INTERVIU Alin Drăgulin, PNL Călărași: Oamenii sunt la limita răbdării cu ceea ce se întâmplă în oraș

Alin Dragulin PNL Calarasi

Călărași rămâne printre cele mai sărace orașe din România si nici prognozele pentru anul viitor nu arată prea bine, potrivit celui mai recent raport al Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză (CNSP). De exemplu, PIB-ul brut pe cap de locuitor pentru 2024 se prevede a ajunge la 9721 euro în județul Călărași comparativ cu, să luăm că exemplu Gorj-ul, care are 18848 euro. 

Decalajele economice sunt percepute mai acut ca niciodată în țara noastră. Factorii sunt multipli. Economiștii utilizează, cu precădere, produsul intern brut (PIB) pe cap de locuitor, însă, există o mulțime de alți factori, pornind de la cei care țin de cultura și mentalitatea unei regiuni până la cei de natură politică. Despre situația politico-socială din Călărași am discutat cu Alin Drăgulin, președinte al Organizației municipale PNL Călărași.

PS News: Domnule Drăgulin, care este situația administrativă, actuală, în Călărași?

Alin Drăgulin: Sunt liberal de 20 de ani. Împreună cu colegii mei formăm opoziția la nivel local față de tot ceea ce înseamnă derapajele actualei administrații. O administrație care s-a trezit cu proiecte de 40 de milioane de euro primite pe tavă de la administrația precedentă, administrație liberală de altfel, și care, din nefericire, nu a reușit să termine niciun proiect din toate acestea. Sunt bani europeni cu cofinanțare 2% numai că, actualul conducător al primăriei a contractat credite în valoare de 100 de milioane de lei sau 20 de milioane de euro.

PS News: Banii au fost luați pentru ce tip de proiecte?

Alin Drăgulin: Pentru proiecte pe programul operațional regional. Proiectele, în general, sunt legate de reducerea emisiilor de CO2, dar ele sunt interconectate…vorbind aici de o serie de 15 proiecte. Cele mai cunoscute sunt cele pentru reabilitarea bulevardului principal al orașului. Da, să știți că lucrările respective trebuiau terminate la 31 decembrie. De fapt, absolut toate proiectele trebuie să fie terminate până la 31 decembrie. Ele au fost câștigate de fosta administrație, la limita anului 2019-2020. Au durat foarte mult licitațiile. Dacă vorbim, spre exemplu, de semaforizare de intersecții din Călărași, inteligentă cu dotare, monitorizare, camere video, au fost acolo nu mai puțîn de cinci proceduri de licitație, dintre care patru respinse, inclusiv pentru abateri grave la legislația în vigoare.

PS News: Ce înseamnă abatere gravă? Dați exemplu.

Alin Drăgulin: N-au respectat legislația. Deci, în primă fază a contractat două împrumuturi: unul de 40 de milioane de lei, spunând că e necesar pentru cofinanțare 2%.Vă dați seama că 2% (…) primăria probabil i-ar fi putut să-i aibă chiar din bugetul local. Mai mult decât atât, chiar fosta administrație a lăsat bani de co-finanțare pentru că, la rândul său, a făcut niște împrumuturi foarte mici, dar complementare pentru actualele proiecte.

PS News: Ce înțeleg eu de aici este că municipiul Călărași este împrumutat masiv?

Alin Drăgulin: Călărași o să își atingă vârful de îndatorare de 30%, cât prevede legea și probabil că s-ar fi îndatorat mult mai mult dacă nu era acest barem. Partea tristă este că din proiecte europene, cu co-finanțare 2% care ar fi trebuit să dezvolte acest municipiu, ne trezim cu lucrări de proastă calitate. Am mers până acolo încât, împreună cu colegii mei, am măsurat cimentul de la nivelul trotuarelor și am găsit dimensiuni de 4cm și 7cm și în contract scrie că trebuie să fie de 10 cm.

PS News: Deci, se merge pe sistemul anilor ’90

Alin Drăgulin: Da, exact. Am o filmare pe care am făcut-o în publică, în care doi muncitori cărau cu ligheanul, apă pe șantier și vorbim aici de un proiect de 10 milioane de euro.

Foto FB Alin Dragulin Calarasi

Aceste proiecte sunt terminate la nivel, poate, de 70-80% și la data de 31 decembrie trebuie să fie terminate. Dar restul? De unde? Din ce bani vom termină aceste lucrări? Din alte împrumuturi. Cu siguranță nu o să poate să atragă alte fonduri de aceea vor recurge la fostele împrumuturi pe care culmea, le-au epuizat pentru cash-flow (adică pentru a plăti facturi antreprenorilor care și-au depășit cu toții termenele înaintea finanțatorului). Adică, în loc să vină banii de la finanțator, primăria s-a oferit ca din banii contribuabililor să plătească mai repede facturile constructorilor.

PS News: Din ceea ce afirmați, îmi dați o imagine a municipiului Călărași în pragul falimentului.

Alin Drăgulin: Să zicem că ne aflăm acolo… partea mai proastă este că ne vom trezi la anul cu lucrări foarte proaste, lucrări de mântuială care nu sunt durabile, pe proiecte europene și cu un oraș îndatorat, în condițiile în care actuala conducere a avut la îndemână proiecte în valoare de 40 de milioane de lei cu cofinanțare, repet, de doar 2% . Subliniez că acest tip de proiecte înseamnă succesul dezvoltării administrațiilor pe care noi le admirăm în momentul de față, în țară. Apar unele decalaje, acum, între orașe, între municipii, în funcție de cât de bine au fost gospodărite. Aceste lucruri se vor vedea în timp. Nu știm cât de mult vom mai avea parte de astfel de proiecte, în viitor. Se știe că România, la un moment dat, va trebui să devină contribuabil net la Uniunea Europeană, pentru că există un proces de integrare și pentru alte state care vor avea nevoie să treacă prin perioada prin care trecem noi.

PS News: Dacă este să facem o regresie, unde, când a început derapajul acesta de care spuneți?

Alin Drăgulin: Cred că derapajul a început în momentul în care s-a venit cu o nouă filozofie în primărie. Nu mai contează cum, și-au zis, noi trebuie să avem niște proiecte. Nu vreau să speculez neapărat că trebuiau făcute cu cineva, dar și licitațiile acelea, tot repetate, ridică niște semne de întrebare. În plus, licitațiile se concretizează astăzi cu niște lucrări foarte proaste. Călărășenii sunt la limita răbdării cu ceea ce se întâmplă în oraș. Este un haos total, există impredictibilitate la nivelul constructorilor. Vorbim despre principala axa a orașului în care nu se știe astăzi ce, cât, cum se construiește. Treaba asta durează de mai bine de un an.

PS News: Nu există sistem de termoficare sau am înțeles că este foarte redus în oraș

Alin Drăgulin: Au mai rămas foarte puține unități. În general se merge pe centrale de apartament sau la nivelul scărilor de bloc. Cu toate că există un sistem de termie în Călărași, el nu mai este la fel de eficient. De fapt, nu prea a fost conservat în perioada asta. Am văzut că tendința e să ne întoarcem la un sistem centralizat.

PS News: Care ar fi șansa, în acest moment, ca lucrurile sa se îndrepte un pic, ca să nu fie totul în cădere liberă?

Alin Drăgulin: Suntem o reședința de județ și nu ne comportăm ca o reședința de județ. Din nefericire, lucrul ăsta îl remarcă toți oamenii care vin din afară. Cheia este să schimbăm actuala administrație. Să schimbăm paradigmă existentă în momentul de față. Împrumuturile care au fost făcute să încercăm să le limităm atât cât putem. Pe de altă parte, să executăm constructorii care nu și-au făcut treaba pentru că există garanții de lucrările chiar și de 5 ani.

Nu trebuie să le plătească călărășenii. Ei nu trebuie să plătească lucrările de proastă calitate. Să încercăm să redobândim încrederea oamenilor. Poate, mai târziu, să redobandim mândria de a fi calarasean. Să emancipam acest oraș care are toate premisele să devină altceva față de ceea ce este astăzi.

Foto Comisia Nationala de Strategie si Prognoza

 

 

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: