PSnews

Ultima Oră

Hocus-pocus cu fiscalitatea. Un fost guvernant avertizează: Ne facem rău numai din declarații! EXCLUSIV

gadget.ro

Termenele de implementare a modificărilor din domeniul fiscalității în România aproape că nici nu mai au importanță, răul fiind deja creat numai prin împingerea în spațiul public a acestor idei care nu au în spate niciun dialog al guvernanților cu partenerii sociali, crede un fost secretar de stat din Ministerul Finanțelor de pe vremea lui Victor Ponta.

Dan Manolescu (foto jos; sursa: pressone.ro), actualul președinte al Camerei Consulatnților Fiscali, consideră că declarațiile privind asumarea unor noi politici fiscale oferă măsura lipsei de predictibilitate din economia internă și fac aproape imposibilă orice predicție a evoluției României pe termen scurt.

Image result for dan manolescu

Vorbărie inutilă

Într-o declarație acordată în exclusivitate portalului PSNews.ro, Manolescu comentează acid schimbările aduse în politica noului guvern. De la creșterea salariului minim pe economie, până la varianta „split TVA„ aplicabilă de la 1 septembrie sau impozitarea cifrei de afaceri, amatorismul oamenilor lui Dragnea pare să transmită semnale de alarmă care își produc deja efectele negative asupra evoluției economiei din România.

3.000 de lei salariul minim mi se pare o cifră mare. Mi-e greu să anticipez ce efecte va produce pe piața muncii. Nu știu dacă este un target realist. Mi se pare un pic cam mult. Toată creșterea asta economică nu ține doar de ceea ce se întâmplă în România. O avem acum datorită unei conjuncturi, dar nu suntem singuri pe planetă”, avertizează fostul secretar de stat de la Finanțe.

De altfel, Manolescu nu vede cu ochi buni lansarea unor anunțuri fără acoperire în mediul public. Dezbatem mult și dezbatem proiecte inutile și inaplicabile, iar intențiile neclare sunt în măsură să pună pe fugă investitorii, în egală măsură  ca și politicile fiscale tot mai împovărătoare, crede președintele Cameri Consultanților Fiscali.

Mediul de afaceri din România nu are cum să fie deschis, atâta vreme cât apar schimbări peste noapte. Există o problemă a României legată de predictibilitate și asta critică toată lumea. Cred că se face mai mult rău declarând anumite chestii. La nivel de implementare nu s-a schimbat foarte mult, dar la nivel de intenții sunt multe anunțuri făcute în ultima vreme.

În ultima jumătate de an au fost foarte multe idei arunacte în spațiul public, care au generat un consum mare de energie, dar în realitate nu s-a întâmplat mare lucru. Toate aceste lucru descurazează reprezentanții mediului de afaceri în promovarea unor planuri de investiții.

Ar tebui să își aleagă anumite teme pe care vor să le facă cu adevărat și pe acelea să le dezbată și apoi să vedem la ce rezultat ajungem. Atlfel, ne facem rău singuri dezbătând niște teme care se dovedesc inaplicabile”, susține acesta.

Un sistem abramburit

Dacă guvernanți se vor ține de cuvânt, de la 1 septembrie, toate firmele vot trebui să aibă un cont deschis la Trezorerie pentru evidențierea TVA-ului. Măsura este una care necesită un efort de organizare greoi atât din partea administrațiilor fiscale, cât și din partea companiilor, iar beneficiile nu se întrevăd.

Nu erau vizibile nici în varianta inițialîă, în care sistemul „split TVA” urma să se aplice numai contractorilor aflați în relație directă cu statul.

Subiectul acesta cu plata TVA-ului într-un singur cont nu este o idee nouă. Era în dezbatere de mai demult, inclusiv guvernul Grindeanu avea în analiză o astfel de măsură, dar eu nu i-am înțeles niciodată avantajele. Nu le văd nici pe cele ale statului, nici pentru mediul privat.

Înteleg că Italia are un astfel de sistem și este singurul stat care a implementat aceasytă măsură și susține că ar fi avut niște beneficii, dar eu nu le-am văzut. Nu înțeleg unde apare avantajul sau ce încercăm să obținem prin măsura aceasta.

Presupune o plată pe care statul ar face-o către contractorii săi, într-un cont distinct de TVA, ei urmând  să deducă TVA-ul de la furnizori și să îl ceară de la stat. Până la urmă e o problemă de cash-flow pentru toți furnizorii care lucrează cu statul și s-ar putea să ne trezim că nu va mai vrea nimeni să lucreze cu statul.

Aceasta era propunerea inițială și viza doar firmele aflate în relație cu statul, dar acum înțeleg că măsura ar urma să fie extinsă la nivel general pentru toți agenții economici. Nu înțeleg cum funcționează un astfel de sistem și nu mi-e clar ce se urmărește.

Toată evidența necesară gestionării unui astfel de sistem este extrem de complicată. Acum TVA-ul se plătește pe factura emisă de un furnizor. În cazul „spilt TVA” se va plăti separat, în alt cont, deschis la Trezorerie, ceea ce presupune existența a două evidențe contabile”, explică Manolescu.

Punctul său de vedere este susținut și de primele analize ale unui proiect similar pus în dezbatere de către guvernul Marii Britanii, unde ideea implică un plus birocratic pentru companii, plus ce necesită resurse financiare, umane și logistice,  toate acestea reflectându-se în prețul final al bunurilor și al serviciilor pe care companiile le oferă.

Luați prin surprindere

Atât pentru organismele profesionale existente pe piață, dar și pentru oamenii de afaceri, veștile venite dinspre guvern în ultima vreme sunt de-a dreptul debusolante, în contextul în acre nu există nicio discuție anterioară pe temele respective.

Mai mult, unele dintre acestea sunt de-a inaplicabile din perspectiva statutului de stat mebru al UE. Reacția mediului de afaceri la ideile aruncate de-a valma de reprezentanții PSD poate fi variată, admite Dan Manolescu, care nu exclude posibilitatea ca unele companii să decidă brusc să închidă porțile, dacă mediul economic va fi unul depresiv.

Sunt teme care se decid la nivel politic si se lansează în spațiul public prin includerea lor în programul de guvernare, așa cum au fost și acestea, și care nu ajung să aibă vreo dezbatere la nivelul mediului de afaceri sau al organismelor profesionale.

Noi, ca și organism profesional, ne-am propus să abordăm temele din perspectiva posibilității de aplicare. Din punct de vedere al măririi taxelor lăsăm organizațile de business să se pronunțe. Realizarea unui sistem bazat pe taxarea cifrei de afaceri nu este unul care poate fi aplicat din perspectiva obligațiilor pe care România le are ca stat membru UE.

Noi avem, de la începutul anului acesta, de când s-a extins plafonul de taxare al microîntreprinderilor la 500.000 de euro cifră de afaceri, cam 80% din companii sub incidența unui impozit aplicat pe cifra de afaceri.

În România, deja de o jumătate de an, avem marea majoritate a companiilor supuse unui astfel de sistem. Ar trebui să lăsăm acest sistem să se deruleze un an și să vedem ce efecte a produs. Acum este opțional, dacă o societate vrea să iasă din acest sistem, constituie un plafon minim de 10.000 de euro capital social și trece la impozit pe profit. Să extindem acest sistem cu titlu universal nu mi se pare pare OK.

Eu nu cred că vom asista la o retragere de capital atât de rapidă, plecând doar de la declarațiile acestea. Sunt lucruri care s-au construit în 27 de ani de economie de piață și capitalul nu dispare pur și simplu doar pe baza unor declarații politice sau a unor intenții.

Dar, economia de piață are regulile ei. Dacă anumite businessuri vor vedea că nu mai sunt rentabile, după aplicarea unui astfel de mecanism, se vor închide pur și simplu, după regulile pe care economia de piață le are deja: lichidare, insolvență etc  sau decid de bună voie proprietarii businessurilor respective să le închidă dacă mediul se dovedește nefavorabil”, spune fostul secretar de stat din Ministerul Finanțelor.

 

Comentarii

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Inapoi