Skip to content
Politică

Idei useriste ridicole. Ce înțelege USR prin „reforma în educație”

Inquam Photos / Octav Ganea

USR reprezintă partidul cu cea mai accentuată agendă populistă din țară la ora actuală. E drept USR-ul lui Barna a avut mult timp compania altor partide politice. Lideri din PSD și PNL nu s-au ferit deloc de un discurs populist. Dar ce este un populist?

Grosso modo, populiștii se percep ca pe niște adevărați democrați, care reflectă opiniile poporului, adesea ignorate de guvernele și partidele mainstream. Mulți favorizează democrația directă – decizii politice realizate prin referendumuri sau inițiative populare. În al doilea rând, populiștii pretind că denunță înțelegeri de culise ale unei elite politice/economice/intelectuale care nu ar servi în realitate interesele poporului. Așadar, elementul definitoriu al unui populist îl reprezintă cadrul discursiv folosit de acesta, mai exact, un discurs prin care populistul construiește o opoziție între un „popor pur”, al cărui reprezentant se autoproclamă, și o „elită coruptă”, care nu ar servi adevăratele interese ale poporului.

Populistul încearcă să se legitimeze de fiecare dată în fața electoratului și să-i facă cât mai mult pe plac chiar dacă de cele mai multe ori politicile imaginate de electorat sunt contrare consolidării democrației autohtone. Despre obsesia referendum-urilor la USR am scris AICI și AICI.

Cum vrea USR să reformeze educația

Faptul că USR încearcă să intre în grațiile unei părți semnificative a electoratului se vede printre altele și în felul în care liderii partidului văd reforma educației. În România este nevoie fără dar și poate de o reformă consistentă a Educației. Faptul că țara noastră sub-performează la acest capitol este sesizabil de pildă din rezultatele dezastruoase la testele PISA. Educația a fost în fost în mod sistematic ignorată de guverne succesive, chiar dacă toate au avut un capitol dedicat educației în programele de guvernare. Așa-zisele reforme pe termen scurt ale diverșilor miniștri, făcute pe repede-nainte nu au făcut decât să bulverseze și mai tare tot sistemul. USR are si el în programul de guvernare reforma educației. Dacă te uiți însă atent peste modul în care vede USR reforma în educație te apucă de multe ori durerea de cap.

Să ne oprim doar asupra unui amănunt. Astfel, la punctul 6 din planul propus, USR și-ar dori să introducă “un sistem de evaluare a cadrelor didactice de către părinți și elevi și condiționarea unui procent al salariului în funcție de rezultatele evaluării”. Ideea în sine reprezintă o aberație fără precedent care va transforma profesorul într-un umil servitor al elevului/părintelui. Dincolo de faptul că părintele are rareori competența necesară de a evalua performanța profesorului, această formă de evaluare se poate transforma foarte rapid într-un eficient mecanism de șantaj la adresa profesorului. Acesta devine în situația aceasta un simplu servitor al elevului/părintelui. Elevul, din rațiuni pur subiective – nemulțumit de pildă de nota pe care a primit-o, chiar dacă ea era îndreptățită – poate evalua negativ profesorul. De teama unei evaluări negative care să se traducă într-o scădere a remunerației, mulți profesori se vor îndepărta de criteriile unei evaluări corecte, obiective a elevilor și vor turna doar note mari în cataloage. Rezultatul final îl reprezintă scăderea calității învățământului și transformarea profesorului într-un servant al elevilor/profesorilor. O aberație mai mare nici că putea fi imaginată.

De ce ar vrea USR să facă reforma educației astfel, rămâne o enigmă. Putem să ne imaginăm și să sperăm doar că liderii partidului încearcă să răspundă unei cereri din partea unui segment substanțial al electoratului, chiar dacă în acest caz, cererea în sine reprezintă o aberație. Cu toate că propunerea nu este nouă și ea a stârnit în trecut reacții furtunoase din partea profesorilor, USR nu pare a fi renunțat la idee. O găsim în continuare pe site-ul lor de pildă. Tot ce putem spera e ca în cazul în care vor ajunge la guvernare, liderii USR să își dea seama măcar în al 12-lea ceas despre pericolul real al acestei propuneri și să renunțe la ea, pentru că reforma educației în acest caz va fi echivalentă cu un regres uriaș.

1 comentariu la “Idei useriste ridicole. Ce înțelege USR prin „reforma în educație”

  1. PS. Populismul URS este mult mai rău şi periculos decât tot ce am citit în cam toate materialele care mi-au ajuns sub ochi. Asaltul neoliberal se manifestă în mare sub două forme: un populism dizgraţios à la USR, respectiv o agresivitate frontală à la PNL.
    Dar strict legat de materialul de mai sus voi menţiona că în opinia mea situaţia evaluării profesorilor din educaţia obligatorie şi cea academică trebuie să fie radical diferită. Părinţii şi elevii chiar nu trebuie să dea note. Dar, chiar dacă nici studenţii nu trebuie să dea note, numărul de studenţi înscrişi la un curs este un foarte bun indicator de evaluare şi are legătură şi cu calitatea dascălilor de la cursurile obligatorii pentru anumite credite.
    PS Subiectul educaţiei este unul mai complicat şi cred că depăşeşte populismul. Este vorba chiar incapacitate de a gândi o reformă reală

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *