Amenda de 4 milioane de euro dată de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) companiei aeriene românești low-cost Blue Air a fost redusă de instanță la doar 100.000 de lei.
A fost cea mai mare amendă dată unui operator economic.
Acum, potrivit companiei, decizia instanței a fost de a „respinge excepția inadmisibilității invocată de intimată prin întâmpinare ca neîntemeiată”.
„Admite în parte plângerea contraventională formulată de petenta BLUE AIR AVIATION S.A. în contradictoriu cu intimată AUTORITATEA NAȚIONALĂ PENTRU PROTECȚIA CONSUMATORILOR.
Anulează în parte Procesul-verbal de constatare a contravenției seria ANPC nr. 935562 din data de 14.06.2022, precum și Raportul de analiză și stabilire a sancțiunii nr. 04 emis de intimată la data de 12.07.2022. Dispune sancționarea contravențională a petentei cu amendă în cuantum de 100.000 lei pentru fapta prevăzută de art. 6 alin. (1) lit. b), c) si d) din Legea nr. 363/2007 reținută în sarcina acesteia, că urmare a aplicării legii contravenționale mai favorabile și înlătură măsura complementară a restituirii contravalorii serviciilor anulate și a compensațiilor aferente în termen de maxim 10 zile conform art. 12 ind. 1 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 363/2007, ca urmare a aplicării legii contravenționale mai favorabile, menținând măsura propusă de încetare a practicii incorecte că legală și temeinică.
Constată suspendată executarea sancțiunii dispuse în conformitate cu art. 32 alin. (3) din Ordonanța nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor. Respinge în rest plângerea contravențională ca neîntemeiată. Cu drept de apel în termen de 30 zile de la comunicare.
Apelul și motivele de apel se depun la Judecătoria Sectorului 1 București”, se arată într-un comunicat al Blue Air.
În luna martie, compania aeriană aflată deja, la acest moment, în portofoliul statului, care deține 75% din acțiuni, a intrat în insolvență, la propria cerere. Pe lista creditorilor sunt circa 90 de nume, persoane fizice, foști angajați, și instituții precum ROMATSA.
Situația companiei Blue Air
Statul a preluat recent controlul companiei, ca urmare o garanției de 75% din acțiunile companiei pentru creditul-ajutor de stat acordat în urmă cu doi ani, conform planului discutat la nivelul Guvernului. La mijlocul lunii noiembrie, reprezentanții companiei Blue Air au anunțat că ei sunt cei care, de peste 13 luni, solicită statului executarea garanției asupra acțiunilor, în contul creditului-ajutor primit în urmă cu doi ani conform cărora din august anul trecut nu mai achită datoriile.
Conform chiar Blue Air, Ministerul de Finanțe a emis anterior Scrisoarea de Garanție pentru acordarea de către Eximbank a creditului comercial în sumă de 300.775.000 lei, credit garantat cu 75% din acțiunile societății și alte active deținute de Blue Air și acționariatul societății.
Compania românească aeriană low-cost Blue Air este indicată de autorități că ar fi început din luna august a anului trecut să nu mai achite datoriile la împrumutul de peste 300 milioane lei, garantat de stat și contractat de la EximBank. Guvernul a divulgat că a știut de acest lucru din octombrie anul trecut, deci cu aproape un an înainte de suspendarea zborurilor de către Blue Air. În toată această perioadă, Guvernul a plătit ratele, dobânzile și costurile aferente creditului, iar ANAF a primit date pentru executare, scrie într-un document oficial analizat de Profit.ro.
Blue Air a suspendat din 6 septembrie 2022 toate cursele programate de pe aeroporturile din România, după ce conturile i-au fost blocate de Administrația Fondului de Mediu cu argumentul că societatea ar fi în procedură de executare silită deoarece nu ar fi achiziționat și nu ar fi restituit certificatele de gaze de seră.
După ce i-au fost deblocate conturile de către autorități, iar datorii indicate la 28 de milioane de lei au fost eșalonate, compania a transmis inițial că va relua zborurile începând cu 10 octombrie, iar ulterior a revenit și a anunțat că nu poate relua cursele nici începând cu 10 octombrie, argumentând prin faptul că se află în discuții cu potențialii investitori, creditori și autorități guvernamentale pentru a-și restructura profilul de capital, iar procesul este unul complex.
În luna iulie 2022, Blue Air a primit o amendă de 2 milioane de euro de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului, cu justificarea că, în decurs de un an, compania a anulat 11.289 de zboruri, acestora corespunzându-le 178.405 rezervări, pentru care au fost efectuate plăți în valoare totală de peste 66 de milioane de lei, de către pasageri din 20 de state membre ale Uniunii Europene.
Ulterior, ANPC a aplicat o nouă amendă, de încă 2 milioane euro.
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News