Skip to content
Politică

Guvernul PSD, acuzat de frânarea creșterii economice. Cum arată războiul lui Dragnea? EXCLUSIV

radu-tudor.ro

Noul program de guvernare al PSD pare să opună în tabere diferite statul și mediul de afaceri privat. Modificările fiscale anunțate de guvernul Tudose tind să pună pe fugă deopotrivă investitorii utohtoni și străini, în vreme ce tagmei bugetarilor i se promite lapte și miere prin legea salarizării unitare.

PSD a reprezentat un semnal de alarma pentru mediul investițional încă de acum un an. La începutul toamnei lui 2016, o serie de investiții majore în economie au fost amânate în urma sondajelor care prevedeau ascensiunea partidului lui Dragnea la putere.

" "

După ianuarie 2o17, încercarea de a trece la foc rapid celebra Ordonanță de Urgență 13 a atras atenția asupra riscului de creștere a corupției din sistemul bugetar-administrativ prin scoaterea unor infracțiuni de sub incidența Codului Penal.

A urmat apoi șocul dat de Legea salarizării unitare, care demonstrează clar o voință a statului de a pune presiune pe contribuabili în scopul de a alimenta salariile angajaților de la stat.

Amatorismul care caracterizează setul de măsuri economice adoptate de guvernarea PSD ALDE se completează cu modificările fiscale asumate peste noapte și fără un dialog cu reprezentanții mediului de afaceri ori o analiză clară a impactului pe care îl vor avea noile măsuri, fapt care demonstrează lipsa oricărei viziuni în gestionarea economiei naționale.

Statul, competitor pe piața muncii

Până în acest moment, munca la stat nu reprezenta un țel pentru persoanele care doreau să își clădească o carieră, excepție făcând politicienii, angajații din administrația publică și rarii beneficiari ai unor sinecuri super-bănoase puse la bătaie de câte un partid sau altul.

Piața muncii a asigurat un minim bazin de talente angajatorilor din mediul privat, dar acesta ar utea vira în curând spre zona  bugetară ca urmare a creșterilor salariale promise prin noua Lege a salarizării unice.

Desigur, administrația publică are nevoie și de buni specialiști care să fie răsplătiți cu venituri meritorii, dar problema este că statul rămâne în esență un consumator de fonduri, nu și un producător al acestora.

Atracția pe care noua grilă de salarii din sistemul bugetar o va exercita asupra tinerilor absolvenți riscă să sărăcească brusc bazinul de recrutare al companiilor private de pe piața din România.

În replică, acestea vor fi nevoite într-adevăr să ofere salarii mai avantajoase pentru angajați, dar costurile acestea se vor regăsi automat și în prețul serviciilor și produselor puse în vânzare alimentând o spirală inflaționistă care nu are ca fundament creșterea calității acestora, ci simple cheltuieli suplimentare cu forța de muncă.

Practic, creșterea economică din prezent va fi făcută țăndări și sacrificată pentru a umfla artificial veniturile unei clase de votanți constanți ai stângii, crescând în același timp și presiunea pe mediul de afaceri.

Investiții în picaj

Din toamna anului trecut și până în prezent, nivelul investițiilor în economice a scăzut cu aproape 25%, după cum anunță reprezentanții Consiliului Național al IMM-urilor.

Cu o serie de cheltuieli suplimentare cu personalul, planurile investiționale ale companiilor prezente pe piața din România sunt de așteptat să se reducă și mai mult, dar acesta este doar vârful aisbergului în privința riscurilor care amenință economia țării.

Înlocuirea impozuitului pe profit cu cea a taxării cifrei de afaceri ar putea genera un val masiv de retragere a capitalului străin din țară, efectele negative ale acestei măsuri putând să pună pe fugă investitorii străini, dacă nu chiar și pe cei autohtoni.

Mai mult, măsura intră în contradicție flagrantă cu Directiva 112/TVA din UE, care nu permite aplicarea altor impozite, în afara TVA, pe cifra de afaceri a unei companii.

Măsura este nefezabilă din punct de vedere economic, din cauza marjelor diferite din diverse industrii. Introducerea unui impozit pe cifra de afaceri va însemna, în fapt, o blocare a investițiilor companiilor, va determina un lanț de falimenteșsi va stimula evaziunea fiscală.
În plus, există o directivă europeană, Directiva 112/TVA, care nu permite impozitele pe cifra de afaceri, altul decât TVA. Exceptând regimul microintreprinderilor, unde se aplică acest tip de impozit, orice altă decizie ar însemna încalcarea legislației europene”, a comentat Adrian Negrescu, project manager Keysfin, într-o declarație acordată ziare.com.

Impozitul pe cifra de afaceri este văzut de alți analiști și reprezentanți ai mediului economic drept o dovada de barbarie fiscală sau o întoarcere în timp cu un secol si jumătate.

Soluția propusă, din păcate, este o recunoaștere a incapacității și incompetenței de administrare și colectare a veniturilor bugetare. Renunțarea la impozitul pe profit și înlocuirea acestuia cu un impozit pe cifra de afaceri este un barbarism fiscal pentru o administrație care se dovedește incapabilă să reducă evaziunea.„, susține Ionel Dancă, fost consilier al premierului Dacian Cioloș.

Este un impozit de secol XIX, care arată incapacitatea autorităților române de a colecta un impozit modern cum este cel pe profit, aplicat de toate țările dezvoltate„, a replicat și Angela Roșca, partener al cabinetului de consultanță TaxHouse.

Declarație de război

PSD reclamă faptul că un model de colectare de tip „split TVA” pus în prictică de la 1 septembrie ar urma să crească nivelul de colectate al Taxei pe Valoare Adăugată.

„Split TVA” se rezumă la obligarea companiilor din România să își creeze conturi separate pentru plata TVA, fiecare operațiune derulată de acestea urmând să fie evidențiată în contul respectiv. Deși afirmă că măsura a fost inspirată de una gândită de fianțiștii din Marea Britanie, guvernul iumpus de Liviu Dragnea uită să precizeze un amănunt esențial. În Regatul Unit, măsura este încă în dezbatere publică, iar primele analize arată că ideea reprezintă un plus birocratic pentru companii, plus ce necesită resurse financiare, umane și logistice. Iar toate acestea se vor duce în prețul final al bunurilor și al serviciilor pe care companiile le oferă.

Pentru a intra în vigoare, proiectul de lege necesită o derogare de la Directiva 112/TVa emisă de Comisia Europeană, un astfel de demers al guvernului trebuind să fie fundamentat printr-un studiu care să evidențieze că firmele care funcționează în România se fac vinovate de o fraudă semnificativă care afectează într-un procent uriaș încasările la buget.  Cu alte cuvinte, ar însemna ca Guvernul Tudose să facă o declarație oficială de război antreprenorilor.

Acest studiu nu există și este imposibil de realizat profesionist în mai puțin de două luni. Intenția Guvernului de a introduce ‘split tva’ reprezintă o nouă măsură pompieristică, pe care pesediștii vor să o ia, fără a avea în spate o consultare cu mediul de afaceri și fără a avea un studiu de impact care să arate exact care vor fi efectele modificărilor.

Astfel de idei nu fac decât să încetinească ritmul de dezvoltare pe care astăzi companiile private și antreprenorii l-au stabilit la o viteză excelentă. Iată însă că, administrația pesedistă, în loc să permită acest ritm, face tot posibilul să-l încetinească prin tot felul de măsuri, care de care mai originale, precum “split tva”, impozitul pe cifra de afaceri, impozitul pe gospodărie și multe altele. Războiul Guvernului cu mediul de afaceri nu va avea însă învingători. În final va pierde doar România”, afirmă, prin intermediul unui comunicat de presă renmis redacției PSNEWS.ro, Hilde Brandl, antreprenor și președinte al Organizației Oamenilor de Afaceri din PNL -București.

 

 

 

" "

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *