PSnews

Recent

Florica Cherecheș indică problemele acute ale sistemului de educație: Copilul trebuie să fie în centrul acestuia! EXCLUSIV

InfoOradea

Astăzi, 5 octombrie, este sărbătorită Ziua Mondială a Educației. În România motivul de sărbătoare poate fi pus sub semnul întrebării deoarece reforma sistemului de învățământ într-un sens pozitiv, calitativ a fost adesea periclitată de diverși factori care se învârt adesea în sfera politicului.

În acest context, redacția PSnews.ro a luat legătura cu deputatul Partidului Național Liberal (PNL), vicepreședintele Comisiei pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport, Florica Cherecheș, pentru a oferi o radiografie a sistemului de educație românesc în prezent și pentru a prezenta care sunt cele mai acute probleme ale acestuia. Principala cauză a regresului învățământului românesc identificată de deputatul PNL este finanțarea precară a educației, cu doar 3% din PIB, deși conform legii din 2011 ar trebui să fie alocat un buget de 6%

Pe lângă subfinanțarea educației, Florica Cherecheș mai transmite că este nevoie de o adaptare a sistemului la cerințele de angajare ale mediului privat, cât și de ore de consiliere și orientare în carieră în gimnaziu.

„Din păcate dascălii noștri primesc un cadou otrăvit de ziua lor pentru că tocmai a ajuns peste tot vestea că 4000 de persoane angajate în sistemul de învățământ, și mă refer la personalul didactic, nedidactic și auxiliar, vor fi disponibilizate. Se adeverește ceea ce noi avertizam de la începutul anului. PNL a făcut calcule efectiv de buget și a avertizat asupra faptului că nu sunt bani suficient pentru a fi acoperite toate cheltuielile pentru acest an și că de la 1 septembrie vor rămâne fără bani. Ca întotdeauna se taie în loc să se adauge. Noi avem un procent de 3% din PIB alocat educației. Este cel mai mic procent alocat educației deși legea din 2011 prevede 6%, iar practic de aici pornesc toate problemele: lipsa finanțării sau finanțarea insuficientă. Astfel, scade calitatea educației din România.

Pe de altă parte avem și o mare problemă de de lipsă de corelare a educației cu nevoile de pe piața muncii. În continuare susținem și încurajăm ca toată lumea să meargă la un liceu, să dea bacalaureatul, să meargă la o facultate și ignorăm semnalele venite de pe piața muncii din partea sectorului privat de a pregăti tehnicieni, profesioniști în anumite domenii. 

De asemenea, este foarte important și putem scuti România de foarte multe rebuturi educaționale dacă facem în școală consiliere și orientare în carieră. Avem foarte mare nevoie ca în ciclul gimnazial fiecare elev să fie evaluat și să fie purtate discuții cu el și cu părinții acestuia și cu profesorii în așa fel încât să vedem care este potențialul fiecărui elev și să îl ajutăm să își atingă maximum din capacitate. 

Pe lângă aceste probleme, mai este cea a politizării excesive din educație. Avem o mare problemă cu modul în care se fac evaluările, modul în care sunt puși și dați afară conducătorii în funcție de culoarea politică și birocrația excesivă. Discutam mai înainte cu câteva directoare de grădiniță care sunt șocate de noul curriculum care prevede o mulțime de activități, o mulțime de hârtii de făcut și care practic îndepărtează dascălul de beneficiarul actului educațional. 

Cred că ar trebui, să ne dăm seama, că trebuie să revenim la un principiu fundamental și anume: copilul să fie în centrul sistemului de educație. Dacă facem acest lucru și facem cu sinceritate și ne gândim în primul rând la copil, la ce vrem să iasă din el când termină o școală, să îi oferim suficiente alternative, atunci lucrurile ar fi altfel. Din păcate, la noi se învârte totul în jurul profesorului, în jurul a ceea ce poate să ofere o anumită școală, un cadru didactic și de aici toate rezultatele și pierdele pe care le avem și copiii care nu sunt pregătiți și pleacă din țară”, a declarat parlamentarul PNL.

Chestionată dacă actuala guvernare poate rezolva aceste probleme, Florica Cherecheș a răspuns tranșant că cei de la putere foarte puțin probabil să reușească, semnalând aici și instabilitatea din sistem întrucât au fost schimbați numeroși miniștri de-a lungul timpului. Mai mult, vicepreședintele Comisiei pentru educație din Camera Deputaților atrage atenția asupra altor probleme precum cea a manualului unic sau a personalului din ministere, care într-o mare parte este rupt de realitatea școlii și de interacțiunea cu copiii.

„Mă tem că nu, Vedeți că se tot fac experimente, tot vin și pleacă miniștri. De 6 ani de când sunt în Comisia de Învățământ cred că am avut vreo 7-8 miniștri. Mandatul lor a devenit semestrial mai nou. Acum avem din nou un ministru interimar. Se încearcă iar revenirea la niște practici comuniste. Fac referire la tot scandalul din jurul manualului unic cu Editura Didactică și Pedagogică care a scos pe piață manuale greșite. Banii se folosesc într-un mod absolut aberant și greșit. Eu nu cred că acest Guvern este în stare să rezolve problemele.

Mai precizez și problema faptului că în ministere sunt persoane care se află acolo de zeci de ani. Chiar în discuția avută cu doamnele de la grădinițe îmi spuneau de acest lucru și că aceste persoane sunt rupte de realitatea școlii, de intereacțiunea cu copiii care sunt totuși altfel. Trebuie să recunoaștem. S-au schimbat față de acum 10-15 ani”, a conchis Florica Cherecheș pentru PSnews.ro.

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. Pingback: De ce nervii profesorilor sunt puși la grea încercare - Proeducație

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Inapoi