Internetul „mort”. Rețele de boți și profiluri false fac propagandă politică pe Facebook

Sursa foto: Pixabay

„Teoria internetului mort” face parte dintr-o serie de discursuri online care presupun că majoritatea activităților paginilor de social media nu este organică, ci orchestrată în mod intenționat de rețele de boți și profiluri false. Scopul acestei activități fabricate ar fi, conform teoriei, atât menținerea unei aparențe de trafic ridicat pe rețelele sociale, cât și diseminarea propagandei politice.

Teoria a crescut în popularitate din anul 2021, atât datorită unor discuții pe forumuri de specialitate, cât și prin prisma unui articol publicat de The Atlantic în același an. Deși este considerată o conspirație, „teoria internetului mort” a pătruns în mentalul colectiv, utilizatorii raportând că frecvența cu care observă postări fabricate a crescut, în special odată cu avansurile Inteligenței Artificiale.

Deși pe platforme de social media precum Facebook sau TikTok, imaginile generate de Inteligența Artificială sunt evidente, cu exemple precum o statuie a lui Iisus formată din fructe de mare, reacțiile nu contenesc să apară. Profiluri create în urmă cu doar câteva luni reacționează cu mesaje precum „Doamne ajută!” sau „Amin! Cât de talentat…”

Religie, tractoare și suveranism 

Paginile de Facebook care postează astfel de mesaje operează, în general, în două moduri: fie sunt pagini create cu mai bine de 10 ani în urmă, vândute și ulterior redenumite, fie sunt fondate în ultimii doi ani și care au crescut în vizibilitate prin reclame plătite.

Pagina de Facebook „România”, fondată inițial sub numele de „România Dansează”, în 2013, și-a schimbat numele în 2015. Deși titlul inițial sugerează că ar fi vorba despre o pagină menită să susțină emisiunea televizată cu același nume, care a rulat pe Antena 1 în 2014, niciuna dintre postările actuale nu are legătură cu dansul sau, mai precis, cu România.

Exceptând două postări dedicate lui Mihai Eminescu, datate în 14 și 15 ianuarie 2025, pagina România publică imagini generate de Inteligența Artificială cu o fermieră lângă un tractor, citate motivaționale și îndemnuri la credința în Dumnezeu.

Deși, în mod uzual, postările par detașate de evenimente de actualitate, pagina nu a ezitat să distribuie mai multe înregistrări video – în data de 12 ianuarie – de la protestele organizate de Alianța pentru Unirea Românilor (AUR).

Însoțite de mesaje precum „România s-a trezit!” sau „Românii în stradă”, videoclipurile oferă imagini de la fața locului, cât și adăugiri textuale precum „Vrem turul 2 înapoi!”.

Totodată, acestea sunt și postările cu cea mai mare audiență și interacțiune cu publicul.

Pagina FB „Natalia”, muză pentru suveraniști

Cea de-a doua modalitate prin care operează paginile de Facebook este prin cumpărarea de reclame plătite, menite să sporească popularitatea acestora.

  • Conform unei investigații Europa Liberă România, pagini precum Natalia, fondată în iunie 2023, postează inițial mesaje care promovează credința și iertarea sau imagini cu flori și vârstnici, menite să stârnească empatie și, prin urmare, interacțiuni.
  • Ulterior, în iulie 2023, pagina Natalia își schimbă abordarea, distribuind o imagine cu Nicolae Ceaușescu, însoțită de mesajul „Am fost cel mai bun președinte pe care l-a avut România! Sunteți de acord?”

Postarea a strâns, până la data realizării investigației realizate de Europa Liberă, peste 27.000 de interacțiuni care includ comentarii precum „Adevărat”.

Cu toate acestea, Natalia alternează între conținut politic și imagini generate de inteligența artificială, rugăciuni și fotografii nostalgice de pe vremea regimului comunist. Fiecare postare este însoțită de mesaje ce încurajează interacțiunile.

  • Astăzi a fost ziua ei, nimeni nu i-a spus la mulți ani – atașat unei imagini generate de inteligența artificială cu un copil
  • Azi este ziua mea din păcate sunt singura urarea ta miar face ziua mai frumoasă – atașat unei poze cu o femeie
  • Ghioceii să vă înfrumusețeze anul 2025 – atașat unei imagini editate cu flori
  • Hai să vedem câți români au învățat la așa ceva – atașat unei imagini cu un opaiț

Deși postările păreau să se limiteze la nostalgii comuniste sau urări inofensive, Natalia și-a schimbat, încă o dată, abordarea politică, distribuind în prezent mesaje referitoare la Călin Georgescu, acuzat de fraudarea alegerilor și cu un dosar penal deschis – însă ulterior clasat – pe numele său, în urma declarațiilor elogioase la adresa lui Corneliu Zelea Codreanu și Ion Antonescu.

„Natalia” – jurnalistă, credincioasă, muncitoare, nostalgică și admiratoare a lui Călin Georgescu

La fiecare câteva poze cu vârstnici – generați de inteligența artificială – care împlinesc un secol de viață și rugăciuni dedicate fiecărei zile a săptămânii, pagina de Facebook Natalia distribuie o imagine cu Călin Georgescu.

Aceste postări strâng sute de reacții, fiind însoțite și de un link, în primul comentariu, care duce către articole de știri legate de candidatul suveranist.

  • Site-ul distribuit de Natalia este, nesurprinzător, numit Natalia-Știri.ro, acesta publicând aproape exclusiv materiale de propagandă pro-Georgescu, toate redactate sub numele eponim publicației.
  • Unul dintre cele mai recente articole, intitulat „Victorie pentru Călin Georgescu? Britanicii zguduie România din temelii. Au venit datele”, relatează că un sondaj de opinie realizat de Verifield îl plasează pe Călin Georgescu pe primul loc în preferințele votanților.

Deși titlul este evident menit să inducă în eroare cititorul, articolul se încheie printr-un mesaj de neutralitate politică din partea Nataliei, menționând că platforma sa nu susține nicio ideologie sau partid politic.

„Bianca”, alternativa Nataliei – aceeași pasiune pentru jurnalism

Bianca, o altă pagină de Facebook creată pe 2 aprilie 2024, are o strategie similară cu cea a Nataliei în ceea ce privește postările și materialele distribuite. Cu o poză de profil realizată de Inteligența Artificială, cât și cu postări fabricate care înfățișează femei vârstnice îmbrăcate sumar sau care povestesc despre cum refuză să fie plasate în azile, Bianca a adunat peste 185 de mii de like-uri.

  • Alternând distribuirea știrilor mondene cu cele politice, vizându-l în special pe Călin Georgescu, Bianca atașează postărilor sale un link către site-ul Articolul24.
  • Deși atât cele două pagini de Facebook (Bianca și Natalia), cât și cele două publicații (Natalia-Știri.ro și Articolul24), nu prezintă vreo legătură directă, predilecția celor două pentru jurnalism este… identică.

Pe ambele site-uri se regăsește un articol cu exact același titlu: „Delia A răbufnit din nou la adresa lui Călin Georgescu. Total neașteptat ce a mai putut spune. Postarea ei nu a mai lăsat loc de interpretări”

Mai mult decât atât, conținutul articolului este identic, fiind astfel sugerată fie o coincidență remarcabilă, fie o acțiune coordonată a paginilor de Facebook, menită să genereze inițial interacțiuni pe platforma de social media, ca mai apoi traficul să fie redirecționat pe site-uri de știri neavizate, false sau care omit adevărul.

Așadar, modul de funcționare al paginilor BiancaNatalia și România, pare să sugereze o activitate susținută prin achiziția reclamelor și promovărilor, menite să sporească audiența acestora. Odată plătite, aceste postări vizează în special persoane susceptibile la mesaje de nostalgie comunistă, credință sau apreciere a stilului de viață rural.

Prin urmare, paginile de Facebook BiancaNatalia și România ar putea fi considerate pagini ale unui „internet mort”, marcat de mesaje înșelătoare și imagini fabricate, cu aparentul scop final de a răspândi propagandă politică.

A murit internetul?

Conform teoriei, internetul ar fi murit în anul 2016, odată cu popularizarea masivă a mesajelor de campanie electorală pe Facebook, atât în favoarea lui Donald Trump cât și a Brexit-ului. Exemplul scandalului Cambridge Analytica este relevant în acest context, firma de consultanță folosind datele personale a peste 50 de milioane de utilizatori pentru a emite reclame personalizate.

Astfel, teoria propune că internetul devine „mort” atunci când postările și interacțiunile de pe platformele de socializare nu sunt organice, ci determinate de promovări plătite, rețele de boți și conținut generat de inteligența artificială.

În cazul Facebook, pagini precum RomâniaNatalia, sau Bianca funcționează strict pe premisa menționată, adunând zeci de mii de reacții și încurajând – tacit sau vădit – propaganda electorală pro-Călin Georgescu.

Așadar, având în vedere viteza și scara la care astfel de pagini apar și operează, deși decesul internetului rămâne încă teoretic, iminența sa pare să devină din ce în ce mai acceptată în mentalul colectiv.

Citeste mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: