Interviu Valentin Jucan (CNA): Luăm în calcul scenariul extrem, al anticipatelor în primăvară

Sursa foto: Facebook - Valentin-Alexandru Jucan

Membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA) au observat, după alegerile prezidenţiale din 18 mai, o schimbare de strategie a propagandei ruseşti în România, dezvăluie Valentin Jucan, vicepreşedinte al instituţiei, într-un dialog cu News.ro. Rusia a urmărit în campania electorală nişte obiective cu efecte imediate, care vizau afectarea alegerilor în sine, dar apoi focusul s-a mutat pe schimbarea opţiunilor strategice ale poporului român.

Propaganda Rusiei urmăreşte, de trei luni încoace, schimbarea dorinţei românilor de a mai trăi într-o ţară democratică şi reorientarea opţiunilor pro-occidentale ale populaţiei către o opţiune izolaţionistă, afirmă Valentin Jucan. De fapt, explică interlocutorul, ţinta subliminală, nerostită dar prezentă, este reorientarea României către ieşirea din UE şi rămânerea în siajul Rusiei.

Pentru realizarea acestor obiective, România este atacată în haită, spune vicepreşedintele CNA, care dispune de datele centralizate la instituţia desemnată să monitorizeze activitatea în mass-media şi online. „Am fost atacaţi prin intermediul platformelor, am fost atacaţi cu boţi, am fost atacaţi folosindu-se deepfake, am fost atacaţi subminându-ni-se încrederea în instituţii – cu aportul instituţiilor şi al politicienilor, dar asta este o altă discuţie – am fost atacaţi prin compromiterea istoriei şi prin falsificarea adevărului“, afirmă Valentin Jucan.

În faţa acestui iureş, în loc să se organizeze, România a pierdut ultimele trei luni cu discuţii inutile, adaugă vicepreşedintele CNA. Acesta a menţionat că lideri politici, în loc să vorbească despre felul în care ne organizăm la rândul nostru pentru a răspunde atacurilor Rusiei, au vorbit despre desfiinţarea CNA şi comasarea acesteia cu ANCOM. Jucan nu a dat nume, dar primul care a spus acest lucru a fost, astă-iarnă, Marcel Ciolacu (pe atunci premier), iar ideea a fost repetată de Kelemen Hunor, liderul UDMR, la 26 iunie. „Aceste trei luni pierdute şi această stare a lucrurilor mie îmi dau senzaţia unei cedări în faţa unui adversar care este peste tot!“, concluzionează Valentin Jucan.

Acesta spune că e nevoie de modificarea rapidă a legii, pentru a permite CNA să dea amenzi mai mari televiziunilor care practică propaganda pro-rusă şi discursul urii, şi în acelaşi timp de achiziţionarea unui soft care să permită scanarea reţelelor de socializare şi depistarea campaniilor organizate şi concertate ale Rusiei care ţintesc segmente de populaţie cu mesaje specifice, de ordin sistemic. Lucrurile trebuie făcute cât mai rapid, pentru că fiecare zi pierdută produce daune masive poporului român. CNA acţionează deja având în vedere scenariul cel mai pesimist, conform căruia la primăvară vom avea alegeri anticipate, ceea ce necesită blocarea interferenţelor ruseşti.

Prezentăm integral interviul acordat News.ro de Valentin Jucan, vicepreşedinte al CNA:

„Vedem o schimbare a războiului informaţional. Rezultatele care se doresc vizează esenţa dorinţei românilor de a rămâne într-o ţară democrată. Se doreşte reorientarea opţiunilor românilor de la o ţară pro-occidentală către una izolaţionistă, ceea ce ştim cu toţii că duce de fapt la o reorientare a României spre ieşirea din UE şi de a rămâne siajul Federaţiei Ruse“

Matei Udrea: Bună ziua, domnule Valentin Jucan, vă mulţumesc pentru amabilitatea de a-mi acorda acest interviu. Vedem o escaladare a discursului propagandei ruseşti atât online, cât şi la televiziunile care practică acest lucru în România. Deşi poate unii s-ar fi aşteptat ca după alegerile prezidenţiale lucrurile să se mai domolească, situaţia a luat, dimpotrivă, o turnură şi mai radicală. Ce face CNA pentru a frâna această avalanşă?

Valentin Jucan: Vă dau perfectă dreptate. Vedem şi noi în primul rând o schimbare a tonului şi a mecanismelor de propagandă. Cele pe care le-am avut în timpul campaniei aveau un specific anume şi chiar o virulenţă anume dedicată momentului de campanie, urmărind să aibă efecte imediate, pentru că campaniile respective aveau ca scop afectarea alegerilor în sine şi a orientării votului. De această dată, însă, noi percepem şi vedem la CNA, nu doar din sesizările pe care le primim, dar şi din monitorizările noastre, o schimbare de tactică în acest război informaţional, fiindcă acesta este termenul cel mai potrivit pe care ar trebui să-l folosim. Aceasta este paradigma în care noi şi celelalte instituţii ale statului român ar trebui în continuare să funcţionăm. Vedem o schimbare, aşadar, a tacticii, a modului sofisticat în care campaniile se desfăşoară şi vedem că rezultatele care se doresc a fi obţinute prin aceste campanii de dezinformare sunt unele care lovesc în esenţa dorinţei românilor de a rămâne într-o ţară democrată. Vedem că se doreşte o reorientare a opţiunilor românilor de la o ţară pro-occidentală, pro-europeană, către una care să fie solitară, izolaţionistă, ceea ce ştim cu toţii că duce de fapt la o reorientare a a României spre zona de ieşire din Uniunea Europeană şi de a rămâne siajul Federaţiei Ruse. Mesajele sunt construite ca atare şi ceea ce ne îngrijorează cel mai tare în acest moment este faptul că la nivelul conţinutului nu mai identificăm atât de des şi mai ales atât de clar conţinut ilegal. Şi de ce fac această observaţie: fiindcă în privinţa acţiunii CNA, noi, atunci când discutăm despre a elimina un conţinut în baza Directivei privind serviciile audiovizuale, deja celebra directivă DSA (Digital Services Act – n. red.), ne referim exclusiv la conţinutul ilegal. Iar directiva enumeră foarte clar care sunt tipurile de conţinut ilegal şi ce înseamnă, de exemplu, dezinformare sistemică.

Matei Udrea: Cum face propaganda rusă să evite încălcarea prevederilor Digital Services Act?

Valentin Jucan: Spre exemplu, apar o serie de postări precum „Putin ne iubeşte!“. Această postare în sine, chiar dacă este sub forma unui material audio-vizual, nu este un conţinut ilegal. Nu este nimic ilegal acolo, în acel link, în acel clip în care se spune „Putin ne iubeşte!“. Ceea ce trebuie să vedem noi, ca autoritate, este dacă acel conţinut face parte dintr-o campanie! Este o campanie sistemică, este o campanie care targetează un anumit public şi care are un anumit scop. Şi trebuie să o declarăm ca atare conţinut ilegal. Mai ales atunci când vedem că campania respectivă este susţinută, este promovată, este direcţionată prin comportamente neautentice, adică se foloseşte inteligenţa artificială.

„Noi acţionăm în acest moment gândindu-ne şi având în minte scenariul cel mai rău, şi anume că anul viitor, în primăvară, am putea avea alegeri anticipate!“

Matei Udrea: Da, am văzut.

Valentin Jucan: Iar la acest element se adaugă şi deepfake-ul (manipulare digitală a unei înregistrări video, audio sau a unei imagini, realizată cu ajutorul inteligenţei artificiale AI sau a altor programe specializate – n. red.). Acum, ce face CNA? Noi acţionăm în acest moment gândindu-ne şi având în minte scenariul cel mai rău, şi anume că anul viitor, în primăvară, am putea avea alegeri anticipate! Acesta este un scenariu pe care îl avem în vedere şi aici nu mă refer la elementul de politică în sine, ci mă refer la ce se întâmplă dacă! Şi cred că fiecare autoritate responsabilă ar trebui să procedeze în acest mod. Prin urmare, calendarul nostru de acţiuni şi de întărire a capacităţii de reacţie a instituţiei noastre are, în această viziune, un deadline (termen limită – n. red.) foarte clar. Imediat după încheierea alegerilor, am redactat foarte clar care sunt nevoile autorităţii atât din punctul de vedere al modificării legii – şi aici mă refer la ceea ce aţi spus dumneavoastră, derapajele majore care se înregistrează în mediul audio-vizual tradiţional – cât şi care sunt nevoile tehnice pentru a avea o capacitate mult mai mare să contracarăm conţinutul ilegal din online, aceste campanii despre care discutăm. Nu este o mare filozofie! În primul şi în primul rând, discutăm despre nevoia rapidă de a mări cuantumul sancţiunilor! Amenda maximă pe care o poate da CNA azi este de 200.000 de lei, adică echivalentul a 40.000 euro. Raportat la sumele care se vehiculează în media tradiţională TV/radio, în opinia noastră, văzând şi efectele aproape lipsă ale amenzilor noastre, putem să considerăm că amenzile date de CNA sunt un fel de invitaţie la a încălca legea. Un fel de abonament la încălcat legea. Nu este pentru prima dată când noi solicităm acest lucru! Am făcut-o cam de fiecare dată când a existat un anumit moment în care s-a văzut o deschidere din partea spectrului politic, dar am făcut-o mai ales acum.

Citește mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: