Skip to content
Economic Politică

Guvernul strânge cureaua: Amplu proces de reduceri de cheltuieli, inclusiv prin reorganizări

Guvernul derulează în prezent un amplu proces de analiză a cheltuielilor administrative, fiind deja găsite 40 de măsuri concrete pentru reducerea cheltuielilor pentru fiecare minister în parte, inclusiv prin reorganizări/descentralizări. Guvernul vrea să aplice măsurile de reducere a cheltuielilor la prima rectificare bugetară din acest an, gândită pentru finalul lunii iulie – începutul lunii august, cheltuielile aflate pe lista reducerilor incluzând cele pentru utilități, parcul auto, achiziții publice sau deplasările angajaților statului, relevă un document redactat în Guvern și aflat în posesia Profit.ro.

De ce este important: Guvernul se confruntă cu o presiune foarte ridicată pe buget și în acest an, din cauza creșterii alarmante a unor cheltuieli cum sunt cele cu salariile din sectorul public. În acest context, pentru a face rost de bani, Guvernul încearcă să taie toate cheltuielile la care consideră că poate renunța.

Deficitul este estimat pentru acest an la 2,8%, iar preocuparea Guvernului este ca acesta să nu depășească 3% din PIB, nivel considerat un indicator de alarmă inclusiv pentru Comisia Europeană și piețele financiare. Ordonatorii principali de credite sunt miniștrii, conducătorii celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, conducătorii altor autorități publice și conducătorii instituțiilor publice autonome. Conducătorii instituțiilor publice cu personalitate juridică din subordinea/coordonarea ordonatorilor principali de credite sunt ordonatori secundari sau terțiari de credite, după caz.

De exemplu, Ministerul Finanțelor este ordonator principal de credite, ANAF – subordonată ministerului – este ordonator secundar, iar direcțiile regionale ale ANAF au statut de ordonator terțiar.

Documentul relevă acum că la nivelul Guvernului au fost organizate întâlniri cu ministere pentru identificarea de „măsuri concrete pentru reducerea cheltuielilor pentru fiecare minister în parte”.

În cadrul acestor întâlniri, au fost identificate 40 de măsuri de eficientizare, clasificate în următoarele categorii: reorganizare/descentralizare, managementul cheltuielilor publice, achiziții publice, cheltuieli cu calitatea de membru a entității publice la organisme internaționale și cu participarea la convenții, cheltuieli cu utilitățile, cheltuieli cu parcul auto, reducerea efortului administrativ prin renunțarea la documente pe suport hârtie, creșterea veniturilor și consolidarea activităților pentru atragerea de fonduri europene.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *