Skip to content
Economic Politică

Ialomițianu aruncă bomba: Companiile din FSDI sunt subevaluate. Se încearcă o privatizare netransparentă

Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții – FSDI va avea înglobate active de zeci de miliarde de lei, inclusiv acțiuni ale unor companii la care Statul deține participația majoritară sau minoritară, în multe dintre cazuri, companii de importanță strategică pentru economia națională.

Lista celor 28 de companii cuprinde nume grele precum Romgaz, Hidroelectrica, Nuclearelectrica, Romaero, Cuprumin, Societatea Națională a Sării, Antibiotice, Imprimeria Națională, Loteria Română și altele.

De menționat că, după transferul în portofoliul Fondului, acesta va putea dispune liber de activele aflate în gestiune.

Pentru a afla care pot fi efectele asupra economiei naționale ale unei instituții care foarte probabil va fi înființată prin Ordonanță de Urgență, deși include practic tot ce mai are România de valoare, PSNews a luat legătura cu fostul ministru de Finanțe, Gheorghe Ialomițianu.

În principiu, ideea nu ar fi fost rea, pentru că ar fi oferit o garanție că din profiturile companiilor de stat se vor face investiții și nu vor fi alocate finanțării cheltuielilor de consum din bugetul de stat, ca până acum”, a declarat Gheorghe Ialomițianu, în exclusivitate pentru PSNews.

Totuși, prin modul în care se constituie și se utilizează acest fond, se ridică o serie de probleme”, a adăugat el.

Lipsa de transparență

Lipsa de transparență și calitatea persoanelor care vor fi desemnate să gestioneze activele fondului sunt două astfel de probleme.

Companiile ale căror acțiuni vor fi utilizate la constituirea acestui fond nu sunt evaluate în mod real. Ar trebui supuse expertizei unor societăți de evaluare, pentru a nu exista dubii privind subevaluarea lor.

Este nevoie de garanții că valoarea companiilor înglobate în fond este stabilită în mod real.

Prin faptul că cele mai profitabile companii ale Statului vor fi arondate FSDI, este posibil să se realizeze o privatizare netransparentă.

Nefiind evaluate în mod corect și făcând obiectul garantării unor împrumuturi, este posibil ca împrumutul respectiv să nu fie restituit de către fond, iar companiile să fie pierdute în avantajul creditorilor”, spune Ialomițianu.

Un mare risc

Există un mare risc ca aceste companii să fie pierdute, iar ele să intre în posesia creditorilor. În proiectul de lege nu se spune ce se întâmplă dacă acest fond înregistrează pierderi.

Așa cum este constutuit, FSDI este un fond pe termen scurt, al cărui probabil rezultat va fi pierderea acțiunilor statului de la companii dorite de foarte multe persoane.

Aceste companii sunt, unele dintre ele, listate deja pe piața de capital. Dar achiziționarea lor prin cumpărarea de acțiuni la bursă presupune transparență și un preț mult mai apropiat de realitate.

Nu este clar, în momentul de față, nici cum vor fi utilizați banii, care vor fi proiectele de investiții demarate de acest fond.

Iar cel mai grav lucru este că FSDI nu face obiectul controlului Curții de Conturi. Fiind bani publici, modul de constituire și utilizare a acestui fond trebuie să fie controlat de Curtea de Conturi.

În plus, viitoarea conducere, prin faptul că va fi numită politic, nu are nicio răspundere, privind activitatea desfășurată.

Am informații că sunt foarte multe firme din afară care vor să cumpere activele societăților de stat ce vor face parte din FSDI.

Înființarea fondului poate fi o modalitate de presiune, pentru ca persoanele din România sau din afara României, care vor să cumpere companiile de stat pe bani puțini, să poată profita, în dauna Statului”, apreciază fostul ministru de Finanțe.

Precedentul nefericit

Avem deja experiențe similare nefericite, numai dacă ne uităm la exemplul dat de Fondul Proprietatea, care a fost constituit pentru despăgubirea unor persoane și s-a ajuns la cu totul altceva: Statul a rămas fără acțiuni la companii profitabile, primind în schimb despăgubiri și avantaje cei care nu aveau dreptul la așa ceva.

Mai sesizez o problemă, în proiectul actului normativ, publicat pe site-ul ministerului de Finanțe: se specifică faptul că dividendele pentru anul acesta de la companiile de stat profitabile vor fi înglobate în FSDI – o sumă de 4,7 miliarde lei.

Or, în momentul de față, sumele respective sunt înglobate în bugetul de stat și reprezintă cam 0,5% din PIB.

În mod normal, la discutarea cererii de re-examinare a bugetului de stat ar trebui să se ia acest aspect în considerare.

Este totuși vorba de un procent semnificativ din PIB care, adăugat la deficitul deja programat, de 2,7%, ne duce automat la un deficit de 3,2%, peste limita de deficit excesiv”, a adăugat Gheorghe Ialomițianu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *