Skip to content
Societate

FOTO Autostrada Transilvania, blocată din nou de insolvenţe și lipsa de finanțare

Începută în 2003, Autostrada Transilvania reprezintă piatra de moară atârnată de gâtul ultimelor nouă guverne ce s-au succedat la Palatul Victoria. Proiectul a fost înghețat, blocat, apoi relicitat pe tronsoane. Lucrările merg prost, fapt confirmat de decizia recenta a ministrului Transporturilor Catalin Drula de a rezilia “ciotul” de autostrada A3 pe sectorul Chețani-Câmpia Turzii.

Progresul realizat de compania românească de infrastructură Straco, titulara de contract, a fost în ultimele 5 luni de doar 1%. Compania intrase în insolvență în ianuarie 2020, iar birocrații din compania națională de drumuri (CNAIR) au tergiversat situația neclară a contractului, compania nu mai dispunea de resurse financiare pentru a realiza lucrări, iar CNAIR nu putea plăti în lipsa unui progres.

Situații complicate juridice și tehnice sunt raportate pe loturile I și II ale tronsonului de autostradă Sebeș – Turda, acolo unde lucrează italienii de la Pizzarotti și grecii de la Aktor. Conform portalului grupinfrastructura.ro, pe lotul I al italienilor de la Pizzaroti au fost rapoarte alunecări de teren la începutul lunii martie, la fel și pentru tronsonul celor de la Aktor. Pe acest tronson al Aktor, lucrările sunt înghețate. In iulie anul trecut, alunecările de teren și inundațiile, dublate de lucrări neconforme, neacordarea unei extensii de timp, dar și probleme de finanțare au încetinit lotul de autostrada Sebeș- Turda care, teoretic, trebuia inaugurat cu cele doua tronsoane la sfârșitul lunii decembrie 2020.

În Grecia, compania-mamă Ellaktor a trecut recent printr-o nouă schimbare a managementului și a acționarilor principali, a treia schimbare în ultimii trei ani. Problemele de finanțare a proiectului din România s-au accentuat după ani de zile de întârzieri și litigii cu CNAIR.

Tronsonul trebuia finalizat în 2016. Alături de greci, din proiect face parte și controversata companie Euroconstruct a “regelui asfaltărilor” Dan Besciu, constructorul român intrând în insolvență după multiple probleme judiciare. Acum, grecii, prin vocea președintelui Christos Panagiotopoulos, susțin că: “Aktor se angajează (a treia asumare oficială- n.red) să finalizeze autostrada A10 Sebeș – Turda, Lotul 2 până în vara.” Noul management de la Atena nu a specificat însă vara cărui an.

În realitate, conform relatărilor din presa locală, situația la zi în zona alunecării de teren de pe Lotul 2- Aktor este următoarea: umplem astăzi ce am excavat ieri. La organizarea de șantier Aktor de la Teiuș lipsesc materialele de construcții, inclusiv motorina. Pentru a finaliza această lucrare, compania-mamă Ellaktor trebuie să aloce linii de finanţare care să asigure achiziția de materiale, agregate, mixtură asfaltică și plata către subcontractorii români. Finanțarea se lasă așteptată.

Potrivit sursei citate, oficialii ministerului Transporturilor se confruntă și cu alte probleme legale care vizează cei doi constructori ai autostrăzii Sebeș- Turda: posibile ilegalități în cheltuirea banilor europeni care sunt anchetate acum de către OLAF (oficiul european de lupta Antifraudă).

Conform jurnaliștilor din Alba, “constructorul italian Pizzarotti ar fi urgentat lucrările pentru a fi inaugurată porțiunea dintre Sebeș și Alba Iulia cu 3 zile înainte de alegeri parlamentare de anul trecut. Astfel, pe ploi sau la temperaturi de -4 grade Celsius, antreprenorul general a turnat covorul asfaltic fără a se respecta prevederile europene”.

OLAF a fost sesizată de către europarlamentarii PSD. Grecii de la Aktor sunt și ei subiecții unei investigații OLAF pentru un proiect derulat în România în anii 2010- 2012, în mandatul managerului Petros Katsias. Katsias manageriază acum o altă companie de infrastructură grecească, Intrakat. În mandatul lui Katsias, proiectul autostrăzii Sebeș-Turda a înregistrat o întârziere de trei ani.

 

 

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *