Skip to content
Internațional

Explozia din Beirut, provocată de nitrat de amoniu adus de nava unui rus sub pavilionul R. Moldova

twitter

Puternica explozie ce s-a produs marţi, 4 august, în Beirut, Liban a fost provocată de 2.750 de tone de nitrat de amoniu, stocate în depozitul portului din Beirut şi transportate acum 6 ani de cargoul Rhosus, sub pavilionul Republicii Moldova, dar proprietate a unui afacerist rus.

Postul de televiziune LBCI din Liban, citat de mold-street.com, susţine că la şedinţa Consiliului Suprem de Apărare a ţării s-a anunţat că anume cele 2.750 de tone de nitrat amoniu au explodat în portul Beirut, provocând moartea a zeci de oameni şi distrugeri masive în acest oraş, scrie tvrmoldova.md.

Este inadmisibil ca o încărcătură de nitrat de amoniu, estimată la 2.750 tone, să fie prezentă de şase ani într-un depozit fără măsuri de precauţie„, a declarat premierul libanez Hassan Diab, în faţa Consiliului Suprem de Apărare, reunit în şedinţă de urgenţă.

Nitratul de amoniu este un îngrăşământ chimic şi, totodată, o componentă a explozibililor precum TNT, pentrit, hexogen etc.

Nu vom cunoaşte liniştea până când nu vom găsi persoana responsabilă pentru ceea ce s-a întâmplat, ca să dea socoteală„, a promis premierul.

Consiliul Suprem de Apărare a recomandat guvernului să declare „stare de urgenţă” timp de două săptămâni în Beirut. În această perioadă, o „putere militară supremă va fi responsabilă de toate prerogativele în materie de securitate„, mai scrie mold-street.com.

În 2014, în timp ce transporta din Georgia în Mozambic circa 2.750 de tone de nitrat de amoniu, cargoul Rhosus aflat sub pavilionul Republicii Moldova a fost reţinut în portul Beirut din cauza unor grave probleme tehnice.

Ulterior i s-a interzis navigarea din cauza că ar fi încălcat regulile de exploatare, iar încărcătura a fost sechestrată şi depozitată în portul Beirut.

De atunci cargoul stă abandonat în port, iar echipajul compus din ruşi şi ucraineni a fost repatriat, după ce fusese lăsat în voia sorţii de angajator. Între timp, instanţele au emis la cererea creditorilor 3 decizii de sechestrare a navei.

Atât portalul specializate, precum fleetmon, dar şi presa din Rusia (Zona Media) scriu că proprietarul este afaceristul rus Igor Grechushkin, rezident în Cipru.

Autorităţile libaneze au informat că de fapt au fost două explozii, care au ucis cel puţin 73 de persoane şi au făcut 3.700 de răniţi.

Deflagraţia din Beirut a fost atât de puternică, încât s-a resimţit la 240 de kilometri, până în Cipru şi a avut puterea unui cutremur de magnitudine 4,5 grade, a calculat Observatorul Seismologic din Iordania.

Republica Moldova se află de mai mulţi ani în lista neagră, categoria risc înalt, a statelor cu nave ce încalcă normele şi convenţiile internaţionale, potrivit Secretariatului Paris MoU.

Într-o situaţia mai proastă se află ţări precum Tanzania, Togo, Palau, Comores, Cambodia şi Congo.

În anii 2015-2018 fost efectuate 409 de inspecţii ale navelor ce plutesc cu pavilionul Republicii Moldova, iar în 69 de cazuri acestea au fost reţinute.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *