Sistemul de Garanție-Returnare (SGR), introdus în România cu promisiunea unui mecanism european de reciclare eficientă, nu livrează ceea ce promite. Deși autoritățile și operatorul RetuRO laudă public „implementarea de succes” a sistemului, clienții din București descoperă că, în realitate, lucrurile nu stau deloc așa.
Este și cazul unui magazin Mega Image din Sectorul 2, unde aparatul SGR era complet nefuncțional. Nu există niciun afiș, niciun mesaj, nicio informare. Clienții care vin să returneze ambalajele sunt pur și simplu ignorați, fiind lăsați în fața unui aparat oprit, fără nicio explicație, de mai bine de 24 de ore, potrivit locuitorilor din zonă.
„Am venit cu ele (n.r – sticlele) și le-am lăsat aici, două pungi pline, nu știu de ce nu funcționează sistemul, că nu scrie nimic. Am încercat de 3 ori astăzi și până la urmă le las aici, a patra oară nu mă mai întorc”, spune unul dintre locuitori.


Cum se laudă RetuRO și ce trebuie să faci dacă aparatul SGR de la magazin nu funcționează
RetuRO, administratorul Sistemului de Garanție-Returnare, a anunțat că de la începutul anului, aproximativ 2,4 miliarde de ambalaje cu garanție au fost returnate de către consumatori. Luna trecută s-a depășit pragul de 500 milioane de ambalaje duse la automatele de colectare, spun reprezentanții Sistemului de Garanție-Returnare.
La ora actuală, conform legislației referitoare la sistemul garanție-returnare (SGR), comercianții din România înregistrați în sistem sunt obligați să accepte ambalajele returnate de consumatori.
Ministerul Mediului a anunțat clar recent: Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) pentru returnarea ambalajelor trebuie pus în aplicare indiferent dacă aparatele de reciclare funcționează sau nu. Ce înseamnă asta? Foarte simplu: magazinele vor prelua manual ambalajele și vor rambursa contravaloarea PET-urilor la casă.
Toți comercianții din țară trebuie să ofere ”posibilitatea consumatorilor sau utilizatorilor finali de a returna ambalajul SGR. În vederea restituirii valorii garanției în cadrul oricărui punct de returnare de pe teritoriul României”, se arată în HG 1.074/2021.
Prevedere clară în lege: magazinul trebuie să pună la dispoziția clienților o metodă alternativă de predare a sticlelor, PET-urilor sau a dozelor
”Comercianții din România au obligația de a asigura colectarea ambalajelor prin metode alternative, respectiv prin preluare manuală, în situațiile în care echipamentele automate de preluare a ambalajelor (RVM-urile) nu funcționează corespunzător, iar problema nu este remediată într-un termen rezonabil”, se arată într-un anunţ RetuRo.
Ce înseamnă, de fapt, acest ”termen rezonabil”? În lege se explică foarte clar. Dacă aparatul SGR de la magazin nu funcționează mai mult de 7 zile, operatorul economic trebuie să pună la dispoziția clienților o metodă alternativă de predare a sticlelor, PET-urilor sau a dozelor.
În cazul în care vă aflați în această situație, iar un magazin nu vă acceptă PET-urile, ANPC vă recomandă să faceți sesizări și reclamații. Comercianții sunt obligați să preia ambalajele manual. Cei care refuză pot primi amenzi între 8.000 și 16.000 de lei.
Autor
-
Redactor-șef PS News, coordonează echipa de jurnaliști ai PS News din 2017. Este absolventă a Facultății de Științe Politice a Universității București și a unui master de Relații Internaționale și Studii Europene la aceeași facultate. Ulterior, a urmat și cursuri de prezentator TV la Academia „Studiourile Buftea”
View all posts
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News