Guvernul are în vedere demararea unei investiții de 1,12 miliarde euro și desemnarea acesteia ca obiectiv strategic de interes național, în scopul dezvoltării unor noi terminale specializate în Portul Constanța Sud – Molurile III S si IV S. Investiția este necesară în contextul în care concurența dintre Portul Constanța și celelalte porturi din bazinul Mării Negre și ale statelor membre UE este intensă, principalii concurenți fiind porturile Koper (Slovenia), Istanbul, Pireu și Hamburg. Ungaria a concesionat, pe 60 de ani, un teren la Trieste pentru înființarea unui port destinat companiilor ungare, conform datelor analizate de Profit.ro.
Portul Constanța este în competiție atât cu porturile din Uniunea Europeană, situate pe rețeaua transeuropeană de transport TEN-T, cât și cu cele din statele riverane Mării Negre din afara Uniunii Europene.
Porturile concurente care reprezintă o ameninţare la adresa tranzitului de marfă către Portul Constanţa sunt Koper (Slovenia), Istanbul, Pireu și Hamburg.
Burgas şi Varna – chiar dacă sunt porturi cu adâncimi mici, care nu pot concura direct cu Portul Constanţa pe segmentele de trafic asociate transportului de volum ridicat, prin conexiunile feroviare pe care aceste porturi le au cu Serbia, reuşesc să redirecţioneze o parte din traficul de containere şi cereale. Mai mult, guvernul bulgar depune eforturi intense pentru deschiderea unei rute feroviare între portul Salonic/Grecia şi porturile Burgas/Varna. Această rută reprezintă o potenţială ameninţare pentru mărfurile care vin/pleacă spre/dinspre Asia Centrală.
Istanbul – treptat, porturile din regiunea Istanbul (Ambarli, DP World Yarimca) au devenit centrele de distribuţie pentru porturile din Marea Neagră pe segmentul mărfurilor containerizate. Pe de altă parte, Istanbul mai joacă un rol important şi datorită Marmaray Bosphorus Tube Crossing care constă practic dintr-un tunel pe sub Bosfor care conectează coridorul feroviar Baku-Tbilisi-Kars cu Middle Corridor, dezvoltând astfel o alternativă ocolitoare la Marea Neagră pentru mărfurile care provin din Asia Centrală.
Citește mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News