Skip to content
Politică

Guvernul PSD a numit, pe ultima sută de metri, noi membri în CA al CNAIR, pentru 4 ani: Cine sunt oamenii securizați de Dăncilă în cadrul Companiei

Inquam Photos / Ilona Andrei

Mutări pe ultima sută de metri făcute de guvernul Dăncilă. Ministerul Transporturilor a aprobat numirea unor membri ai Consiliului de Administrație al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), în baza Ordonanței de Urgență privind guvernanța corporativă, scrie B1.

Astfel, potrivit deciziei luate de reprezentanții Ministerului în Adunarea Generală a Acționarilor CNAIR, au fost numiți pentru o perioadă de patru ani ca membri ai Consiliului de Administrație Bumbac Georgeta, Pascu Bogdan, Mihalache Costin, Mașala Ionuț Laurențiu și Pițigoi Mihuț Marius.

Reprezentanții Ministerului Transporturilor în Adunarea Generală a Acționarilor Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A., în temeiul prevederilor art. 29 alin. (9) din OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, ale art. 111 alin. (2) lit. b) din Legea societăților nr.31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 14 alin (4) lit. b) din Statutul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere  – S.A., aprobă numirea, pe o perioadă de 4 (patru) ani, începând cu data prezentei hotărâri A.G:.A.., conform Raportului final al proiectului de recrutare și selecție a candidaților pentru posturile de membri în Consiliul de administrație al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere  – CNAIR S.A. nr.08/21.01.2019, a următorilor membri în Consiliul de Administrație: Bumbac Georgeta, Pascu Bogdan, Mihalache Costin, Mașala Ionuț Laurențiu, Pițigoi Mihuț Marius”, se arată în decizia citată.

Georgeta Bumbac, Bogdan Pascu și Costin Mihalache au fost până acum membri provizorii ai Consiliului de Administrație.

Cu alte cuvinte, Viorica Dăncilă a decis, înainte de plecarea de la Palatul Victoria, securizarea acestora în funcții pentru următorii patru ani. Asta în condițiile în care, potrivit legii în baza căreia s-au făcut aceste numiri, în condițiile în care Ludovic Orban ar decide schimbarea acestora, ei trebuie să primească despăgubiri din partea statului.

Membrii consiliului de administrație pot fi revocați oricând. În cazul în care revocarea survine fără justă cauză, administratorul este îndreptățit la plata unor daune-interese, potrivit contractului de mandat”, se arată în art. 12, alin 3, al Ordonanța de urgență nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice.

Iar în acest sens există un precedent. În perioada în care era ministrul al Transporturilor, Ramona Mănescu a dispus revocarea CA la TAROM, pentru că acesta nu a acceptat prelungirea mandatului CEO-ului. Potrivit legii, numirea/scurtarea mandatului sau revocarea mandatului CEO-ului care nu și-a îndeplinit obiectivele de performanță asumate prin Planul de Managment se află doar în responsabilitatea CA-ului. Astfel, instanța a dispus în acest caz plata de despăgubiri membrilor CA-ului revocat, în sumă de 270.000 euro, după cum nota Capital.ro, în februarie 2016.

Cei cinci care au beneficiat de securizarea funcțiilor chiar înainte ca social-democrații să plece de la guvernare sunt personaje controversate, care au intrat în atenția opiniei publice prin diverse scandaluri.

Georgeta Bumbac, de exemplu, numită în luna septembrie, de aceeași Viorica Dăncilă, în funcția de secretar general al Ministerului Sănătății, a ajuns să fie plătită mai bine chiar decât președintele României. Asta pentru că, pe lângă postul de la Ministerul Sănătății, Bumbac, impusă președinte al CA de la CNAIR, este și administrator la două mari companii de sub tutela Ministerului Transporturilor, după cum nota puterea.ro.

Astfel, potrivit declarației sale de avere, ca director economic al Ministerului Sănătății, Georgeta Bumbac a fost remunerată lunar cu 10.000 de lei. În plus, aceasta a beneficiat de trei indemnizații pe fiecare lună din 2018 ca administrator la CNAIR – 6.487 lei,  Compania Națională „Administrația Canalelor Navigabile” S.A. Constanța – 4.469 de lei și Compania Națională „Aeroporturi București” S.A. – 4.637 de lei. Așadar, în 2018, Bumbac a obținut 307.447 de lei, adică 25.620 de lei pe lună. Spre comparație, șeful statului câștigă în fiecare lună 25.000 de lei.

Georgeta Bumbac este conoscută și drept o apropiată a baronului PSD de Constanța, Felix Stroe.

Un personaj controversat este considerat și Bogdan Pascu, un apropiat al lui Dan Voiculescu și fost vicepremier din partea Partidului Conservator în guvernul Tăriceanu. În luna august a acestui an, Pascu a fost numit la conducerea Departamentului pentru dezvoltare, promovare şi monitorizarea proiectelor de investiţii în infrastructură, înființat de premierul Dăncilă, potrivit G4 Media. Departamentul este considerat un adevărat minister ”paralel” al Transporturilor, având ”în coordonare 12 proiecte de anvergură”, după cum spunea fosta șefă a Guvernului.

Costin Mihalache este unul dintre oamenii care sunt responsabili de schimbarea de atitudine a Vioricăi Dăncilă după plecarea lui Liviu Dragnea de la conducerea PSD, în urma condamnării la închisoare cu executare în dosarul angajărilor fictive de la DGASPC Teleorman.

Mihalache a avut o influență asupra fostului prim-ministru din poziția de șef al Cancelariei premierului, reînființată în februarie 2019. Acesta are ca rol să îi pregătească agenda, să stabilească întâlnirile și să o ajute pentru definirea priorităților strategice, dar voci chiar din interiorul partidului spun că i-ar fi asigurat și consilierea politică, alături de patronul ziarului Adevărul, Cristian Burci.

Costin Mihalache este născut în Alexandria, dar a făcut școala elementară în Germania, iar apoi s-a întors în țara unde a termina Liceul German. În ultimii ani ai comunismului, în 1988, acesta este angajat că referent la Întreprinderea de Comerț Exterior ROMTRANS. După, a studiat între 1990 și 1994 la Facultatea de Drept din cadrul Academiei de Poliție, la specializarea Științe juridice, secția cercetări penale. După absolvirea acesteia, Mihalache a plecat în China unde a studiat timp de 4 ani la Universitatea de Limbă și Literatură Chineză din Beijing.

În ceea ce privește experiența profesională, Mihalache a lucrat la Ministerul Apărării Naționale (consilier relații externe și protocol), la Ministerul de Externe (prim-colaborator al ambasadorului și consul la Beijing). Din 2009 până în 2010 a fost consilier la o firmă de producție și distribuție de produse alimentare din Alexandria, Teleorman, apoi director general al companiei Plastidrum.

În ianuarie 2013 este numit consilier de stat în Guvernul Ponta, iar în august același an este numit șef la CNADNR și copreședinte al comitetului consultativ România – China pentru lucrări de infrastructură de transport. Începutul lui 2014 îl prinde în poziția de secretar de stat la Cancelaria prim-ministrului cu atribuții de coordonare a Transgaz și Transelectrica.

În februarie 2019, Costin Mihalache a fost numit director general al CFR SA, iar pe 1 martie, șeful Cancelariei prim-ministrului, reînființate.
Ionuț Mașala a fost director general adjunct al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), actuala CNAIR, soția sa, Dana Maşala, fiind șefă în cadrul instituției.

În 2012, despre Ionuţ Maşala presa nota că se afla nu doar la conducerea CNADNR, ci era și membru în Consiliile de Administraţie la companiile Sorocam şi Plastidrum, ambele câştigătoare ale mai multor contracte cu statul pe construcţii şi semnalizare rutieră de drumuri.

Cât despre Marius-Mihuţ Piţigoi, acesta este considerat drept dreaptă a lui Ioan Rus, fost ministru al Transporturilor şi al Afacerilor Interne şi membru al așa-numitului Grup de la Cluj.

Potrivit evz.ro, Piţigoi este cunoscut drept patronul din umbră al grupului COLINA MOTORS, cu afaceri în domeniul vânzărilor de maşini, fiind dealer autorizat Ford. De fapt, acesta ar fi un paravan pentru afacerile lui Ioan Rus.

1 comentariu la “Guvernul PSD a numit, pe ultima sută de metri, noi membri în CA al CNAIR, pentru 4 ani: Cine sunt oamenii securizați de Dăncilă în cadrul Companiei

  1. Scrisoarea de asteptari a Ministerului Transporturilor CN ADNR nu a stat la baza elaborarii profilului consiliului de administratie cum zice legea. Actionarii au aprobat un profil fara sa fie emisa Scrisoarea de asteptari, aceasta a fost data odata cu lista scurta de candidati. Legea spune ca scrisoarea se publica odata cu lista scurta deoarece candidatii trebuie sa-si faca declaratia de intentie pe baza scrisoarii. Dar tot legea spune ca scrisoarea de asteptari este documentul cu care incepe selectia, iar profilul consiliului, care se face la inceputul selectiei, se elaboreaza in baza acestei scrisori, care la data aprobarii de catre actionari a profilului, nu exista.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *