Gigantul american Amazon, bun de plată în România. Cu acuzații dure, un angajat a câștigat daune morale de 200.000 lei

Sursă foto: Wikipedia

Un angajat al Amazon Development Center România, centrul de dezvoltare din Iași al gigantului american, a obținut în instanță obligarea companiei la plata unor daune morale în sumă de 200.000 lei și încetarea „actelor de hărțuire morală”, precum și anularea măsurii de plasare a sa în programul de îmbunătățire profesională Pivot.

Sentința nu este definitivă și poate fi atacată cu apel de ambele părți la instanța superioară.

Angajatul Amazon Development Center România este managerul Alexa Service, conform datelor Profit.ro.

„Un angajat a fost hărțuit de către una dintre cele mai mari companii de comerț electronic din lume. Hărțuirea s-a centrat în jurul utilizării ilegale de către companie a unui plan de îmbunătățire a performanței (Performance Improvement Plan – PIP), un instrument care ar trebui să fie destinat dezvoltării angajaților, dar care a fost utilizat pentru a-i forța pe angajați să se epuizeze și, eventual, să plece. Sunt mândră să împărtășesc victoria mea împotriva acestei strategii dăunătoare de „concedire tăcută”, o metodă de reducere a forței de muncă fără concedieri oficiale.

PIP-urile ar trebui să ofere îndrumări specifice pentru a ajuta angajații să-și îmbunățească performanțele. În schimb, PIP-urile au devenit un instrument pentru a-i forța pe oamenii să plece din companie. Dacă ați fost vizat de un PIP și știți că aveți resurse, nu trebuie să acceptați acest status-quo. Clientul meu, care se confrunta exact cu această situație, mi-a cerut sfatul. După un proces de 3 luni, am anulat cu succes PIP-ul și am obținut 40.000 de euro daune morale pentru hărțuire.

Această hotărâre transmite un mesaj clar: hărțuirea deghizată în „managementul performanței” nu este doar lipsită de etică, ci este și ilegală. Angajatorii trebuie să înțeleagă că împingerea angajaților către acest status-quo în mod nedrept nu va fi tolerată.

În acordarea acestor daune, judecătorii au transmis un mesaj puternic către corporațiile de trilioane de dolari: românii nu sunt de unică folosință sau trecuți cu vederea. Nu suntem o piață îndepărtată sau nesemnificativă în care companiile globale pot impune practici neloiale fără consecințe. Decizia instanței subliniază faptul că trebuie respectată demnitatea angajaților români. Corporațiile multinaționale, oricât de puternice ar fi, trebuie să respecte legea și să respecte drepturile angajaților.

Din ce în ce mai mulți angajați refuză să accepte condiții de muncă inechitabile. Acest caz face parte dintr-o mișcare mai largă în care oamenii provoacă sisteme abuzive. Ei își susțin drepturile și suntem mândri să le fim alături.

Utilizarea în forță a PIP-urilor nu este o strategie durabilă. Prioritizarea echității și demnității este esențială pentru conformitatea legală și succesul în afaceri. Afacerea înseamnă mai mult decât profit. Atunci când companiile promovează relații de susținere, acea pozitivitate se reflectă în fiecare aspect al operațiunilor lor.

Îmi voi continua misiunea – să lupt pentru adevăr, corectitudine și dreptate”, este acum mesajul avocatei angajatului.

Contactați de Profit.ro, reprezentanții Amazon Development Center România au transmis:

„Nu suntem de acord cu această decizie și intenționăm să facem apel. Am creat mii de locuri de muncă permanente în România în birourile noastre corporative și în centrele de cercetare și dezvoltare, oferind un mediu de lucru pozitiv și sigur în care oamenii sunt tratați cu respect și își pot dezvolta cariera.

Ca majoritatea companiilor, avem un proces de management al performanței care îi ajută pe managerii noștri să identifice cine din echipele lor are performanțe bune și cine are nevoie de mai mult sprijin. Marea majoritate a colegilor noștri îndeplinesc sau depășesc în mod regulat așteptările, dar pentru numărul mic de angajați care nu o fac, le oferim coaching și oportunități pentru a-i ajuta să se îmbunătățească.

Dacă nu reușesc să facă acest lucru, este posibil să fim nevoiți să discutăm despre plecarea lor din companie. Cu toate acestea, trebuie să ținem cont atât de interesul angajatului, cât și de interesul nostru ca societate”, a declarat pentru Profit.ro Aleksandra Zarychta-Kuzalska, Head of Corporate Communications in CEE, Amazon.

Amazon Development Center România a raportat pentru anul trecut venituri de 702,4 milioane lei (de la 616,7 milioane lei în 2022) și o pierdere majorată substanțial, la 52,5 milioane lei (de la 8,2 milioane lei în anul precedent).

Numărul de angajați a scăzut la 3.770 persoane, de la 4.234 salariați în 2022.

Firma este controlată de Amazon.com Sales (SUA) – 99% și Amazon Int’l (SUA) – 1%.

Gigantul american mai deține pe piața locală Amazon Data Services Romania, Amazon Web Services EMEA SARL Luxemburg Sucursala București, Amazon Web Services EMEA SARL Luxemburg Sucursala București și Amazon Kuiper Services Europe SARL Luxemburg Sucursala București.

Citește mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: