Fenomenul deepfake. Cum suntem păcăliţi prin reclame realizate cu inteligenţa artificială

Sursă foto: engineersgarage.com
Sursă foto: engineersgarage.com

„Depuneţi 1.100 RON în contul dumneavoastră” pentru „o retragere garantată de 20.000 RON în fiecare lună”. Acesta este textul uneia dintre reclamele video răspândite pe YouTube şi Facebook. Numai că videoclipurile care promit câştiguri fabuloase sunt realizate prin metoda deepfake şi sunt departe de a fi adevărate. Jurnaliştii de la Mindcraft Stories au analizat fenomenul înşelătoriilor deepfake, ce capătă amploare pe internet.

Personalităţi publice precum Ion Ţiriac, Gigi Becali sau Iancu Guda promovează pe internet o platformă financiară care promite câştiguri fabuloase în scurt timp pentru oricine îşi permite o investiţie de început. Personalităţi politice precum Marcel Ciolacu, Mircea Geoană sau Sorin Grindeanu promit acțiuni la companii din domeniul energetic, precum Enel sau Hidroelectrica, având garanția statului român.

Odată cu dezvoltarea inteligenţei artificiale, pe platformele de streaming şi pe reţelele de socializare s-au înmulţit reclamele înşelătoare la medicamente-minune sau la investiţii fictive, arată jurnaliștii de la Mindcraft Stories. Aceştia au analizat mai multe astfel de clipuri înşelătoare, precum şi reacţia platformelor Google şi Facebook în faţa fenomenului deepfake.

Cum poate fi combătut deepfake

Tehnologia Deepfake le permite escrocilor să ducă falsificarea la nivelul următor prin crearea de videoclipuri cu persoane care spun și fac lucruri pe care nu le-au spus sau făcut niciodată. Deepfakes pot fi create folosind imagini, videoclipuri și audio. Se numesc astfel deoarece au fost posibile datorită unei ramuri a „învățării profunde” numite Generative Adversarial Networks (GAN), arată un comunicat al Directoratului Naţional de Securitate Cibernetică.

Citește mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și:

Media PNL