Federaţia Patronală a Energiei şi ACUE cer definirea corectă a consumatorului vulnerabil

Sursa foto: Pixabay

Federaţia Patronală a Energiei (FPE) şi Federaţia Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie (ACUE) solicită definirea corectă a consumatorului vulnerabil, pentru ca ajutorul să ajungă acolo unde este cu adevărat nevoie. În ceea ce priveşte reducerea TVA la energie, cele două federaţii consideră că este o măsură rapidă şi echitabilă, care poate atenua efectele volatilităţii pieţei. În contextul discuţiilor despre resursele bugetare insuficiente, ACUE şi FPE semnalează că România pierde fonduri europene nerambursabile din cauza incapacităţii administrative de a defini şi identifica corect consumatorii vulnerabili de energie electrică şi de gaze naturale.

”Propunerea lansată recent de autorităţile din domeniul energetic privind reducerea TVA la energie reprezintă o măsură rapidă şi echitabilă, cu potenţialul de a atenua efectele volatilităţii pieţei. Adoptarea acesteia ar contribui la încadrarea României în liniile de politică promovate la nivel european şi considerăm că ar reprezenta una dintre căile de acţiune dezirabile pentru protecţia tuturor consumatorilor. De altfel, în februarie 2025, Comisia Europeană a prezentat un plan pentru reducerea costurilor la energie în UE, care include şi recomandarea ca statele membre să reducă taxele naţionale pe electricitate pentru a sprijini consumatorii şi economia”, arată ACUE şi FPE.

Măsura a fost aplicată de majoritatea statelor europene.

”Totuşi, România trebuie să adopte de urgenţă mai multe măsuri concrete şi echitabile pentru a combate sărăcia energetică, a reduce presiunea asupra bugetului public şi a valorifica resursele disponibile pentru protecţia consumatorilor vulnerabili. Intervenţiile actuale prin plafonarea generalizată a preţurilor energiei electrice şi gazelor naturale s-au dovedit ineficiente, costisitoare şi generatoare de distorsiuni în funcţionarea pieţei de energie. Din pachetul de măsuri nu trebuie să lipsească definirea corectă a consumatorului vulnerabil care nu este actualizată corespunzător şi nu reflectă suficient criteriile impuse de Comisia Europeană. Instrumentele de identificare şi sprijin nu sunt implementate eficient, lipsesc baze de date coerente şi interconectate între instituţii (ANAF, ANRE, primării, ministere)”, arată patronatele.

Citește mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: