Investiție uriașă în portul Constanța: Schema de ajutor de stat este, de azi, în vigoare. Experții sunt sceptici

Port Constanta cereale
Sursa foto: Inquam / George Călin

Portul Constanța-bani de la bugetul de stat: Astăzi, în Monitorul Oficial a fost publicată o schemă de ajutor de stat în cuantum 126.000.000 de euro pentru astfel de investiții pentru porturile maritime şi interioare din România aflate la graniţa estică a Uniunii Europene (UE). Banii sunt alocați pentru a rezolva supra-aglomerația din portul Constanța.

Expert pe piața cerealelor și un bun cunoscător al activității portuare Constanța, Cezar Gheorghe crede că banii nu sunt suficienți pentru o dezvoltare „pe orizontală”.

„Suma va ajuta la fluxul logistic. În sensul că va îmbunătății condițile de recepție a mărfurilor în portul Constanța.
Limita de 10 mil euro pe unitate nu este suficientă pentru o dezvoltare pe orizontală astfel că parametrii de recepție ce vor facilita un acces și un transfer mai ușor al mărfurilor de la poarta terminalului până la încărcarea în navă, vor fi chei mult mai bune de control în facilitare”.

Schema intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial, numai după aprobarea Comisiei Europene, și se aplică până la data de 31 decembrie 2024, iar plățile aferente ajutoarelor acordate în baza schemei se vor efectua până cel târziu la data de 31 decembrie 2025.

În ceea ce privește proiectele, prioritate au celecare vizează cerealele sau plantele oleaginoase

Investițiile  se vor face în suprastructura portuară de încărcare/descărcare și depozitare a mărfurilor în vederea reducerii blocadei din zona porturilor românești ca urmare a blocării căilor navale din Ucraina si, implicit a exporturilor de produselor agricole ucrainene, dar și a comerțului bilateral cu mărfuri.

Astfel, accesul Ucrainei la piețele internaționale și la lanțurile de aprovizionare globale se faciliteaza, iar cerealele ajung pe piețele lumii.

Schema de ajutor de stat se aplică pentru investițiile destinate modernizării/dezvoltării suprastructurii portuare de încărcare/descărcare/procesare și depozitare (echipamente de încărcare/descărcare/manipulare; facilități pentru depozitarea mărfurilor) în porturile românești maritime și interioare: Constanța, Galați, Giurgiu și/sau în porturile situate de-a lungul Canalului Dunăre—Marea Neagră (inclusiv Poarta Albă—Midia—Năvodari), de-a lungul Canalului Sulina sau în porturile din zonele Midia și Mangalia.

Pentru a primi finantare, beneficiarii pot depune proiecte individual sau în parteneriat

Operatorii portuari privați  sunt cei care pot beneficia de ajutorul de stat. Mai exact, acestia sunt: întreprinderi mici, micro, mijlocii sau mari constituite în conformitate cu legislația specifică din statul membru a cărei naționalitate o dețin. De asemenea, acestia trebuie sa desfășoare activități de descărcare, încărcare, transbordare, primire și expediere a mărfurilor din navă, la navă către și din alte mijloace de transport.

Conditii pentru a fi ales beneficiar al ajutorului financiar

  • să nu facă obiectul unui ordin de recuperare emis în urma unei decizii anterioare conform legislației în vigoare, prin care un ajutor de care au beneficiat a fost declarat ilegal și incompatibil cu piața internă, cu excepția cazului în care acestordin a fost executat sau ajutorul a fost rambursat, inclusiv dobânzile aferente;
  • să fi îndeplinit obligațiile de plată a impozitelor, taxelor și contribuțiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat și bugetului local, în conformitate cu prevederile legale în vigoare în România;
  • reprezentantul legal nu a suferit condamnări definitive din cauza unei conduite profesionale îndreptate împotriva legii, decizie formulată de o autoritate de judecată ce are forță de lucru judecat;
  • nu au fost subiectul unei judecăți de tip lucru judecat pentru fraudă, corupție, implicarea în organizații criminale sau în alte activități ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunității Europene;
  • reprezentatul legal al solicitantului nu este subiectul unui conflict de interese, astfel cum este definit în legislația națională;
  • solicitantul va trebui să demonstreze capacitatea de implementare (tehnică și administrativă) conform grilei de selecție;
  • solicitantul demonstrează capacitatea de asigurare a cofinanțării proiectului din surse proprii, neafectate de nicio măsură de ajutor (disponibilitate financiară bancară, scrisori de confort etc.);
  • solicitantul este operator portuar autorizat și, în anul 2022/2023, a derulat activități de operare a mărfurilor din și spre Ucraina, în special de natura celor alimentare, bunuri esențiale. Va dovedi aceasta prin documente de transport, conform legii;
  • solicitantul demonstrează că are activitate în domeniul operării bunurilor esențiale de natura celor afectate de criza actuală;
  • solicitantul va demonstra necesitatea de noi capacități de procesare a mărfurilor față de cele existente;
  • solicitantul demonstrează contribuția noilor echipamente la reducerea timpilor de așteptare din porturile vizate;
  • solicitantul desfășoară activități în cadrul porturilor Constanța, Galați, Giurgiu și în porturile situate de-a lungul Canalului Dunăre—Marea Neagră (inclusiv Poarta Albă—Midia—Năvodari), de-a lungul Canalului Sulina sau în porturile din zonele Midia și Mangalia (parte a Portului Constanța);
  • solicitantul ajutorului de stat trebuie să demonstreze că investiția duce la creșterea capacității suprastructurii și că capacitatea sporită va fi dedicată în principal fluxurilor de trafic generate de conflictul din Ucraina;
  • solicitantul trebuie să demonstreze că este întreprindere autonomă sau să prezinte legătura cu alte întreprinderi (acționariat/sucursală etc.).

 

 

 

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și:

Media PNL