Skip to content
Economie Societate

Guvernul se află în imposibilitatea de a se împrumuta de pe piețele externe. Care sunt cauzele

Sursa Zilei

Guvernul a împrumutat în primele două luni, de la investitorii interni, bănci și populație, o sumă cu circa 6 miliarde de lei mai mică față de datoriile vechi ajunse la plată.

Activitatea mai redusă de pe piața internă ar putea fi compensată de o emisiune de eurobonduri aflată de mai mult timp în pregătire, dar aceasta este acum întârziată din nou, la motivul mai vechi al tergiversării aprobării bugetului adăugându-se acum amânarea unei decizii a agenției S&P referitoare la perspectiva calificativului suveran al României, arată Profit.ro.

Statul a ieșit frecvent în ultimii ani, de 2-3 ori pe an, pe piețele externe, de unde se finanțează de obicei în euro, dar și ocazional în dolari, sumele împrumutate fiind de obicei de circa 1-2 miliarde de euro.

Începutul acestui an a adus pe marile piețe financiare condiții mai bune de împrumut pentru țările din categoria celor cu economii emergente, printre care se află și România. Guvernul nu a reușit însă să profite încă de aceste condiții propice de finanțare, condiții care se pot înrăutăți destul de rapid.

Potrivit sursei citate, Ministerul Finanțelor a împrumutat circa 4,9 miliarde de lei de pe piața internă în ianuarie-februarie, din care 4,2 miliarde lei de la bănci, iar alte 700 milioane lei direct de la populație.

La plată, în contul unor emisiuni mai vechi de obligațiuni, au ajuns, însă, sume totalizând aproape 11 miliarde de lei.

Impactul execuției bugetare este dificil de estimat. Pentru luna ianuarie, Guvernul are un excedent de 700 de milioane de lei, față de un plus de 2 miliarde în ianuarie anul trecut. Totalul pentru primele două luni, ianuarie și februarie, nu este cunoscut încă, dar în aceeași perioadă anul trecut, a fost un deficit de 5,5 miliarde de lei, inclusiv din cauza unor plăți importante pentru achiziții de armament.

Suma care nu a fost asigurată pentru refinanțare în ianuarie-februarie, de 6 miliarde de lei, a fost acoperită, cel mai probabil, pentru o perioadă de Trezoreria Statului din lichidități pe care le are temporar la dispoziție, dar și din buffer, rezerva de valută a Ministerului Finanțelor.

Rezerva de valută trebuie să se situeze la un nivel care să acopere circa 4 luni din necesarul brut de finanțare.

Pentru anul trecut, când necesarul brut de finanțare a fost de 74 miliarde de euro, rezerva de valuta trebuia să se situeze la 5,2 miliarde de euro, echivalentul a 24,7 miliarde de lei.

Buffer-ul are rolul de a ajuta Ministerul Finanțelor să elimine volatilitatea în ce privește dobânzile la care se împrumută.

Băncile nu pot veni să ceară dobânzi exagerate știind că statul are o rezervă de bani, însă această rezervă are efect atâta timp cât rămâne la un nivel relevant și acționează doar pentru a elimina volatilitatea și nu o creștere fundamentată și pe termen mai lung a dobânzilor.

Ministerul Finanțelor a mandatat mai multe bănci mari din afara țării să pregătească o ieșire pe piețele externe. Emisiunea a fost, însă, întârziată, întrucât Finanțele așteaptau publicarea în Monitorul Oficial a Legii Bugetului.

Cel mai recent, România s-a împrumutat de pe piețele externe în octombrie 2018, când a luat 1,75 miliarde de euro, prin două emisiuni de eurobonduri, mai puțin comparativ cu obiectivul de 2,5 miliarde de euro anunțat la declanșarea operațiunii.

În 2018, statul a atras în total prin emisiuni pe piețele externe alte 2 miliarde de euro, în februarie, și încă 1,2 miliarde de dolari, în iunie.

Ținta de împrumut de pe extern pentru întreg anul 2018, țintă orientativă, a fost de circa 4,5 miliarde de euro.

În ceea ce privește bugetul, președintele Klaus Iohannis a anunțat acum că refuză în continuare să promulge proiectul de buget pentru acest an, hotărând să îl retrimită în Parlament pentru o nouă dezbatere, după ce Curtea Constituțională a respins obiecția de neconstituționalitate ridicată de președinte împotriva legii bugetului.

În urmă cu trei săptămâni, președintele a marcat o premieră sesizând Curtea Constituțională asupra proiectului de buget, catalogând documentul drept o ”rușine națională” și apreciindu-l ca nerealist și supraevaluat.

La decizia președintelui se adaugă și decizia recentă a agenției de rating Standard&Poor’s de a amâna o eventuală decizie de revizuire la negativă a perspectivei de rating pentru România.

Amânarea a venit după ce Ministerul Finanțelor a transmis agenției că lucrează la modificarea reglementărilor privind taxa pe active, prezentând și direcțiile concrete în care vor fi operate schimbări.

Promisiunea de modificare a OUG 114 a fost făcută printr-o scrisoare semnată de ministrul Eugen Teodorovici, document publicat prima dată de deputatul USR Claudiu Năsui, pe pagina sa de Facebook.

Pentru investitorii mari de pe piețele externe, promulgarea proiectului de buget este importantă pentru a avea o imagine clară asupra deficitului bugetar pentru anul în curs, în timp de ratingul și perspectiva acestuia sunt relevante pentru a evalua bonitatea Guvernului României.

Puteți citi mai multe AICI.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *