolenței și a indiferenței factorilor politici?

Ana Birchall: Problemele cu care se confruntă România au la baza ceea ce am numit eu dictatura non-valorilor. Situaţia în care se afla ţara noastră se poate caracteriza, la nivelul ultimelor decade, prin lipsa unui sistem meritocratic care să aşeze oamenii şi munca lor într-o ordine normală, civilizată şi europeană. Este efectul nu numai a 45 de ani de comunism, dar şi a unei tranziţii în care valorile s-au împotrivit schimbărilor bruşte şi de multe ori nedrepte din societate. Mulţi romani au trebuit să îndure umilinţe aproape de nedescris într-un marş naţional spre o aparentă izbăvire de umbra comunismului, fără ca decidenţii sau liderii societăţii să înţeleagă că orice evoluţie la nivel macro trebuie făcută cu implicarea cât mai multor categorii sociale.

Eu cred că educaţia stă la baza acestor probleme şi aici nu mă refer doar la cei cu diplome universitare sau la cei întorşi de peste hotare. Există o decentă şi o demnitate pe care o găsești la nivelul satului românesc, la nivelul oamenilor simpli, aşa cum am văzut eu, de-a lungul vieţii, la părinţii, la bunicii mei şi la oamenii din Fulga de Jos sau, mai recent, în satele şi comunele de pe Valea Tutovei. Este spiritul românesc profund, al iubirii faţă de semeni, al demnităţii personale şi al realizării că bogăţiile şi frumuseţea acestei ţări sunt acolo nu numai pentru a ne bucura noi de ele, ci pentru a fi protejate și transmise mai departe.

Atunci când le ignorăm, pentru că ele nu au dispărut, ci se găsesc încă în mici fapte zilnice, în decența unor valori şi a unei morale creştine, pierdem şi alunecam pe o pantă în care pereţii blocurilor în care locuim devin limitele unor închisori, poluarea devine “parfumul” vieţii, iar românii pe care-i vedem zi de zi pe stradă se transformă în competiţie.

Unirea dintre valorile simple ale satului românesc şi impunerea unei evoluţii şi a unor standarde normale pentru societate este, în opinia mea, soluţia. Aşa cum bine spunea Prinţul Charles, care s-a dovedit un prieten al acestei ţări, „dacă pierzi contactul cu tradiţiile, cu vechiul stil de viaţă […] în mod ciudat ajungi exact la reacţia opusă, mai târziu: oamenii vor să-şi revendice identitatea, şi e tragic atunci când identitatea s-a pierdut.” Trebuie să căutăm în sinea noastră decența și acele valori care ne-au marcat identitatea ca societate.

Eu încă cred că putem schimba ceva, dar pentru a reuşi acest lucru trebuie să trecem dincolo de vorbe. A venit timpul acţiunii! A venit timpul că toţi cei care gândim la fel, indiferent de vârstă, de profesie, de locul în care viaţa ne-a împins sau am ales să trăim să ne ţinem aproape valorile şi să demonstrăm că, în România şi mergând spre viitor, NU mai acceptăm dictatura non-valorilor.

 

Reporter: De la alegerea dumneavoastră ca deputat v-ați implicat activ într-o serie de proiecte care au vizat femeile, drepturile acestora, dar și familia. Unul dintre proiectele pe care le-ați promovat în cadrul legislativului a fost Convenția de la Istanbul. Care este stadiul implementării Convenției de la Istanbul de către România și care sunt principalele sale beneficii pentru femeile din România?

Ana Birchall: M-am implicat în proiectul Convenţiei de la Istanbul deoarece sunt o susţinătoare a combaterii violenţei de orice fel. Prin semnarea şi ratificarea Convenției de la Istanbul, statele membre se obligă să schimbe legile, să introducă politici publice şi să aloce resursele necesare pentru a crea o zonă de toleranţă zero faţă de violenţa de orice fel împotriva femeilor: fizică, psihică, emoţională, dar și sub forma discriminării pe piața muncii. A fost un obiectiv al meu în calitate de Parlamentar de referință al legislativului român la Adunarea Parlamentară a Consiliului European pe problema eliminării violenței împotriva femeilor ca această Convenție să fie semnată și de România. În acest sens, am colaborat strâns, atât cu reprezentanții Executivului, cât și cu reprezentanții ONG-urilor din țară și din străinătate.

Consider că am dus la bună îndeplinire misiunea pe care legislativul de la Bucureşti mi-a încredinţat-o. Am participat la semnarea Convenţiei de la Istanbul pe 27 iunie şi am declarat momentul ca fiind un reper istoric pentru România. Convenţia a intrat în vigoare la 1 august 2014, când am reînnoit apelul către legislativul romanesc de a ratifica în regim de urgenţă actul internaţional. Am încrederea ca apelul meu îşi va găsi ecou în rândul colegilor şi colegelor din Parlament şi am în vedere continuarea colaborării pe linie parlamentara, dar şi cu ONG-urile care au fost implicate încă de la început în acest proiect (printre care Fundația Sensiblu, Asociația Necuvinte și Transcena) pentru identificarea modificărilor legislative care sunt necesare în combaterea violenței de orice tip, având la bază Convenția intrată în vigoare – odată ce este ratificată de legislativul de la București.

 

Reporter: Ați făcut parte și din aparatul guvernamental al lui Adrian Năstase, dar și din cel al lui Victor Ponta. Care este diferența dintre cei doi lideri ai PSD? Mulți se raportează la guvernarea Năstase, din punct de vedere al rezultatelor. Cum apreciați activitatea actualului Guvern?

Ana Birchall: Am făcut parte din echipa care a dus negocieri pe tema capitolelor de aderare la Uniunea Europeană în 2004 şi vă pot spune că premierul Adrian Năstase, alături de preşedintele Ion Iliescu, sunt responsabilii principali pentru aderarea la NATO şi UE a României, ca şi pentru o creştere economică record. Aceste lucruri fiind spuse, cred că adevăratul punct de referinţă trebuie să fie unul post-UE şi NATO, adică odată ce aceste proiecte naţionale au fost îndeplinite. România, membră UE şi NATO reprezintă punctul de plecare pentru orice analiză, de altfel tragica, a activităţii politice naţionale din ultimii 10 ani.

Din acest punct de vedere, avem o imagine dominată de Traian Băsescu, ca factor de dezbinare, ură şi de polarizare a societăţii româneşti, fapt fără tăgadă în istoria recentă a României. Pentru că nu pot să o descriu altfel, domnia domnului Băsescu la Cotroceni, într-o totală lipsă de respect faţă de instituţia prezidenţială, faţă de rolul său constituţional de şef de stat şi într-o manieră ruşinoasă în Europa şi în lume la adresa României prin scandalurile în care el şi familia sa au fost implicaţi, este un capitol nefericit în istoria României. Pentru romani, guvernele Boc – Băsescu au însemnat tăieri de pensii şi salarii, alienarea unor importante categorii socio-profesionale (medici, profesori, poliţişti, aviatori) şi un deficit democratic de reprezentativitate prin forţarea unor sacrificii nedrepte asupra populaţiei, fără a le oglindi în măsuri economico-financiare responsabile, menite să combată efectele crizei.

În contrast absolut, Victor Ponta a arătat prin fapte şi nu prin vorbe că putem avea creştere economică, investiții dar și măsuri sociale care să îi ajute pe cei aflați în nevoie și defavorizați. Guvernul actual a adus o creştere economică mai mare decât alte 13 state europene. Este o creştere pe principii echilibrate, în care poţi avea şi companii pe profit, dar şi cetăţeni care să resimtă beneficiile unei economii în creştere. Astfel, Guvernul Ponta a crescut salariul minim şi a creat condiţii pentru creşterea numărului de angajări, alături de creşterea pensiilor şi a salariilor. S-a făcut, astfel, nu numai o reparare a greşelilor comise de Băsescu şi ai celor din guvernarea precedentă, dar s-au creat şi premisele pentru continuarea creşterii economice, prin stimularea consumului şi impulsionarea investiţiilor. Aceste fapte arata un proiect pragmatic, coerent, în centrul căruia sunt oamenii, fie că sunt angajaţi la privat, fie că sunt medici, profesori, pompieri, studenţi, polițiști, militari sau pensionari.

Sigur că mai este multă treabă de făcut, dar consider activitatea actualului guvern ca fiind una foarte bună, nu numai din punctul de vedere al rezultatelor economice, dar şi prin faptul că Victor Ponta a redeschis uşile cancelariilor europene, în urma lipsei de seriozitate şi de profesionalism a guvernărilor anterioare. Am accelerat dialogul cu ţări cu care avem relaţii economice şi interese strategice. Vizitele în România ale unor înalţi oficiali, în special din Statele Unite, sau vizitele premierului Victor Ponta în Germania, Franţa, Italia de exemplu reprezintă o dovadă clară în acest sens, De asemenea, amintesc şi de organizarea Forumului Economic şi Comercial Europa Centrală – China, găzduit la Bucureşti.

 

Reporter: În politică și-au făcut apariția tot mai multe prezențe feminine, dumneavoastră fiind o dovadă a acestei afirmații. Care credeți că sunt șansele femeilor în viața politică de astăzi? Au apărut chiar și candidaturi ale unor femei pentru funcția de președinte. Este România pregătită pentru o femeie, așa cum au fost cazurile Braziliei, Argentinei sau Finlandei?

Ana Birchall: Nu vreau să nominalizez pe baza genului, ci pe baza proiectului de ţară pe care politicienii, femei sau bărbaţi, îl pot duce la îndeplinire. Cristina Kirchner, Dilma Rousseff sau Tarja Halonen sunt exemple bune de astfel de oameni politici cu planuri clare pentru ţările lor, femei care au sacrificat timp, efort şi capital politic pentru a porni său continua proiecte importante.

Ca simplu exemplu, în 2003, FIFA a desemnat America de Sud ca şi continent gazda pentru Cupa Mondială. Brazilia a fost aleasă ca ţară gazdă în 2007, atunci când Dilma Rousseff activa în cancelaria preşedintelui. Patru ani mai târziu, Rousseff era preşedintele ţării şi un important arhitect al unui eveniment internaţional care, spun experţii, a adus în jur de 11 miliarde de dolari în economie – şi fără ca investiţiile aferente găzduirii unui asemenea eveniment să afecteze bugetul pe măsuri sociale, pe sănătate sau pentru educaţie.

Asta înseamnă un management responsabil al unui proiect major. Exemple există peste tot în lume, în acest sens, acolo unde liderii sunt responsabili şi nu cad în capcanele populismului. Până şi pragmatismul fiscal al Angelei Merkel în timpul crizei financiare este de invidiat, în măsurile luate de Germania, în ciuda susţinerii grăbite, pe linia familiei politice europene, a dreptei româneşti şi a sacrificiilor pe care aceştia din urmă le-au forţat asupra romanilor. Promovând un model conflictual din punct de vedere social și auster din punct de vedere economic, guvernele Băsescu – Boc au dovedit un deficit major de viziune economico-financiar-fiscala, o lipsă completă de proiect de ţară, dar şi un mare gol de solidaritate cu cei loviţi de criză în România – cei cu venituri mici, agricultorii, pensionarii, funcţionarii, poliţiştii etc.

Aşadar, este România pregătită pentru o femeie preşedinte? Arătaţi-mi un candidat de gen feminin care vine cu un proiect de ţară coerent şi voi spune da. Aşa cum stau lucrurile, în acest moment, prefer să privesc nu prin lupă feministă, ci prin cea pragmatică, către singurul candidat care are un astfel de proiect de ţară şi care a dovedit că poate duce la împlinire promisiunile pe care şi le-a asumat. Acel om este Victor Ponta.

 

Reporter: Elena Udrea vorbea de Cristina Kirchner în urmă cu ceva timp. Dumneavoastră chiar ați avut ocazia să o cunoașteți personal pe doamna Kirchner cu mult timp în urmă. De altfel, pe blogul dumneavoastră aveți fotografii cu femei marcante din politica internațională. Se pot compara femeile din România care vor să ocupe cea mai importantă funcție din stat cu președintele Argentinei?

Ana Birchall: Cristina este un om politic de substanţă şi o femeie deosebită. Am avut plăcerea s-o cunosc înca din 2009, cand am participat în Chile, la o conferinţă Policy Network, alături de alţi membri al acestui prestigios ONG din care fac parte, politicieni de talie internaţională şi oameni de marcă din domeniul societăţii civile. Am şi felicitat-o, la câştigarea unui nou mandat de preşedinte al Argentinei. Ca preşedinte, Cristina Kirchner s-a luptat mult pentru ţara sa şi pentru imaginea Argentinei în lume. Este un lider model şi un om politic de referinţă în politica Americii de Sud, alături de alte femei care au făcut cinste funcţiei de şef de stat, cum spuneam şi de Dilma Rousseff în Brazilia.

În ceea ce priveşte femeile din politica românească, nu vreau să fac comparaţii, deoarece contextul politic, social şi economic este complet diferit aici, faţă de majoritatea ţărilor din America latină. Avem oameni de valoare în politica și administrația locală, inclusiv femei. De altfel, veţi observa că femeile din Parlamentul României, cel puţin, sunt extrem de active din punct de vedere politic. De multe ori sunt pe primele locuri în diferite topuri de activitate, în ciuda faptului că suntem mult mai puţine.

Indiferent de gen, nu mi-aş dori că România să fie condusă de niciun urmaş al lui Traian Băsescu. Ceea ce transcende diferenţele de gen sau de politica o reprezintă, în opinia mea, valorile pe baza cărora ne croim drumul în viaţă. De multe ori am declarat că trebuie să eliminăm dictatura non-valorilor care încetineşte în mod nedrept şi nepermis dezvoltarea României. Cristina Kirchner, Hillary Clinton, Helle Thorning-Schmidt sunt bune modele de ce înseamnă om de stat. În același timp, femei precum Regina Maria, Ana Aslan, Elisa Leonida Zamfirescu și Sofia Ionescu Ogrezeanu sunt, pentru mine, modele de femei puternice, care au influențat, prin muncă neobosită și talentul dat de Dumnezeu lumea din jurul lor, câștigându-și un loc în istoria României.

Consider ca nu genul trebuie să stea la baza deciziei pe care alegătorii o vor lua în noiembrie. Suntem foarte aproape de punctul în care putem pune bazele unui nou model de ţară şi a unui nou model de preşedinte, iar noul şef de stat pe care-l alegem trebuie să arate prin fapte viziunea sa şi valorile pe care le propune pentru o Românie puternică.

 

Reporter: Din momentul în care ați fost aleasă în Parlamentul României v-ați implicat foarte mult în acțiuni care au avut loc la nivel internațional, fie că vorbim de activități organizate de familia politică din care faceți parte, fie că ne referim la evenimentele organizate de instituțiile internaționale. Imaginea pe care v-ați creat-o în spațiul public a fost aceea de femeie puternică, aflată într-o ofensivă mediatică și cu un proiect politic. Care sunt obiectivele dumneavoastră pentru anii următori?

Ana Birchall: Nu sunt de acord cu sintagma „ofensivă mediatică”. Sunt adesea invitată în emisiuni sau pentru interviuri, aşa cum vă răspund şi dumneavoastră acum. Datoria mea este să prezint adevărul în fata romanilor, deşi recunosc că, uneori, am fost mai combativă, pentru că nu pot juca teatru. Nu suport minciuna, mai ales dacă vine pe spatele propagandei pe care unii colegi şi colege politicieni o folosesc în discursul public.

Se spune că minciuna face înconjurul lumii până când adevărul are timp să se trezească. De multe ori am privit minciuna în ochi şi am expus falsitatea unor declaraţii, în mediul public. Nu aşa trebuie să se comporte politicienii, iar eu am încrederea că sunt un alt fel de politician, un politician responsabil în fata românilor şi faţă de voturile cu care m-au trimis în Parlamentul României. Bunica mea îmi tot spunea că „toţi oamenii sunt trecători dar nu toţi trecătorii sunt oamenii, ori eu te-am crescut să fii şi să rămâi om”. Şi da, vreau să rămân om, aşa cum m-au crescut părinţii şi bunicii mei, cu zestrea de valori pe care mi-au dat-o şi pe care vreau să o transmit la rândul meu băiatului meu, Andruțu.

Țin foarte mult să fiu un deputat a cărui activitate să aibă la bază seriozitatea și profesionalismul, să-mi țin promisiunea făcută vasluienilor de pe Valea Tutovei de a-i reprezenta în Parlament cu profesionalism, mândrie și demnitate. Activitatea mea parlamentara a fost considerată în ultimul clasament organizat chiar de opoziţie ca fiind drept cea mai bună din rândul femeilor PSD. Sunt mândră de acest lucru. Am, însă, un număr de proiecte pe lângă calitatea de deputat în Parlamentul României şi membru în Comisiile pentru buget, pentru afaceri europene sau in Comisia speciala pentru aderarea Romaniei la Spatiul Schengen.

Sunt Înalt Reprezentant al Primului Ministru pentru afaceri europene şi parteneriat cu Statele Unite ale Americii. Această poziţie îmi permite o mai bună coordonare la nivel de activitate politică prin îmbinarea diplomaţiei parlamentare cu diplomația economică.

Sunt preşedinte al Forumului Progresist Social-Democrat, o platformă de comunicare şi de dezbatere care reunește, alături de membrii PSD, persoane de carieră academică, oameni de cultură, studenţi, reprezentanţi ai societăţii civile sau jurnalişti, în jurul valorilor şi principiilor de stânga pe care PSD trebuie să le protejeze şi să le promoveze în România şi în Europa. Este, dacă doriţi, un ambasador al PSD în relaţia cu structurile civice internaţionale. Un punct important pe agenda acestui Forum a fost dezbaterea Progressive Agenda for the Future, care l-a avut ca invitat pe Lordul Peter Mandelson. Doresc să continui proiectele FPSD şi să organizez mai multe astfel de evenimente, în care să aducem personalităţi de talie internaţională, alături de care să identificăm soluţii efective pentru dezvoltarea societăţii romaneşti.

Menţionez faptul că sunt membru în Comitetul Executiv al Yale Law School Association. YLSA este asociaţia de absolvenţi şi prieteni ai facultăţii, un grup select de oameni care colaborează pentru viitorul universităţii şi atrag talente noi în cadrul şcolii de drept. Urmează să mă întâlnesc cu ei în toamna, odată cu începerea mandatului meu de trei ani în YLSA.

Sunt, de asemenea, ambasador al Vital Voices Global Partnership, unul dintre cele mai puternice ONG-uri pentru identificarea, promovarea și răspândirea leadership-ului feminin înfiinţat de Hillary Clinton. Nu în ultimul rând, sunt membru al Global Advisory Board al WEConnect Internaţional, un prestigios ONG dedicat promovării afacerilor înfiinţate şi dezvoltate de femei.

Obiectivele mele pentru următorii ani ţin nu numai de continuarea acestor proiecte în folosul ţării mele, dar şi de continuarea activităţii mele politice. Vreau să pot spune cu mândrie că am lăsat ceva în urma mea și că mi-am făcut bine treaba având împlinirea și mulțumirea lucrului bine făcut.

 

Reporter: După cum spuneam și la început sunteți deputat în Parlamentul României, unde reprezentanți colegiul 5 Vaslui. Județul pe care îl reprezentați este cunoscut drept unul foarte sărac, în care nivelul de trai este unul scăzut. Cu toate acestea ați desfășurat o activitate destul de intensă care deputat. Care sunt proiectele pe care le-ați realizat și pe care intenționați să le promovați pentru cetățenii vasluieni?

Ana Birchall: Pentru mine, oamenii pe care-i reprezint, din satele şi comunele de pe Valea Tutovei, reprezintă un simbol al societăţii romaneşti profunde, al oamenilor simpli şi muncitori care-şi găsesc locul în armonie cu natura într-un adevărat colţ de frumuseţe naturală, o veritabilă grădină a Maicii Domnului. Simt cum mă încarc pozitiv atunci când merg în colegiu şi vorbesc cu vasluienii mei. Am obiceiul să închei fiecare drum, după ce discut cu alegătorii, cu primarii şi consilierii locali, cu dascălii şi preoţii, cu o vizită la slujba unei mănăstiri din colegiu. Este o experienţă cu adevărat deosebită şi îi invit pe cei care au drum prin apropierea Bârladului să oprească câteva ore şi să vadă cu ochii lor nu numai frumuseţea naturală a locurilor, dar şi puterea spirituală deosebită pe care acele locuri le impun, într-un mod simplu.

Activitatea mea în colegiu, în aceşti doi ani de mandat, a funcţionat pe trei paliere. Pe de-o parte, am asigurat o comunicare directă cu cei de pe Valea Tutovei, prin audienţe săptămânale şi posibilitatea de corespondenţă directă. În fiecare comună, în primărie, veţi găsi o cutie de corespondenţă în care cetăţenii îmi pot scrie direct.

În al doilea rând, am o foarte bună colaborare, un dialog direct și deschis cu primarii celor 20 de comune care compun colegiul meu, cu consilierii locali, cu formatorii de opinie – fie că vorbim de dascăli, preoţi sau de lideri politici locali. Împreună ne sfătuim și colaborăm foarte bine, fiind sprijiniți și de conducerea Consiliului Județean.

Dacă este să vorbim sintetic de activitatea mea parlamentară, din datele care se pot găsi pe site-ul Camerei Deputaților, veți observa că am 82 de luări de cuvânt, 50 de declarații politice, 51 de proiecte legislative inițiate, și 184 de întrebări și interpelări, în majoritatea cazurilor cu probleme din colegiul meu sau din județul Vaslui. Câteva exemple: situația microbuzelor școlare și a asistenților maternali, facilitarea accesului la fonduri europene nerambursabile pentru tinerii fermieri din România, asigurarea unei structuri de sprijin specifice familiilor tinere, situaţia cupoanelor sociale pentru preșcolarii din familii sărace, măsuri pentru accelerarea accesării fondurilor europene destinate IMM-urilor, dotarea cu echipamente moderne a spitalelor din judeţul Vaslui, atragerea investiţiilor străine, modernizarea infrastructurii rurale, aplicarea măsurilor Programului Naţional de Dezvoltare Rurală în judeţul Vaslui şi măsuri pentru protejarea copiilor abuzaţi.

M-am bucurat că achitarea sumelor restante pentru transportul elevilor a fost rezolvată la nivel național în urma sesizării mele.

Una dintre priorităţile mele şi ale actualului executiv a fost să asigurăm microbuze şcolare pentru copii. Din programul naţional de achiziţie de microbuze şcolare, toate comunele din colegiul meu care au avut nevoie de microbuze şcolare (Alexandru Vlahuţă, Băcani, Coroieşti, Dragomireşti, Ghergheşti, Ibăneşti, Perieni, Pochidia, Pogoneşti, Puieşti, Tutova şi Voineşti) le vor primi în perioada imediat următoare, conform programării MDRAP.

Un proiect extrem de important pentru mine pentru care lucrez în strânsă colaborare cu conducerea Consiliului Judeţean şi pentru care mă voi bate în continuare este declararea judeţului Vaslui drept zonă defavorizată. Inclusiv prin intervenţiile de la tribuna Camerei Deputaţilor am subliniat necesitatea de a identifica soluţii care pot scădea povara fiscală pe afacerile din judeţ: impozitul zero pe profitul reinvestit, taxele salariale reduse pentru firmele cu mai mult de 20 de angajaţi şi scăderea TVA la un set de produse şi linii de producţie specifice din agricultură sunt câteva măsuri absolut necesare pentru investitorii din Vaslui.

Al doilea punct foarte important îl reprezintă prevenirea inundaţiilor. Doresc să-i mulţumesc primului ministru Victor Ponta şi Vicepremierului Gabriel Oprea pentru operativitatea de care au dat dovadă în alocarea a 30 de tone de motorină, cu titlu gratuit, atât de necesare pentru prevenirea unor noi inundaţii.

În ceea ce priveşte activitatea legislativă, fac doar o scurtă prezentare a câtorva iniţiative legislative la care sunt fie iniţiator principal, fie co-iniţiator. Puteţi urmări întreaga mea activitate legislativă pe pagina mea de deputat de pe site-ul Camerei Deputaţilor, iar un raport detaliat al activității mele legislative se poate găsi pe paginea mea de Facebook (facebook.com/birchallana) și pe site (anabirchall.ro).

Aş vrea să mă opresc puţin asupra a două iniţiative importante: insolvența persoanelor fizice – care în momentul de față se află la Senat şi conversia creditelor, care a fost adoptată de Senat în iunie 2014 şi acum este la Camera Deputaţilor, urmând a fi adoptată în sesiunea din toamnă, cel mai probabil. Împreună, cele două iniţiative oferă ajutor celor ale căror venituri nu mai acoperă cheltuielile, fie datorită creşterii ratelor la creditele obţinute în monede cu rate de schimb fluctuante, fie datorită altor factori care îi pun în imposibilitate de plată şi le periclitează traiul zilnic.

Dintre avantajele principale ale iniţiativei legislative privind insolvența persoanelor fizice amintesc: 1)Acordarea unui ajutor debitorului persoana fizică care îi dă posibilitatea să elaboreze un plan de rambursare a datoriilor ce se poate întinde pe 5 ani de zile şi nu să fie pus în fața executărilor silite sau a lichidării bunurilor; 2) Suspendarea tuturor procedurilor judiciare (proceduri în fața instanțelor de judecată, executări silite); 3)Executarea silită este reglementată ca o măsură care se aplică numai ca ultimă soluție ; 4) Stoparea acumulării de dobânzi sau penalități după momentul inițierii procedurii de insolvență: 5) Toate creanțele devin lichide și exigibile.

 În ceea ce priveşte principalele avantaje ale iniţiativei legislative ce vizează conversia creditelor amintesc:

1) Creditele se pot schimba în lei sau în orice altă monedă;

2) Se aplică creditelor noi sau în derulare;

3) Vizează atât persoanele fizice, cât şi persoanele juridice;

4) Nu se impun dobânzi sau costuri suplimentare, comisioane sau garanţii adiţionale;

5) Băncile sunt obligate să informeze clienţii.

Prin aceste două legi vreau ca să se elimine povara de pe umerii românilor, care în fiecare lună sunt cocoşaţi de creşterea ratelor bancare exclusiv datorită fluctuaţiilor ratei de schimb şi care trăiesc cu frica în sân de teama executării silite.

Menţionez şi alte iniţiative importante, cum ar fi alocaţia de stat pentru copii – la Camera Deputaţilor pentru raport, egalitatea de şanse – adoptată de Senat, în dezbatere la Camera Deputaţilor.

O iniţiativă specială pentru mine este şi cea referitore la trecerea celor două sate, Floreşti şi Dealu Secării în componenţa comunei Alexandru Vlahuţă din Vaslui. Această iniţiativă legislativă a fost adoptată de Camera Deputaţilor şi se afla în dezbatere în Senat. Îmi exprim speranţa va fi adoptată în sesiunea parlamentară care urmează astfel încât vasluienii din cele două sate să nu mai fie puşi inutil pe drum, ci să aparţină administrativ de comuna Alexandru Vlahuţă.

Alte iniţiative importante care au fost adoptate şi promulgate sunt şi: 1) Legea voluntariatului prin care se stabileşte ca practica să fie vechime în muncă; 2) Ziua liberă pentru îngrijirea sănătăţii copilului; 3) Completarea legii audiovizualului pentru persoanele cu dizabilități- care le oferă persoanelor cu deficienţe de auz dreptul de acces la serviciile media audiovizuale fără a exista nici un impediment la transmiterea mesajelor de interes major.

De asemenea în toată această perioadă am votat şi susţinut, alături de colegii şi colegele mele, un număr de iniţiative importante, printre care enumăr măsuri pentru dezvoltarea şi susţinerea fermelor de familie şi facilitarea accesului la finanţare al fermierilor, legea apiculturii, protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap şi ratificarea Acordului de Asociere a Republicii Moldova (Ucraina, Georgia) cu Uniunea Europeană.

Şi în sesiunea parlamentară care urmează îmi voi da silinţa să îi reprezint pe vasluienii din colegiul meu cu acelaşi profesionalism şi seriozitate. Suntem în mijlocul unei perioade de schimbări profunde în societatea românească, o încheiere a perioadei de tranziţie prin care această ţară trece de mai bine de un sfert de veac. Personal consider că trebuie continuat efortul Guvernului Ponta de a schimba ingredientele ADN-ului economic, social şi politic, prin promovarea unui model economico-financiar, care are la bază politici fiscale, care să continue creşterea economică, întărirea clasei mijlocii şi o viaţă demnă pentru pensionari – şi nu modelul economic de austeritate, cu tăieri de salarii şi impozitări de pensii, aşa cum a promovat Băsescu şi ai lui. Anul acesta, mai mult ca oricând, este nevoie ca România să scape de jugul dictaturii non-valorilor impus de Băsescu şi aliaţii lui.

 

5 comentarii la “EXCLUSIV INTERVIU Ana Birchall: Nu mi-aş dori că România să fie condusă de niciun urmaş al lui Traian Băsescu

  1. Nici eu nu mi-as dori ca Romania sa fie condusa de un mitoman,plagiator,iresponsabil.Toate cele enumerate ii sunt atribuite lui Ponta pe care nu mi-l doresc presedinte.

  2. Din pacate nu se gasesc urmasi destoinici.

    Ce avem de votat:
    -plagiator-corupt
    -otvist?
    -pedagogde internat
    -etc
    Pacat de tara asta!

    Ar trebui sa vina un neamt sa puna ordine in administratie!

  3. Nu cred ca d-na Birchall este cea mai potrivita persoana pentru a face comentarii, avand in vedere ce s-a publicat despre domnia sa acum cativa ani, cand candidatul PSD la presedintia RO a fost Mircea Geoana. Consider ca si d-na Birchall a avut o contributie substantiala la victoria d-lui Basescu de atunci.

  4. D-a Birchall , absolventa la Yale, rateaza prestatia la o mare firma de avocatura , realizeaza esecul si se intoarce in tara . Cu diploma in vitrina , ajunge in preajma lui Nastase, pe care si acum il considera genial, cu toate ca intre timp a fost dovedit un corupt cu mari valente de escroc . In schimb nu apreciaza de loc prestatia cuplului Basescu-Boc , pentru ca desi este absolventa Yale, nu este capabila sa inteleaga ca acestia si-au riscat popularitatea , pentru a salva tara de la o situatie care a fost „realizata „de Grecia ! Cu o criza de memorie explicabila , nu aminteste de huiduielile primite in diaspora , cand umbla in campanie pentru Ponta . Ma intreb daca actiunile in sprijinul miscarii feministe au vre-o legatura cu bancheta din spate ….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *