Skip to content
Economic Știri

IKEA și-ar putea schimba strategia în România. Ce planuri are retailerul suedez

banatulazi.ro

Retailerul suedez de mobilă IKEA ia în calcul și pentru România deschiderea unor magazine mai mici, în centrul orașelor.

La începutul anului, IKEA a anunțat că se pregătește să deschidă în primăvară, la Paris, primul său magazin din centrul unui oraș, parte a unei strategii care vizează adaptarea grupului la modificarea obiceiurilor de consum și la creșterea vânzărilor online.

Ikea este renumit pentru marile sale magazine, cu o suprafață de peste 20.000 de metri pătrați, amplasate la marginea orașelor.

Grupul suedez a fost însă nevoit să își modifice modelul de business pe fondul creșterii concurenței și al preferinței consumatorilor de a comanda mobilă online de acasă în loc să se deplaseze până la periferia orașelor, arată Profit.ro.

Astfel, în ultimii ani, Ikea a deschis magazine cu un format mai mic, dar amplasate în centrul orașelor, magazine specializate pe una sau două categorii de produse, precum un showroom la Stockholm dedicat bucătăriilor sau un magazin la Londra cu servicii de renovare.

Acum, această strategie este luată în calcul și pentru România.

Reprezentanții IKEA au declarat  că investesc în crearea unui mediu multi-canal, cu formate care să susțină noile comportamente și tendințe de consum: ”Anul trecut am deschis primele două puncte de colectare ale IKEA în Brașov și Timișoara, în timp ce Clujul urmează în curând. IKEA are un serviciu de comenzi on-line din ce în ce mai popular pentru clienții din întreaga țară, iar IKEA Pallady va dubla capacitatea de a sprijini cumpărăturile pe internet. Luăm în calcul, de asemenea, crearea unor magazine mai mici, în centrul orașului, în plus față de tradiționalele și deja cunoscutele «cutii albastre». În prezent, suntem dedicați finalizării celui de-al doilea magazin din București și extinderii rețelei punctelor de colectare. Alte formate vor fi explorate în viitor și vom informa publicul în cazul unor planuri suplimentare de extindere”.

Primul magazin Ikea din România a fost deschis pe 21 martie 2007.

Lucrările la al doilea magazin IKEA din București, de pe bulevardul Theodor Pallady nr. 57, construcție realizată de Bog`Art și indicată drept cel mai mare magazin al retailerului suedez din Europa de Sud-Est, au fost încheiate de ceva timp, însă IKEA a tot amânat momentul deschiderii, inițial programat pentru vara anului trecut.

Noul magazin este prezentat de către oficialii retailerului drept un proiect complex, pe care își propun să îl finalizeze pe parcursul acestui an. Reprezentanții IKEA declară că au finalizat procesul de recrutare de angajați și că nu mai există posturi disponibile. Compania a anunțat anterior că va recruta peste 350 de angajați.

În cazul posturilor vacante noi, le vom anunța pe canalele obișnuite”, transmit acum reprezentanții retailerului.

Investiția totală în magazin este de 86 de milioane de euro. Suma acoperă și terenul de 13,7 hectare, ce a aparținut fabricii Anticorosiv, achiziționat în 2014 de la fondul de investiții Broadhurst Investments, reprezentat de omul de afaceri Siminel Andrei.

Prețul plătit pe teren se ridică la circa 19 milioane de euro, arată sursa citată. Noul magazin este construit pe piloni și are o suprafață de aproximativ 37.000 de metri pătrați. Obiectivul IKEA este să folosească 100% energie regenerabilă în noul magazin: cu sisteme de energie geotermală și panouri solare integrate în construcție.

Vor fi instalate stații de încărcare pentru mașini electrice, vor fi disponibile metode de administrare pentru toate tipurile de deșeuri, iar suprafața de spațiu verde din totalul terenului va fi de 30%.

Suedezii au anunțat în trecut că intenționează să atingă un număr total de nouă magazine în România, cel mai mare din regiune, în urma unei investiții estimată la peste 500 milioane de euro. Prin acest demers, compania ar crea 3.000 de locuri de muncă în România.

Reprezentanții IKEA a anunțat în repetate rânduri că au pe listă Timișoara, Brașov și Cluj-Napoca, pentru noi magazine. Suedezii au investit peste 290 milioane euro în România în cei opt ani de la intrarea directă pe piață. Printre cele mai mari investiții realizate de grup în România a fost achiziția în vara anului 2015 a 33.600 de hectare de pădure, pe care a plătit 56 milioane euro.

IKEA a realizat tranzacția prin intermediul IRI Investment, societate care gestionează afacerile din domeniul forestier ale grupului. Pădurea, localizată în centrul și nord-estul României, a fost cumpărată de la o firmă gestionată de universitatea americană Harvard.

Grupul suedez și-a extins activitatea la nivel local și pe sectorul imobiliar, prin intermediul Vastint. Vastint România este deținută de Vastint Holding.

La rândul său, Vastint Holding este deținută de Interogo Holding, care este deținută de Interogo Foundation. Interogo Foundation deține și Inter IKEA Group. Ingvar Kamprad a recunoscut pentru o publicație elvețiană că familia sa deține Interogo Foundation.

În 2010, divizia imobiliară a grupului a cumpărat terenul de 5,1 hectare al fabricii Timpuri Noi din București, pentru care a plătit 34,6 milioane euro. Un an mai târziu compania a cumpărat de la firma Baduc alte două hectare de teren pentru circa 13 miloame euro. Pe cele două loturi, Vastint România dezvoltă proiectele de birouri și locuințe Timpuri Noi Square și Business Garden Bucharest.

În 2016, Vastint a plătit circa 24 milioane euro lui Teia Sponte, fost vicepreședinte al echipei Steaua București, pentru terenul de 48 de hectare al fostului IAS Mogoșoaia. Cumpărătorul vrea să construiască aici un proiect mixt, predominant rezidențial. Grupul este controlat de familia miliardarului suedez Ingvar Kamprad, care a decedat la începutul anului trecut la vârsta de 91 de ani.

Averea familiei a fost împărțită între cei trei fiii ai săi Mathias, Peter și Jonas Kamprad, care figurează cu o avere estimată la 1,1 miliarde dolari, fiecare, în revista Forbes.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *