Industria auto, marele bolnav din UE: mașinile electrice, un faliment european

industria auto
Sursa foto: freepik.com

Industria auto europeană este marele bolnav din UE și nu dă semne că ar putea să-și revină. Toate statele UE vor fi afectate grav dacă industria auto se prăbușește în urma competiției cu SUA și China. Problemele pentru UE nu sunt legate doar de competiția neloială din China, dar mai ales relațiile SUA-China care pun mereu UE într-o poziție nefavorabilă.

Atât SUA, cât și China și-au dezvoltat industriile auto electrice cu subvenții numeroase de la guvern. Spre exemplu, în 2009 Tesla era o companie fără prea mare succes, însă Barack Obama decide să subvenționeze compania lui Elon Musk. Rolul lui Obama a fost esențial pentru succesul lui Musk și pentru dezvoltarea industriei auto electrice în SUA. Guvernul american, încă din 2009, investea zeci de miliarde de dolari în industria auto electrică. Același lucru s-a întâmplat și în China, unde guvernul subvenționează constructorii auto.

Dezastrul din UE

După 20 de ani, constructorii auto europeni au pierdut competiția cu SUA și China. Producția de mașini electrice nu este dominată de constructorii europeni, ci de constructorii din SUA și China, iar dacă ne referim la valoarea de piață a companiilor, americanii și chinezii au reușit să crească foarte mult și să domine toate topurile.

BYD, companie din China, este cel mai mare producător de mașini electrice din lume, cu circa 3 milioane de vehicule. Este urmat de Tesla cu 1,8 milioane de vehicule și abia pe locul 3 este Volkswagen Group cu 1 milion.

Marea problemă pentru constructorii UE este aceea că de multe ori apelează la industria din China sau SUA pentru a produce mașini electrice. UE nu are resursele necesare pentru a produce mașini electrice, iar acest lucru afectează grav fabricile.

În 2024, Volkswagen a fost nevoită să închidă o fabrică de mașini electrice din Germania deoarece nu mai avea motoare electrice. Alți producători europeni și-au dat seama că nu pot produce în UE mașini electrice care să concureze cu cele din China, mai ales în privința prețului. Renault a închis mai multe fabrici în Franța, după ce a înțeles că prețul unei mașini electrice din UE va fi cu mult peste prețul unei mașini din China. Totodată, mașinile electrice Dacia sunt produse, în prezent, în China, nu în fabrica din România.

Deși România are fabrica Dacia, țara noastră nu are încă nicio tehnologie pentru mașinile electrice. Atât Ford, cât și Dacian au anunțat că vor face astfel de investiții în următorii ani. Ford ar trebui să înceapă producția de mașini electrice în România din 2024, iar Dacia probabil prin 2028.

Primele eșecuri pentru mașinile electrice

Mașinile electrice nu-i mai atrag pe europeni, iar pentru viitor poate fi o problemă. În 2024, vânzările de mașini electrice în UE au scăzut cu 44% față de anul precedent. În Germania s-a înregistrat o scădere de aproape 70%, iar în Italia de 40%.

Tot în scădere sunt și mașinile hibride plug-in. Acestea au scăzut cu 22,3% față de anul precedent. În segmentul electric, singurele care înregistrează o creștere de 6% sunt cele hibride tradiționale Mașinile hibride sunt cele care au motor termic și motor electric care recuperează energia de la frânare.

Scăderea vânzărilor de mașini electrice a generat un efect în lanț în toată industria. Cei mai afectați au fost producătorii de componente pentru mașini electrice, mai ales cei care produceau baterii.

Northvolt, unul dintre cei mai mari producători de baterii din UE, este aproape de faliment după ce au scăzut foarte mult vânzările de mașini electrice. În urmă cu câteva luni, Northvolt anunțase deja că va trimite acasă 1.600 de muncitori din Suedia, pentru că nu mai avea suficiente comenzi. Dar în ultimele săptămâni, problemele lor s-au accentuat și compania riscă falimentul. Această companie trebuia să fie perla UE pentru producția de baterii, dar se dovedește marele faliment UE.

UE își pune piedici singură

Comisia Europeană nu are foarte multe soluții la dispoziție și demonstrează că este disperată în competiția cu SUA și China. Comisia a decis să impună noi taxe pentru mașinile electrice din SUA și China, cei mai afectați fiind chinezii. UE acuză că producătorii din China sunt ajutați financiar de guvernul chinez pentru a ține prețul mașinilor electrice atât de jos, ceea ce dezavantajează producția din Europa.

Comisia a impus următoarele taxe pentru producătorii auto din afara UE: 7,8% pentru Tesla, 17% pentru BYD, 18,8% pentru Geely, 35,3% pentru SAIC. Alți producători chinezi care au colaborat cu UE la anchetă vor fi taxați cu 20,7%, iar alți producători chinezi care nu au colaborat vor fi taxați cu 35,3%.

Taxa impusă de Comisie riscă să afecteze tocmai producătorii auto europeni. În primul rând, industria auto electrică din UE este dependentă de componente din China și are fabrici de mașini sau de componente chiar în China. Astfel, chinezii pot să-i sancționeze foarte ușor pe constructorii europeni.

Germania a avertizat că nu-și dorește un război economic cu China și la fel a făcut și Spania. Însă în momentul în care s-a votat pentru noile taxe de mai sus, doar Germania s-a opus complet Comisiei Europene. Totuși, propunerea a trecut deoarece 12 state membre s-au abținut de la vot. În al doilea rând, dacă chinezii vor intra pe piața UE cu fabricile lor am putea asista la închiderea fabricilor europene, avertizează chiar producătorii europeni.

De ce Germania nu vrea noi taxe

Pentru al doilea an la rând, Germania ar putea fi în recesiune. Acest lucru se simte tocmai din industria auto, care amenință că ar putea închide fabricile. Volkswagen este cea mai mare problemă a guvernului german, după ce a declarat că analizează posibilitatea de a-și transfera producția în alte țări. O ieșire a VW Group de pe piața UE va afecta multe alte state membre, deoarece vindeau componente către producătorul german.

Noile taxe impuse de Comisia Europeană riscă să afecteze chiar VW. În China, Volkswagen este pe locul 2 după BYD când e vorba de vânzările de mașini, având 10% din piața chineză (BYD având aproape 12%). Piața din China este foarte importantă pentru constructorul german deoarece în 2023 a vândut 3,2 milioane de mașini pentru chinezi, în timp ce în Europa de Vest a vândut doar 3,1 milioane de mașini. De asemenea, BMW și Audi au și ei vânzări foarte bune în China, cu circa 700.000 de mașini vândute anual. Datele VW Group arată că au deja vânzările în scădere în China, iar noile taxe cu siguranță nu îi vor ajuta să cucerească noi clienți în Asia.

Franța și Italia au fost principalele state care au cerut noi taxe pentru mașinile din China, dar se pare că Stellantis – grupul care deține brandurile auto din Franța și Italia – acuză tocmai Comisia pentru scăderea vânzărilor.

„Ar crește excesul de capacitate a sistemului european de producție”, a spus Carlos Tavares, CEO-ul Stellantis, după adoptarea taxelor pentru China. „Cel mai bun mod de a ocoli tarifele este să produci în Europa. Iar acest lucru va accelera nevoia de a închide fabricile. Producătorii chinezi nu-și vor produce mașinile în Germania, Franța sau Italia pentru că ar avea dezavantaje economice, începând cu costul energiei”, a mai explicat șeful Stellantis.

 

Ce face România

Pierderile pentru România pot fi semnificative, iar industria auto reprezintă motorul economiei. Faptul că România nu are încă o fabrică pentru mașini electrice este un mare semnal de alarmă, în condițiile în care peste 10 ani ar trebui să producem doar electrice.

Pe de altă parte, România stă foarte slab și la capitolul componente pentru mașini electrice. De curând, guvernul român a pierdut o investiție de 1,4 miliarde de euro pentru o fabrică de baterii pentru mașini electrice. Belgienii de la ABEE s-au retras de la Galați, probabil speriați de conflictul din Ucraina, și România pierde o importantă investiție.

Când a fost vorba de votul pentru taxele împotriva Chinei, România s-a abținut de la vot, ceea ce i-a avantajat pe cei care voiau taxele. La nivel european, nu e clar ce vrea România de la industria auto și nici ce interese apără. România a dovedit mereu că rămâne distantă în relațiile cu China, astfel noile taxe nu deranjează autoritățile de la București.

Volkswagen amenință în Germania că închide fabrici. Stellantis a închis deja fabrici în Italia și a mutat o parte din producție în Polonia sau alte țări. Cea mai mare parte din producția italiană a fost oprită, iar constructorul și-ar dori mai mulți bani de la guvernul italian. Toți constructorii auto europeni cer mai mult ajutor financiar din partea Comisiei Europene pentru a reduce prețurile mașinilor electrice. În caz contrar, vânzarea de mașini electrice ar continua să scadă și atunci întreaga industrie va fi distrusă.

Soluții pentru industria auto

Sigrid de Vries, directoarea ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Automobile), a declarat că este nevoie de mai multe stimulente financiare pentru a încuraja cumpărarea de mașini electrice produse în UE. Producția și piața trebuie stimulate. În același timp, aceasta a mai declarat că UE a greșit atunci când a mizat totul pe industria auto electrică.

„Nu este niciodată o alegere inteligentă să ne limită opțiunile (n.r. de producție a mașinilor). Combustibilii cu emisii zero trebuie să facă parte din această tranziție, în special pentru mașinile care circulă deja pe drumuri, pentru că și ele trebuie decarbonizate”, a declarat directoarea ACEA.

 

Autor

  • Marius Constantin, editorialist PS News. Marius Constantin are o experiență de 8 ani în presă, consultanță politică și marketing, în România și Italia.

    View all posts

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: