Skip to content
Societate

LEGE Administratorii de bloc primesc răgaz încă 1 an pentru atestare

profit.ro

După ce Guvernul a prelungit anul trecut amânarea termenului până la care administratorii de bloc vor trebuie să obțină atestarea din partea primăriilor, președintele Iohannis a promulgat acum un proiect de lege care acordă administratorilor încă 1 an răgaz în acest scop. Termenul limită pentru obținerea certificatelor de atestare va fi acum 1 ianuarie 2022.

De ce este important: Un proiect de lege, intrat în vigoare la 28 septembrie 2018 și prezentat în detaliu de Profit.ro, prevede că primăriile vor emite atestatul persoanelor care doresc să fie administrator de condominii, iar acestea din urmă vor trebui să obțină un certificat de atestare profesională și să dețină cazier judiciar și cazier fiscal curate. Inițial, până la 28 septembrie 2019, toți administratorii de bloc ar fi trebuit să obțină astfel de certificate care să dovedescă calificarea profesională pentru a îndeplini ocupația de administrator, în conformitate cu noua lege.

Implicații: Obținerea unui certificat de calificare profesională nu era anterior o condiție obligatorie pentru administratori, iar noua prevedere presupune și autorizarea furnizorilor de formare profesională pentru administratori.

Prin urmare, având în vedere durata procedurii de autorizare a furnizorilor de formare profesională și durata programului de formare profesională a adulților, ”situație ce ar genera un blocaj în activitatea de administrare a condominiilor”, Guvernul a prorogat anul trecut noile condiții pentru administratorii de blocuri până la data de 1 ianuarie 2021.

În ordonanță se arată că Ministerul Dezvolării a publicat la finele anului trecut, în termenul prevăzut de 3 luni de la intrarea în vigoare a legii, noul standard ocupaţional privind ocupaţia de administrator de condominii, dar avizul favorabil formulat de Ministerul Muncii pentru actualizarea Nomenclatorului calificărilor prin introducerea calificării ”administrator de condominii” a fost emis abia în luna iunie anul acesta.

Totodată, autoritățile arată că procedura de autorizare a furnizorilor de formare profesională a adulților poate dura chiar și 80 de zile, fără a mai pune la socoteală durata efectivă a programului de obținere a certificatului.

Ordonanța a trecut în mod tacit anul trecut de Senat, iar deputații au adoptat actul normativ chiar înainte de alegerile parlamentare. Conform formei promulgate a proiectului, termenul pentru obținere de către administratorii de condominii a unui certificat de atestare profesională se prorogă de la data de 1 ianuarie 2021 până la data de 1 ianuarie 2022.

Potrivit noilor prevederi legale, atestatul de administrator va fi valabil 4 ani, atât cât este prevăzută și durata maximă a mandatelor pentru membrii comitetului executiv al asociației de proprietari, format din preşedintele asociaţiei de proprietari şi un număr par de membri, incluisv un cenzor sau o comisie de cenzori.

Noua lege prevede că administratorul este obligat să folosească pentru plăţile curente şi pentru încasări contul curent al asociaţiei, la care au acces pentru informare, toţi proprietarii. În acest cont sunt vărsate, în termen de 24 de ore de la primirea acestora, toate sumele sau valorile primite în numele sau în contul asociaţiei.

Prin excepţie de la aceste prevederi, cu acordul adunării generale a asociaţiei de proprietari, exclusiv în vederea efectuării operaţiuniilor de plăţi pentru cheltuieli neprevăzute, administratorul poate păstra în casierie numerar în limita unui plafon lunar de 1.000 lei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *