Sute de tone de gunoi în amestec din care se scurg zemuri toxice sunt zilnic depozitate ilegal în Chitila la statia de sortare a societatii 3RGreen căreia, în urmă cu doi ani, APM Ilfov i-a refuzat autorizarea. De asemenea, DSP Ilfov a dat aviz de relocare tocmai din cauza nerespectării condițiilor de amplasament, a poluării și a contaminării mediului înconjurător.
Potrivit gsnews.ro, locuitorii din Chitila, Rudeni, cartierele Pajura, Bucureștii Noi, Străulești, Militari Rezidence, Chitila, zona Șoselei de Centură fac numeroase sesizări către autoritățile responsabile, dar și către politicieni. Oamenii sunt îngroziți de ceea ce se întâmplă iar situația pare că a scăpat de sub control.
Mai mult decât atât, la marginea cartierelor bucureștene oamenii sunt amenințați să tacă. Iar amenințările vin de la persoane influente care au un interes în zonă. De spaimă că se vor îmbolnăvi și ei dar și copiii lor, localnicii au transmis printr-un număr imens de petiții un mesaj disperat, convinși fiind că doar publicarea în presă a acestei situații va duce la rezolvare. Deși au făcut numeroase demersuri către autorități, nimeni nu i-a ajutat în niciun fel.
Totodată, oamenii spun că au publicat fotografii și înregistrări în spațiul public cu munții de gunoaie, dar că au fost amenințați sǎ-și vadă de treaba lor și să șteargă postările.
În continuare, publicăm integral (fără a interveni pe text) una dintre sutele de petiții ajunse la redacția noastră în ultima perioadă.
„Stimati domni,
Numele meu este **********; , Locuiesc la adresa : ************ si formulez prezenta SESIZARE Astazi,******** , aerul din zona in care locuiesc este poluat cu miros puternic de gunoi menajer provenit de la statia de sortare 3rGreen din locatia – Orasul Chitila, sat Rudeni, Strada Fortului nr.31. Desi legea interzice intrarea deseurilor in amestec in statiile de sortare, sute de tone de gunoi in amestec din care se scurg lichide toxice sunt aduse la statia de sortare 3rGreen din locatia Orasul Chitila, sat Rudeni, Strada Fortului nr.31, avand ca efect terorizarea cu mirosuri in zona de nord a Bucurestiului si comunele adiacente. In acest context, vă informăm că ANPM, institutia care a eliberat Autorizatia de mediu pentru societatea 3RGreen, este cea care o protejeaza prin functionarii publici , avand ca efect daune mari pentru sanatatea publica. In cadrul ANPM, presedintii si vicepresedinti se schimba politic, si actualul presedinte Laurenţiu Alexandru Păştinaru fiind sustinut politic de o anumita ramura a PSD.
In cadrul ANPM exista doi functionari publici care ocupa posturile de Director al Direcţiei Controlul Poluării Şi Reglementări – PĂTRAŞCU OCTAVIAN si Sef Serviciu al Serviciului Autorizări Şi Evaluare Impact – SOAVĂ CIPRIAN CĂTĂLIN, care conduc in fapt ANPM si fac toate jocurile murdare cu poluatorii, care prin activitatea lor imbolnavesc oamenii si pun in pericol sanatatea publica. Din informatiile ajunse la noi de la avertizorii de integritate din cadrul ANPM rezulta ca Directorul Direcţiei Controlul Poluării Şi Reglementări – Pătraşcu Octavian si Seful Serviciului Autorizări Şi Evaluare Impact – Soavă Ciprian Cătălin sunt mituiti de ani de zile de reprezentatii 3rGreen pentru a le acorda si obtine Autorizatii de mediu, cand defapt alte Institutii ale statului care erau compentente pentru eliberarea acestei autorizatii au refuzat sa o faca. Astfel APM ILFOV a refuzat sa emita Autorizatie de mediu pt 3RGreen in localitatea Chitila, judetul Ilfov,in mai multe randuri iar DSP ILFOV a eliberat un aviz de relocare a acestei instalatii datorita neindeplinirii conditiilor de fuctionare. Pozitia Institutiilor statului care au refuzat autorizarea 3RGreen nu a deranjat deloc pe cei doi directori cu state vechi in ANPM, ba chiar i-au dus in zona de abuz si eliberarea unei Autorizatii de mediu fara ca ANPM sa fie competenta. Aceste abuzuri savarsite de functionarii publici din cadrul ANPM, avand la baza mita si coruptia, au dus la situatia incredibila de poluare din nordul Bucurestiului si la afectarea sanatatii publice. Aceasta platforma de gunoi a 3rGreen generează mirosuri insuportabile de gunoi, care afectează calitatea vieții noastre în mod constant, indiferent dacă este zi sau noapte. Mirosurile grele și persistente de gunoi emanate au devenit o problemă majoră pentru toți locuitorii. Acestea creează disconfort extrem în viața de zi cu zi si pune și în pericol sănătatea noastră și a familiilor noastre. De fiecare dată când iesim din casele noastre, suntem întâmpinați de un miros înțepător și insuportabil, care ne invadează respirația și ne afectează starea de bine. Mirosul de gunoi este prezent în aerul pe care îl respirăm, în curțile noastre și chiar în casele noastre, ducând la un nivel inacceptabil de disconfort și ne procupam pentru sănătatea noastră. Este evident că situația actuală nu poate continua. Locuitorii din jurul platfomei de gunoi Chitila-Rudeni si cei din Sectorul 1, pana unde se propaga mirosurile, merită să trăiască întrun mediu curat și sănătos, în care să nu fie expuși la mirosurile toxice și insuportabile. Sesizarile facute pana in prezent catre Garda de mediu si organele abilitate pentru control , nu au avut nici un efect concret, astfel am primit raspunsuri lamentabile de la Garda de mediu si de la ANPM fara stabilirea unor masuri concrete care sa interzica intrarea deseurilor in amestec in aceasta statie de sortare si doar a deseurilor presortare conform legii, avand ca efect protejarea sanatatii noastre.In urma acestor controale, mirosurile si contaminarea au devenit mult mai puternice si credem ca nu mai avem nici o sansa ca institutiile statului sa ne protejeze. La Statia de sortare a societatii 3R GREEN din localitatea Chitila, judetul Ilfov nu pot intra deseuri in amestec care au ca efect poluarea si contaminarea pentru urmatoarele considerente: 1. Conform legislatiei in vigoare exista interdictia intrarii in statiile de sortare a deseurilor in amestec: Potrivit dispozițiilor art. 2 alin. (5) din Legea nr. 101/2016 a serviciului de salubrizare a localităților, republicata: ”(5) Autorităţile administraţiei publice locale ale unităţilor administrativteritoriale/sectoarelor municipiului Bucureşti au obligaţia: 1. a) să implementeze un sistem de gestionare, pe 4 fracţii, a deşeurilor de hârtie, metal, plastic şi sticlă din deşeurile municipale, format din staţii de transfer şi staţii de sortare, după caz, împreună cu puncte de colectare/sisteme de colectare individuală din “poartă în poartă”, centre de colectare prin aport voluntar şi insule ecologice digitalizate dotate cu recipiente/containere dedicate pentru colectarea separată a respectivelor deşeuri, inclusiv să atribuie, individual sau în asociere, contractele de delegare a gestiunii activităţii de transfer deşeuri municipale şi contractele de delegare a gestiunii activităţii de sortare; 2. b) să implementeze un sistem de gestionare a deşeurilor reziduale din deşeurile municipale, format din staţii de transfer, instalaţii de tratare mecanobiologice, inclusiv parte a instalaţiilor integrate de tratare şi/sau depozite de deşeuri împreună cu puncte de colectare/sisteme de colectare individuală din “poartă în poartă”, insule ecologice digitalizate compuse din ansambluri pentru colectarea separată a deşeurilor reziduale, inclusiv să atribuie, individual sau în asociere, contractele de delegare a gestiunii activităţii de transfer deşeuri municipale, contractele de delegare a gestiunii activităţii de tratare mecanobiologică, contractele de delegare a gestiunii activităţii de eliminare, prin depozitare, a deşeurilor reziduale din deşeurile municipale;” Totodata, la art. 2 alin. (3) din Legea nr. 101/2016, republicata, se specifica clar caror procese sunt supuse deseurile reziduale și instalatiile necesare pentru aceste activitati, și de asemenea, caror procese sunt supuse deseurile de hârtie, carton, metal, plastic şi sticlă colectate separat din deşeurile municipale și instalatiile necesare pentru aceste activitati, astfel: 1. c) transferul deşeurilor municipale în staţii de transfer, inclusiv transportul separat al deşeurilor reziduale la depozitele de deşeuri nepericuloase şi/sau la instalaţiile integrate de tratare, al deşeurilor de hârtie, metal, plastic şi sticlă colectate separat la staţiile de sortare şi al biodeşeurilor la instalaţiile de compostare şi/sau de digestie anaerobă; d)sortarea deşeurilor de hârtie, carton, metal, plastic şi sticlă colectate separat din deşeurile municipale în staţii de sortare, inclusiv transportul reziduurilor rezultate din sortare la depozitele de deşeuri şi/sau la instalaţiile de valorificare energetică; (…………………………..) h)tratarea mecanobiologică a deşeurilor reziduale în instalaţiile de tratare mecanobiologice sau, după caz, în instalaţiile integrate de tratare, inclusiv transportul deşeurilor stabilizate biologic şi al deşeurilor reziduale care nu mai pot fi valorificate la depozitele de deşeuri şi al deşeurilor reziduale valorificabile energetic la instalaţiile de valorificare energetică;” Prin urmare, legislatia salubrizarii prevede crearea unei infrastrucrturi specifice pentru procesarea deșeurilor reziduale, separata de cea necesara procesarii deseurilor de hârtie, carton, metal, plastic şi sticlă colectate separat, astfel: 1. Deseurile de hârtie, carton, metal, plastic şi sticlă colectate separat sunt supuse doar procesului de sortare in statii de sortare; 2. Deseurile reziduale sunt supuse procesului de tratare mecano – biologica în instalaţiile de tratare mecanobiologice sau în instalaţiile integrate de tratare. Prin urmare, atata vreme cat legea impune crearea unor infrastructuri separate pentru procesarea celor doua tipuri de deseuri, rezulta ca nu se poate face procesarea deseurilor reziduale în srtațiile de sortare, asa cum nu se poate face procesare deseurilor reciclabile colectate separat în instalatii de tratare mecano – biologice. Prin urmare, 1. atribuirea contractelor de delegare a activitatii de tratare mecano biologica a deseurilor reziduale se poate face doar catre agentii economici care detin instalatii de tratare mecano biologica/instalatii integrate autorizate prin AIM/AM și licenta ANRSC pentru activitatea de tratare mecano – biologica; 2. atribuirea contractelor de delegare a activitatii de sortare a deseurilor de hârtie, carton, metal, plastic şi sticlă colectate separat se poate face doar catre agentii economici care detin instalatii de sortare autorizate ca atare prin AIM/AM și licenta ANRSC pentru activitatea de sortare; Autoritatile publice locale, Garda Nationala de Mediu, Garda de Mediu Ilfov, Garda de Mediu Bucuresti, Agentia Nationala de Protectie a Mediului, Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Gestionarea Integrata a Deseurilor Municipale in Municipiul Bucuresti, Directia de Sanatate Publica Ilfov sunt obligate sa puna in aplicare dispozitiile legale mentionate mai sus si sa interzica intrarea deseurilor municiplae in amestec in statia de sortare a societatii 3R GREEN din localitatea Chitila, judetul Ilfov. Indiferent de prevederile autorizatiei de mediu eliberata de Agentia Nationala de Protectie a Mediului catre societatea 3R Green, prevederile legale de mai sus privind interdictia intrarii deseurilor in amestec in statiile de sortare primeaza in fata oricaror coduri prevazute in autorizatiile de mediu. Facand verificari privind autorizarea 3rGreen din localitatatea Chitila-Rudeni am identificat faptul ca Autorizatia de mediu este eliberata de ANPM. Aceasta autorizare emisa de ANPM a survenit dupa ce, in prealabil, a fost in mod repetat respinsa de APM IF dat fiind ca nu erau indeplinite conditiile legale pentru desfasurarea unei astfel de activitati pe acest amplasament. Pe site-ul APM IF apare ultima adresa de respingere ca fiind din martie 2021. De asemenea pe site-ul DSP IF apare o adresa prin care s-a dispus relocarea statiei de sortare a 3RGreen de pe amplasamentul Chitila tot datorita faptului ca nu erau indeplinite conditiile legale pentru desfasurarea unei astfel de activitati pe acest amplasament. Desi doua institutii ale statului au constatat imposibilitatea desfasurarii activitatii de sortare a societatii 3rGreen pe amplasamentul din Chitila Strada Fortului nr.31, ANPM fara sa tina cont de aceste institutii a dispus eliberarea autorizatiei de mediu ajungandu-se la efectele din ziua de azi privind poluarea si contaminarea zonei de nord a Bucurestiului. Desi conditiile nu s-au schimbat aceeasi solicitare de eliberare a autorizatiei de mediu a fost aprobata de ANPM, prin presedintele Laurenţiu Alexandru Păştinaru ajungandu-se la punerea in pericol a sanatatii publice. ANPM este institutia care ar trebui sa protejeze sanatatea cetenilor si a comunitatilor locale, dar prin aceste metode devine institutia responsabila pentru afectarea sanatatii publice.Mentinerea in functii de conducere a Directorului Pătraşcu Octavian (Direcţia Controlul Poluării Şi Reglementări) si Directorului Soavă Ciprian Cătălin (Serviciul Autorizări Şi Evaluare Impact) care prin mita si coruptie pune in pericol sanatatea publica, este o eroare grava a institutiilor statului, inclusiv a Presedintelui ANPM respectiv a Vicepresedintelui acestei institutii. De asemenea Garda de mediu este institutia care ar trebui sa ia masura imediata privind interzicerea intrarii deseurilor in amestec la aceasta statie de sortare, punand in aplicare prevederile legale sus-menționate contribuind astfel la diminuarea disconfortului, a poluarii cat si a diminuarii riscurilor privind afectarea sanatatii publice.
De asemenea, conform prevederilor legale mentionate mai sus, la statiile de sortare pot ajunge doar deseuri care sunt colectate separat si presortate, iar nu deseuri menajere in amestec din care se scurg zemuri toxice si care contamineaza toate locuintele din jur.Aceasta lege este incalcata de cei care opereaza statia de sortare, dar si de catre cei care aduc deseuri in amestec cu tot felul de substante urat mirositoare la aceasta statie de sortare.Deseurile care ajung la aceasta statie de sortare,deseuri care afecteaza sanatatea publica si creeaza prejudicii imense de mediu provin de la Primariile de sector ale municipiului Bucuresti si in special de la Primaria Sector 1 si Primaria Sector 6, care si ele la randul lor sunt responsabile pentru aceasta situatie grava din nordul Bucurestiului. Va rugam sa verificati incalcarea dispozitiilor legale si sa ne comunicati masurile pe care le-ati luat.Va rugam sa nu ne dati raspunsuri formale si sa va ascundeti in spatele asa-zisor prevederi legale care v-ar limita competentele, si sa luati in serios aceasta problema care are efecte ireversibile pentru mediu si sanatatea populatiei Articolul 35 din Constituția României garantează dreptul la un mediu sănătos: (1) Statul recunoaște dreptul oricărei persoane la un mediu înconjurător sănătos și ecologic echilibrat. […] (3) Persoanele fizice și juridice au obligația de a proteja și ameliora mediul înconjurător. În acest moment, consider că mi se încalcă dreptul constituțional la un mediu sănătos, iar dumneavoastră, în calitate de reprezentanți ai autorității statului, aveți datoria de a proteja cetățenii. Ca atare va rugam sa luati masuri privind autorizatiile de mediu care nu corespund in realitate cu existenta utilajelor si a instalatiilor autorizate, dar si verificarea legalitatii contractelor de livrare a deseurilor in amestec, din care se scurg zemuri toxice, catre aceasta platforma de sortare a 3rGreen din Chitila-Rudeni . Aceasta locatie a 3rGreen din Orasul Chitila, sat Rudeni, Strada Fortului nr.31, se transforma pe zi ce trece intr-o adevarata groapa de gunoi, punand in pericol sanatatea publica. Vă rugăm să ne comunicați raportul întocmit în urma verificării la adresa de email: petitie@stop-poluare.ro”.
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News