INTERVIU Andrei Corlan, comisar general Garda de Mediu: Bucureștiul este în risc de infringement

Sursa foto: Inquam Photos / Saul Pop

Bucureștiul se află în top 5, cele mai poluate capitale europene. Aerul pe care îl respirăm este contaminat, în special, din cauza traficului intens și numărului mare de mașini. Din păcate, România riscă o condamnare din partea Curții de Justiție Europene, capitala țării având un risc ridicat de infringement. Doar din octombrie și până în prezent, Garda de Mediu a emis 12 notificări, termenul de rezolvare a problemelor fiind prelungit pentru sfârșitul lunii octombrie 2024. Mai sunt 20 de zile, mai exact până la 15 februarie, până când Primăria Capitalei trebuie să prezinte un calendar al măsurilor de îmbunătățire a calității aerului, dacă nu, riscă o amendă de 100.000 lei. Primarul Capitalei, Nicușor Dan dă vina pe cei care au fost desemnați să facă un studiu care să fie baza unui plan integrat pentru calitatea aerului. Doar că…datele rezultate în urma acelui studiu, nu au fost tocmai corecte, ceea ce a făcut să fie respins.

Un zoom asupra acestei situații l-au obținut redactorii PS News de la comisarul general al Gărzii Naţionale de Mediu, Andrei Corlan.

PS News: Primăria Capitalei a primit 23 de notificări în 2023, cu privire la poluarea din oraş. Când a fost ultimul control, domnule comisar?

Andrei Corlan: Practic, pe 18 ianuarie 2024, noi am finalizat controlul pe care l-am început în luna decembrie 2023. Controlul a fost demarat ca urmare a celor 23 de notificări transmise de către Agenția de Protecție a Mediului cu privire la depășirea valorilor indicatorilor de calitate în mediile zilnice zilnice. Ca urmare, Garda de Mediu a făcut un control ca să vadă efectiv care este reacția municipalității vis-a vis de aceste notificări.

PS News: Și, de la ultimul control până în prezent, s-a schimbat ceva?

Andrei Corlan: Putem afirma că nu s-au mișcat foarte multe, în sensul în care, referitor la aceste depășiri, am primit răspunsuri ca: ”Nu, nu avem planuri de intervenție pe termen scurt, nu avem planul de acțiune, nu avem măsuri concrete de fluidizare a traficului, de restricționare, mă rog, ce măsuri consideră titularii planului lor de calitate că ar trebui să le ia.

PS News: Ce se întâmplă, ce amenzi va primi Primăria Capitalei dacă nu duce la îndeplinire măsurile stabilite de Garda de Mediu?

Andrei Corlan: Atenție, când spunem ” a duce la îndeplinire”, nu vorbim despre subiecte punctuale, vorbim despre subiecte macro, vorbim de fluidizare, de trafic, vorbim de soluții pentru a elimina sursele alternative de încălzire, încălzirea rezidențială, nu știu, programe sociale pentru cei nefavorizați, ceea ce se pune pe foc în zonele de periferie. Vorbim despre diverse măsuri care sunt și de ordin legislativ și care ar trebui să fie reglementate prin hotărâre de de Consiliu. Vrem să vedem că vin în fața Gărzii de Mediu, cu un calendar de implementare a măsurilor vis-a-vis de toate aceste subiecte, pentru că, și anul ăsta, avem iarăși sezonul rece și iarăși ne vom confrunta cu provocări.

PS News: De ce se chinuie autoritătile locale, atât de mult, să prezinte acest plan de calitate al aerului din București?

Andrei Corlan: La nivelul Municipiului București există un plan integrat de calitate al aerului orașului, care a expirat în anul 2022. Acest plan de măsuri este verificat în fiecare an pe data de 15 februarie. Cei de la Primăria Capitalei au spus că respectivul plan integrat nu mai corespunde provocărilor actuale și va fi elaborat cu nou plan.

Nu a fost elaborat un nou plan până la această dată. Inițial spuneau, în 2021, că va fi în 2022, în 2022 aveau ca termen limită 30/11/2023 și în 30/11/2023 a fost anunțată dată de 24/10/2024.

Ca să elaborezi un plan integral de calitate, trebuie să elaborezi un studiu pe care să-l fundamentezi. La momentul la care noi purtăm această discuție există un singur studiu care relevă faptul că poluarea din București este 58% din trafic, 27% din încălzirea rezidențială, respectiv 15% industrie și alte servicii.

PS News: Din câte am înțeles, domnule comisar, a existat un studiu elaborat, dar rezultatele studiului nu îndeplineau condițiile solicitate.

Andrei Corlan: Exact. Și nu a fost asumat. Acuma sunt în stadiu de contractare a unei altei entități care să le facă un studiu în baza căruia se realizează acest plan integrat de calitate. Conform conform spuselor lor, planul integrat de calitate ar trebui să fie aprobat, asumat pe 10/10/2024. Ideea este că până la planul integrat de calitate, până la studio, sunt niște realități cu care ne confruntăm: fără să fii neapărat din domeniu, disconfortul inspirației îl simțim. Este clar că traficul este o problemă. Este clar că iarna, aportul încălzirii rezidențiale se adaugă la această problemă.

PS News: Ați avut o întâlnire față în față cu primarul Bucureștiului, cu Nicușor Dan? Să purtați o discuție directă?

Andrei Corlan: Așa cum am spus, am avut o discuție la nivelul Ministerului Afacerilor Externe pentru a vedea stadiul în care ne aflăm, raportările pe care le avem de făcut către Comisia Europeană. La întâlnire a participat și dl. primar și principala problemă a fost invocarea acelui timpului pierdut cu acel studiu care s-a dovedit în cele din urmă nesatisfăcător pentru a implementa un plan integrat. Și… pe planul de integrare, a dat vină. Pe cei care au făcut acest studiu. Adică, ăsta ar fi singurul motiv pentru care nu s-au mișcat lucrurile. Cel puțin, asta a fost explicația dumnealui.

PS News: Așadar, a găsit care sunt vinovații acestei situații cu care se confruntă bucureștenii de ani buni.

Andrei Corlan: Acuma nu pot zic că a dat vina, dar erau niște termene asumate și propuse de Primăria Capitalei care nu au fost respectate. Și îngrijorarea este, dincolo de partea de disconfort a bucureștenilor, dincolo de partea de calitate depreciate a aerului, este și faptul că riscăm să ajungem să fim în infringement.

PS News: Când vorbim despre calitatea aerului în București sunt mai multe probleme care, cumulate, dau acest rezultat negativ.

Andrei Corlan: Dacă ne uităm în planul integrat de calitate, care tocmai a expirat, cam 70% din el se referea la măsuri de fluidizare a traficului. Dacă ne uităm la ce și-a asumat Primăria Capitalei până la elaborarea noului plan integrat de calitate o să vedem că măsurile asumate de ei se referă în mare parte tot la la trafic și aici vorbim de îmbunătățirea calității transportului public, creșterea ponderii utilizări transportului electric public de suprafață prin modernizarea/reabilitarea rețelei de transport, extinderea și integrarea superioară a traseelor de transport public de suprafață urban și regional, inclusiv cu sistemul feroviar, amenajare de piste de biciclete, modernizarea și extinderea sistemul de semaforizare inteligent, introducerea unei politici tarifare pentru parcări și aplicarea de sancțiuni pentru parcarea ilegală, reabilitarea sistemului de termoficare a municipiului București salubrizarea urbană, etc.

PS News: Care este următoarea etapă a Gărzii de Mediu, în acest caz, al Primăriei Capitalei?

Andrei Corlan: Voi face o informare publică asupra constatărilor și asupra concluziilor și asupra măsurilor trasate prin postarea pe pagină noastră facebook și sper ca și autoritatea publică locală să pună pe tapet calendarul lor de măsuri pentru bucureșteni. Fiecare dintre instituțiile publice trebuie să-și îndeplinească atribuțiile așa cum sunt ele definite prin lege.

Potrivit recomandărilor Organizației Mondiale a Sănătății, concentrația zilnică de PM 2,5 (unul dintre cei mai periculoși poluanți) din aer nu ar trebui să depășească 15 µg/m3 . Pe 1 ianuarie, valoarea medie a PM 2,5 în București crescuse de până la 30 de ori.

 

 

 

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: