Skip to content
Economic Politică

Ialomițianu denunță mânării la bugetul PSD: Așa s-au încadrat în deficitul pe CASH. Este inacceptabil!

ziare.com

Prima luna de e xecuție bugetară a anului în curs s-a încheiat cu niște date surprinzătoare, care pot fi dovada faptului că Guvernul PSD a măsluit bugetul pe 2018, mai concret execuția bugetară din ultima lună a anului trecut, pentru a se încadra în limita de 3% din PIB, atribuită de normele europene deficitului bugetar.

Astfel, deși veniturile încasate în ianurie 2019 la bugetul consolidat de stat au fost cu 15% mai mari, în comparație cu ianuarie 2018, excedentul a fost de aproape trei ori mai mic.

Execuția bugetară pentru ianuarie 2019 s-a încheiat cu un excedent de 0,7 miliarde lei, adică 0,07% din Produsul Intern Brut (PIB).

Pentru comparație, în ianuarie 2018, excedentul bugetar a fost de 1,98 miliarde lei, respectiv 0,21% din PIB.

Iar ianuarie 2017 s-a încheiat cu un excedent de 3 miliarde lei, respectiv 0,37% din PIB, faţă de 4,7 miliarde lei, respectiv 0,62% din PIB, înregistrat în aceeaşi lună a anului 2016.

Pentru o clarificare a acestor discrepanțe din datele oficiale, PSNews a luat legătura cu fostul ministru al Finanțelor, Gheorghe Ialomițianu.

De regulă, în ianuarie, se înregistrează excedent bugetar, pentru că sunt unele plăți făcute cu întârziere.

Este posibil ca o parte din cheltuielile de personal și cheltuieli sociale să fi fost transferate în ianuarie, pentru a se încadra în deficitul bugetar pe 2018, pentru că vedem diferențe foarte mari la aceste capitole”, a declarat Gheorghe Ialomițianu, în exclusivitate pentru PSNews.

Așa s-au încadrat în deficitul pe CASH, dar metoda este inacceptabilă, vor avea probleme la deficitul pe ESA, pentru că cea de-a doua variantă este verificată de Eurostat.

Ministerul de Finanțe ar trebui să ne dea mai multe Explicații, pentru că nu sunt justificate acele cheltuieli foarte mari din ianuarie 2019 cu cheltuielile pentru salarii și cu cele sociale. Este posibil ca unele cheltuieli să fi fost transferate din decembrie în ianuarie, un lucru inacceptabil, pentru că ele trebuiau înregistrate în decembrie, chiar dacă plățile s-au făcut în ianuarie”, a adăugat Ialomițianu.

Tergiversarea bugetului

Tergiversarea bugetului pe 2019, prin contestarea la CCR, s-ar putea să fie în avantajul guvernului, pentru că multe cheltuieli vor fi angajate abia după adoptarea sa. Orice întârziere este așadar în avantajul guvernului.

Cheltuielile bugetare înregistrează un avans substanțial după momentul licitațiilor, atunci când se angajează cheltuielile cu investițiile.

Ca urmare a întârzierii bugetului, s-ar putea chiar ca unele cheltuieli să nici nu poată fi angajate”, mai spune fostul ministru de Finanțe.

Amânarea cheltuielilor din 2019

Vă dați seama, în ianuarie au mers pe 1/12 din bugetul de anul trecut, dacă ar fi înregistrat cheltuielile conform prevederilor bugetare, era posibil să înceapă anul pe deficit chiar din prima lună.

În momentul de față, execuția bugetară ne arată cheltuielile de anul trecut (fracție lunară din execuția anuală) și veniturile încasate în 2019.

Dacă am fi avut bugetul pentru 2019 apobat pe 15 noiembrie, în execuția pe ianuarie am fi avut cheltuielile aprobate pentru 2019.

Așa se justifică și amânarea adoptării bugetului în Parlament, pentru că vor avea probleme cu nivelul cheltuielilor.

Guvernul PSD practic a amânat angajarea cheltuielilor legale”, explică Ialomițianu.

Asigurarea lui Teodorovici

În concluzie, este posibil să fi transferat cheltuieli din decembrie în ianuarie, pentru încadrarea în deficitul bugetar, în 2018, pentru că apar diferențe foarte mari la cheltuielile cu salarii și acțiuni sociale.

Iar, prin faptul că au amânat adoptarea bugetului, au reușit să înregistreze excedent pe ianuarie, pentru că nivelul cheltuieilor din ianuarie echivalează cu o fracție de 1/12 din cheltuielile pe 2018, adică este mai mic decât nivelul prevedeilor bugetare.

Orice întârziere a adoptării bugetului este în favoarea guvernului pentru că angajează în continuare cheltuielile la nivelul anului 2018.

Când nu vor mai putea să facă asta, vor intra pe deficit.

Oricum ministrul de Finanțe a schimbat Legea 500/2002, a Finanțelor Publice și poate acum să angajeze cheltuielile doar la nivelul încasărilor bugetare.

Are deci posibilitatea să blocheze anumite cheltuieli.

El s-a asigurat, dar depinde acum și de presiunea politică. S-ar putea să nu poată să blocheze chiar toate cheltuielile, pentru că vor fi presiuni politice și sociale, cum ar fi de la nivelul angajaților administrației publice, atât la nivel central, cât și local”, a adăugat, în concluzie, fostul ministru de Finanțe.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *