Skip to content
Coronavirus

GCS: Pentru măsurile care derogă de la obligaţiile Convenţiei pentru apărarea drepturilor omului nu e necesară aprobarea Consiliului Europei

Facebook

Grupul de Comunicare Strategică (GCS) menţionează că în data de 17 martie a fost notificat secretarul general al Consiliului Europei (CoE) cu privire la măsurile adoptate prin decretul de instituire a stării de urgenţă care au ca efect limitarea exerciţiului unor drepturi şi libertăţi fundamentale, însă procedura nu prevede aprobarea de către CoE a acestor măsuri.

Prin Decretul nr. 195 din 16 martie 2020 a fost instituită starea de urgenţă pe teritoriul României ca măsură excepţională cu scopul gestionării situaţiei create de răspândirea virusului SARS-COV-2 pe teritoriul României. În conformitate cu dispoziţiile Capitolului VI, art. 48 din Anexa 1 la Decretul nr. 195/ 16 martie 2020, la data de 17 martie 2020, a fost notificat Secretarul General al Consiliului Europei cu privire la măsurile adoptate prin decretul de instituire a stării de urgenţă pe teritoriul României care au ca efect limitarea exerciţiului unor drepturi şi libertăţi fundamentale. Prin notificarea efectuată la nivelul Consiliului Europei, România respectă o procedură care decurge din statutul său de Parte Contractantă la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale„, se arată în precizarea GCS transmisă agerpres.ro.

În cadrul procedurii de notificare a secretarului general al Consiliului Europei, România a transmis textul Decretului nr. 195 din 16 martie 2020, precum şi traducerea sa în limba engleză, evidenţiază sursa citată. Potrivit acesteia, drepturile şi libertăţile fundamentale al căror exerciţiu se limitează sunt menţionate în cuprinsul articolului 2 al Decretului Prezidenţial emis în 16 martie.

Prin punerea la dispoziţia Consiliului Europei a întregului text al Decretului au fost furnizate informaţiile necesare privind drepturile şi libertăţile fundamentale al căror exerciţiu se limitează în scopul exclusiv al gestionării crizei generate de răspândirea virusului SARS-CoV-2, drepturi explicit menţionate în cuprinsul art. 2 al Decretului Prezidenţial. Totodată, notificarea a inclus informaţii privind contextul instaurării stării de urgenţă, fiind subliniat caracterul excepţional al măsurilor luate, care privesc limitarea răspândirii virusului SARS-CoV-2 şi durata pentru care a fost decretată starea de urgenţă„, subliniază precizarea GCS.

În documentul GCS se mai arată că pentru adoptarea unor astfel de măsuri nu este necesară obţinerea vreunei aprobări de la Secretariatul General al Consiliului Europei, statele părţi la Convenţia europeană pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale având deplina libertate de a adopta măsurile considerate de cuviinţă în astfel de situaţii excepţionale, singura obligaţie ce incumbă statelor părţi fiind de a informa pe deplin Secretariatul General despre adoptarea acestor măsuri.

Facem precizarea că, potrivit art. 15 din Convenţie, în caz de ‘(…) pericol public ce ameninţă viaţa naţiunii, orice Înaltă Parte Contractantă poate lua măsuri care derogă de la obligaţiile prevăzute de prezenta Convenţie, în măsura strictă în care situaţia o impune şi cu condiţia ca aceste măsuri să nu fie în contradicţie cu alte obligaţii care decurg din dreptul internaţional’. Pe cale de consecinţă, pentru adoptarea unor astfel de măsuri nu este necesară obţinerea vreunei aprobări de la Secretarul General al Consiliului Europei, statele părţi la Convenţie având deplina suveranitate de a adopta măsurile pe care le apreciază de cuviinţă în astfel de situaţii excepţionale (cu limitările stabilite prin Convenţie). Singura obligaţie ce incumbă autorităţilor statelor părţi este de a informa pe deplin Secretarul General al Consiliului Europei despre măsurile de această natură adoptate, conform art. 15 alin. 3. Totodată, menţionăm că organismul jurisdicţional stabilit în baza Convenţiei, respectiv Curtea Europeană a Drepturilor Omului, îşi menţine competenţa de a se pronunţa în orice situaţie dată cu privire la măsurile adoptate de România în acest context„, mai explică precizarea transmisă de către Grupul de Comunicare Strategică.

România şi încă trei state membre ale Consiliului Europei, Republica Moldova, Letonia şi Armenia, au activat articolul din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului care permite derogări de la aplicarea acesteia în condiţiile stării de urgenţă decretate ca urmare a coronavirusului, a transmis joi France Presse.

Aceste patru state membre ale Consiliului Europei au ”notificat oficial” în ultimele zile că se află în stare de urgenţă şi activează derogarea prevăzută de articolul 15 al Convenţiei, a explicat pentru France Presse un purtător de cuvânt al Consiliului Europei, care a subliniat că şi alte state ar putea să procedeze la fel ca urmare a progresiei rapide a epidemiei de coronavirus în Europa.

Conform aceluiaşi purtător de cuvânt, Franţa încă nu a notificat această derogare către Secretariatul General al Consiliului Europei, organizaţie ce numără 47 de state membre.

Articolul 15 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului prevede că ”în caz de război sau de alt pericol public care ameninţă existenţa unei naţiuni”, un stat membru ”poate lua măsuri derogatorii de la obligaţiile prevăzute în Convenţie, în măsura strictă în care situaţia o impune şi cu condiţia ca aceste măsuri să nu contravină altor obligaţii care decurg din dreptul internaţional”. Activarea articolului 15 nu permite însă derogarea de la articolele Convenţiei care protejează dreptul la viaţă şi care interzic tortura şi sclavia, mai notează France Presse.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *