Skip to content
Puterea Știrilor Video

Jurnalistul Lucian Mîndruță propune soluția pentru reformarea școlii românești: Să plătim profesorii în funcție de performanțele elevilor

psnews.ro

Jurnalistul Lucian Mîndruță a declarat la „Puterea Știrilor” că principala explicație pentru care România are cele mai slabe rezultate din ultimii nouă ani la testele PISA este că școala este ”plictisitoare” și ”te pregătește pentru trei calități: plătitor de taxe, votant PSD și enoriaș la biserică, nu gânditor independent”.

„Am avut o experiență cu băiatul meu cel mic, care avea de făcut la română niște comentarii și cumva mă consideram competent să scriu împreună cu el un comentariu literar. Zice, tată, nu e bine, iau 4 dacă merg pe mâna ta, e prea original. Trebuie să îl învăț pe ăla pe care ni l-a dat profesoara. Așadar, profesorii vor să audă de la elevi părerile lor” (…) În momentul ăsta, la cât de plictisitoare este materia la română, la educație civică și aia plictisitoare, la istorie numai mituri, nimic cu adevărat modern, contemporan, comunismul e trecut repede sub preș, la română nu avem autori contemporani, poeți, scriitori…  Ați citit în ultimul an Slavici, Agârbiceanu, Marin Sorescu, Sadoveanu?”, a spus Mîndruță.

Jurnalistul amintește că în toată lumea a scăzut consumul de carte, viața cu consolele de jocuri, cu Netflix și HBO fiind  mult mai atractivă și distractivă, și că, din păcate, școala nu a intrat în competiție cu aceste tentații uriașe.

„Testele PISA exact asta vor să vadă, nu că ești deștept, ci ești cumva capabil să emiți niște idei originale și să te descurci în viața asta de capul tău. Acum ei citesc și nu înțeleg pentru că s-au obișnuit cu „meme-uri”, nu putem să urmărim ceva mai complicat de trei fraze, cât este un citat din Paulo Coelho pe Facebook, de aia suntem în situația asta, viața a devenit prea simplă la nivel de comunicare. Testele PISA și școala ne reprezintă pe noi, ca cetățeni. Soluția ar fi să plătim profesorii în funcție de performanțele elevilor. Intră un copil din clasa ta la o facultate bună, să ai sută la sută din salariu pentru fiecare elev de acest gen și atunci nu o să mai ai o presiune să dai meditații”, spune Lucian Mîndruță.

Lucian Mîndruță salută ideea fostului ministru al educației Daniel Funeriu, potrivit căreia, dacă vom testa profesorii pe criterii PISA, rezultatele vor fi la fel de proaste.

”Am fost și eu cadru didactic asociat la Facultatea de Jurnalism și recunosc că eram la fel de plictisit ca toți ceilalți profesori, nu mă interesau banii, ci faptul că foarte puțini studenți mă provocau intelectual a fost o problemă, foarte mulți voiau să fie Mircea Badea sau Andreea Esca, niciunul nu voia să fie el însuși. (…) M-aș uita și la un alt factor, cât din „intelighenția noastră”, ca să folosesc un termen rusesc, a plecat din țară și copiii lor nu mai dau teste PISA. Până la urmă, poate că testele astea ne reprezintă pe noi, cei care am rămas aici, ca să zic așa, poate ăia mai deștepți au plecat.”

Întrebat dacă românii din diaspora pot fi aduși acasă, jurnalistul se declară rezervat: „În momentul ăsta nu îi putem aduce acasă, nu avem respectul pe care în mod normal trebuie să îl primească de la instituțiile publice, nu putem să îi aducem înapoi cu cei doi factori: sănătatea și învățământul. România trebuie să fie „cool”, să aibă un „vibe” bun, să vezi bun simț, suflet, energie, la început era în Cluj, acum și la Iași, București, dar încă încet”, spune Lucian Mîndruță.

Rezultate PISA 2018: Analfabetismul funcțional în România a ajuns la 44%

România a obținut cele mai slabe rezultate din ultimii nouă ani la testele PISA 2018 – Programul pentru Evaluarea Internațională a Elevilor, dezvoltat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltarte Economică (OECD).

Scorul înregistrat de elevii români este în scădere față de testările anterioare, la care a participat România, în anii 2009, 2012 și 2015. Este vorba despre rezultate mai slabe la toate cele trei domenii testate: citire, matematică și științe.

De asemenea, potrivit rezultatelor PISA 2018, procentaj de analfabetism funcțional este de 44%, în medie, în creștere față de testara din 2015.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *