Skip to content
Societate

Guvernul dă 200 de milioane de euro pe două trenuri de lucru. Francezii de la Alstom, specializați în producția acestor trenuri

Foto: CFR Infrastructura

Guvernul a aprobat în ședința de miercuri achiziția a două trenuri de lucru care vor costa 200 de milioane euro și vor fi folosite de CFR Infrastructură pentru a moderniza porțiuni de cale ferată. Trenurile de lucru sunt utilaje complexe care fac lucrări precum înlocuirea traverselor de beton cu unele din lemn, Îndesarea balastului sub traversele liniei de cale ferată și alte operațiuni complexe la suprastructura căii ferate.

Compania care produce asemenea trenuri de lucru este Alstom, condusă în România de Gabriel Stanciu (foto), unul dintre cei mai influenți manageri de multinaționale din România.

Gabriel Stanciu FOTO Bursa.ro

Potrivit unui comunicat al Ministerului Transporturilor, în prezent, din cauza lipsei de-a lungul ultimilor ani a unei finanţări constante pentru execuţia lucrărilor de întreţinere şi de reparaţie capitală a infrastructurii feroviare, peste 70% din liniile curente şi directe au nevoie de reparaţii capitale. Viteza medie tehnică de circulaţie actuală pe reţeaua CFR este 69,04 km/h care reprezintă cca 80% din viteza proiectată a reţelei.

”Ritmul actual de execuţie a lucrărilor de refacţie reprezintă cumulat 1% din lungimea reţelei scadente de refacţie (9.829 km).”, transmite MT.

Conform sursei citate, prin achiziţia componentelor sistemelor de trenuri de lucru va fi sprijinit programul de modernizare a infrastructurii feroviare cu accent pe reînnoirea liniilor curente şi directe (refacţie), având beneficii imediate în ceea ce priveşte creşterea performanţelor infrastructurii feroviare, a competitivităţii serviciilor de transport feroviar de călători şi marfă.

Astfel, prin efectuarea lucrărilor de reparaţie a suprastructurii căii ferate cu refacerea substratului acesteia, viteza de circulaţie poate creşte la peste 140 km/h, iar în cazul lucrărilor de reînnoire fără refacerea substratului căii se poate circula cu o viteză de până la 140 km/h, care este şi viteza proiectată a liniilor.

Pentru realizarea acestei achiziţii se au în vedere:

  • pregătirea documentaţiei de achiziţie publică şi publicare anunţ: iulie 2021;
  • derularea procedurii de achiziţie publică şi desemnare câştigător: august 2021 – ianuarie 2022;
  • semnarea contractului/contractelor sectorial/e de livrare: februarie 2022;
  • livrare sisteme complete trenuri de lucru: maxim 36 luni de la contractare.

În urma realizării achiziției acestor sisteme a căror valoare totală estimată este de 200 milioane de euro, CFR Infrastructură estimează ca va realiza anual:

  • 150 km de refacție a suprastructurii căii cu refacerea substratului căii ferate;
  • 450 km refacție suprastructura căii fără refacerea substratului căii ferate.

Astfel, lungimea totală de rețea care se va reabilita și refacționa anual poate fi de circa 600 km linie simplă.

Conform celor mai recente date furnizate de Institutul Național de Statistică, lungimea autostrăzilor din România a crescut cu 54 de kilometri, la sfârşitul anului 2020 comparativ cu aceeaşi perioadă din 2019, iar liniile de cale ferată electrificate reprezentau 37,5% din lungimea reţelei de căi ferate aflate în exploatare la nivel naţional.

Astfel, la 31 decembrie 2020, lungimea drumurilor publice totaliza 86.791 km, din care 17.913 km (20,6%) drumuri naţionale, 35.085 km (40,4%) drumuri judeţene, respectiv 33.793 km (39%) drumuri comunale.

Din punct de vedere al tipului de acoperământ, structura reţelei de drumuri publice înregistra 39.189 km drumuri modernizate (45,2%), în proporţie de 93,5% drumuri modernizate cu îmbrăcăminţi asfaltice de tip greu şi mijlociu, 24,9% (21.651 km) drumuri cu îmbrăcăminţi uşoare rutiere şi 29,9% (25.951 km) drumuri pietruite şi de pământ.

În ceea ce priveşte starea tehnică a drumurilor publice, peste o treime (33,4%) din lungimea drumurilor modernizate, precum şi 40,9% din lungimea drumurilor cu îmbrăcăminţi uşoare rutiere aveau durata de serviciu depăşită.

De asemenea, din lungimea drumurilor naţionale, 6.178 km (34,5%) erau drumuri europene, 920 km (5,1%) autostrăzi, iar din punctul de vedere al numărului de benzi de circulaţie, 1.959 km (10,9%) erau drumuri cu patru benzi, 297 km (1,7%) drumuri cu trei benzi şi 35 km (0,2%) drumuri cu şase benzi.

Lungimea drumurilor judeţene cuprindea în proporţie de 43,4% drumuri modernizate şi 35,8% dintre drumurile comunale erau drumuri pietruite.

La nivel general, lungimea autostrăzilor a crescut cu 6,2%, respectiv cu 54 km, la finele anului trecut, faţă de intervalul similar din 2019.

Potrivit sursei citate, la 31 decembrie 2020, lungimea liniilor de cale ferată de folosinţă publică în exploatare însuma 10.769 km, din care 10.631 km (98,7%) linii cu ecartament normal, 134 km (1,3%) linii cu ecartament larg şi 4 km linii cu ecartament îngust.

Despre trenuri de lucru

Discuții despre aceste trenuri de lucru se poartă de anul trecut și este nevoie de ele fiindcă datele din 1989 arată că au fost reparați capital în acel an peste 600 km de cale ferată, în timp ce în ani precum 2008, 2009 sau 2015 figurează că au avut parte de RK un total de ZERO – 0 – km…

În noiembrie 2020 Lucian Bode (ministrul transporturilor de atunci şi prim-ministrul de atunci (Ludovic Orban) au participat la o operaţiune demonstrativă de reabilitare a jumătate de kilometru de cale ferată, în judeţul Suceava, la Pojorâta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *