Dan Manolescu, președintele Camerei Consultanților Fiscali (CCF) a explicat recent în ce condiții impune ANAF impozitul de 70%.
„Dacă ANAF vede că din toate verificările și din documentele puse la dispoziție de contribuabil nu se constată de unde vin acele venituri, le consideră ca fiind o sursă neidentificată și aplică acel procent majorat. Dacă identifică sursa, aplică, de cele mai multe ori, impozitul corespunzător sursei care, să spunem, e de 10% în mod general însă, am văzut situații în care au aplicat cota de 70% ca fiind pentru cazuri în care sursa nu a fost identificată”, a afirmat Manolescu, potrivit Hotnews
Potrivit acestuia, au început să apară deja controale la nivel de sume destul de mici, adică pe baza unei analize de risc.
„Nu apar cum erau în trecut în anii anteriori doar la persoane care chiar au venituri mari. Am văzut situații de control, mai ales la nivel de județe, în care sumele identificate sau baza de la care s-a pornit inițial era de ordinul miilor, zeci de mii de euro. Adică nu vorbim de sute de milioane, adică persoane cu avere mare”, a explicat președintele Camerei Consultanților Fiscali.
Conform declarațiilor sale, dacă au fost constatate diferențe sau sume, rulaje prin bancă, care nu au fost justificate, s-a pornit o acțiune de control care în final a condus la niște diferențe și care au generat și impozite de plată aferente.
Impozitarea cu 70% a veniturilor a căror sursă nu a fost identificată se aplică deciziilor de impunere emise începând cu 1 iulie 2024, în cadrul procedurilor de verificare a situațiilor fiscale personale, amintesc specialiștii Deloitte.
Însă cuantumul cotei de impozitare, precum și aplicarea în timp a prevederilor legate de cota majorată de impozitare ridică numeroase semne de întrebare și probleme de constituționalitate.
Din perspectivă juridică și socială, creșterea unui impozit până la o cotă de 70% poate fi interpretată ca având un scop de stimulare a conformării fiscale, dar și un scop sancționator-preventiv (pe lângă scopul general de colectare a unor venituri pentru bugetul de stat).
Scopul de stimulare a conformării fiscale ar trebui să determine orice contribuabil să își evalueze situația fiscală și să își declare eventualele venituri ce ulterior ar putea fi calificate de autorități ca având o sursă neidentificată până la data de 1 iulie 2024, tocmai pentru a evita aplicarea cotei de 70%.
„Totuși, având în vedere modul de redactare a prevederilor legale, o analiză procedurală a textului de lege ar putea să conducă la concluzia că textul este neconstituțional. Din perspectiva aplicării în timp a legii, impozitarea cu noua cotă prin deciziile de impunere emise începând cu 1 iulie 2024 ar încălca principiul constituțional al neretroactivității, care prevede că legea (cu excepția celei penale, mai favorabile) nu poate să producă efecte pentru trecut”, precizează specialiștii Deloitte.
Citește mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News