Liderul sindicaliștilor TAROM, dezvăluiri în exclusivitate la PS News: nereguli grave în subordinea lui Grindeanu

Foto TAROM Facebook

Anularea curselor TAROM de luni, 08.07 a.c., are, de fapt, caracteristicile unei greve a piloților și copiloților companiei, neanunțată public, spun surse din aeroport, citate de mass media.

29 de piloți și-au luat brusc liber, iar peste este 2.000 de pasageri sunt afectați de această decizie.

 

Foto: Cortesy

 

„Nu există nicio grevă. Nu există niciun protest, în acest moment. Într-adevăr, există o discuție, la Ministerul Transporturilor, unde cei 29 de piloți care și-au luat liber, fiind inapți de zbor, au fost chemați de către ministrul Grindeanu.

Bilanțul companiei TAROM pe anul 2023 nu a fost predat

Încă nu a fost finalizat. Nu a fost finalizat nici bugetul companiei pe anul trecut. Deci noi, Sindicatul unit TAROM vă putem transmite că așteptam acel buget, să vedem și noi dacă într-adevăr Ministerul Transporturilor, aționar majoritar, binevoiește să mărească și salariile angajaților. Fiindcă angajații la TAROM piloți, mecanici, însoțitor de bord, cei in rampă din toate zonele avem cu 50% mai mici, salarii decât cei din privat. La Tarom, de exemplu, însoțitorii de bord au salariul minim 3.700 lei.

Cum s-a ajuns, aici?

Vă dau un exemplu. În 2007, doamna Anca Boagiu, care era ministru al Transporturilor, ca să „favorizeze” acest aeroport minunat, a luat printr-o hotărâre de guvern, HG 1247 din 2000,  a luat terenurile de sub clădirea hangarului companiei TAROM, clădirile, terenul de sub proprietățile companiei, etc. și le-a dat prin hotărâri de guverna, aeroportului Otopeni.

Iar din acel an, din 2000, TAROM plătește chirie la Aeroportul Otopeni. Da, TAROM-ul are acele minunate datorii care le vedeți dumneavoastră: milioane, zeci de milioane de euro către Aeroportul Otopeni, fiindcă statul român nu a avut grijă de compania de stat. Dimpotrivă, a defavorizat prin toate măsurile care le-a luat, inclusiv prin renumitul plan de restructurare care a fost început în 2020, în ianuarie, când TAROM avea 1890 de salariați, iar actualmente mai avem 1100 de salariați. De asta există acest această lipsă de piloți.

Au plecat din compania TAROM, numai anul, acesta, 31 de piloți, în zona privată

Există, undeva, un plan subteran de distrugere a companiei naționale?

Nu pot să spun așa ceva, că nu am date. Din zvonuri cunosc,  pe surse, în general, că statul român, care este cel mai prost administrator, într-adevăr, nu a ajutat niciodată compania TAROM. Nici acum, când se tot laudă domnul Grindeanu că a favorizat și a dat, către TAROM, cel mai minunat ajutor de stat. Totul spune, însă, că nu există un ajutor de stat consistent.

Din 190,7 milioane de euro, TAROM a beneficiat numai de 37 de milioane euro, aproximativ. Adică două treimi au fost cheltuiți pe restructurarea TAROM.

Ce se întâmplă mai departe? Pentru că vor fi pierderi foarte mari având în vedere că au fost curse anulate

Este un Regulament european care obligă operatorul aerian, care prin orice întârziere mai mare de 2-3h, este recompensat, fiecare pasager, cu 250 de euro și returnările respective, bineînțeles.

La ora actuală, piloții respectivi sunt chemați la Ministerul Transporturilor. Cred că și la Guvern.

Dar ce pot să menționez este că cei 29 de piloți nu fac parte din Sindicatul unit, deci sunt membri ai unui alt sindicat”, a precizat Narcis Pașcu, pentru PS News.

 

Oficial, TAROM vorbește despre o ”situație fără precedent”, cauzată de peste 20 de piloți și copiloți care s-au declarat ”inapți de zbor” începând cu seara de duminică. Până la această oră, compania de stat nu a spus nimic despre greva personalului său de zbor, informația fiind răspândită doar pe canale neoficiale.

Salariul unui pilot TAROM pornește de la 6.000 de euro net/lună, în timp ce un copilot câștigă 2.000-3.000 de euro. Veniturile sunt practic la jumătate față de celelalte companii aeriene.

Situația este mult mai proastă în cazul celorlalți angajați TAROM. Potrivit Agerpres, Liderul de sindicat Narcis Pascu amenința încă din iunie 2023 cu o grevă a personalului TAROM, despre care spunea că a avut ultima majorare salarială în anul 2007, cu precizarea că sute de angajați TAROM lucrează și acum cu salariul minim pe economie.

TAROM a schimbat 18 directori generali în 11 ani

TAROM a primit recent un ajutor de stat de 100 de milioane de euro. Ultimul an în care compania aeriană de stat a înregistrat profit a fost 2007.

Proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pentru anul 2023 al companiei TAROM prevede o pierdere în de 62,416 milioane de lei, în scădere cu 28,79%, respectiv cu suma de 154,349 milioane de lei faţă de pierderea aprobată în bugetul de venituri şi cheltuieli aferent anului 2022.

În 2022, TAROM a raportat o cifră de afaceri de 1.116.291.444 lei și pierderi de 284.824.646 lei

Numărul de personal prognozat pentru finele anului 2023 era de 1.314 salariaţi, cu un câştig mediu lunar pe salariat de 10.592,85 lei/salariat.

TAROM a schimbat 18 directori generali în 11 ani. Postul este reocupat în prezent de Costin Iordache, care a mai fost director general al companiei în ianuarie-octombrie 2023. De fiecare dată, ministrul Transporturilor promite că cel numit pe această funcție va revitaliza TAROM.

Zborurile (plecări) anulate de TAROM luni, 8 iulie:

  • RO101 CAIRO (CAI) 00:45
  • RO187 AMMAN (AMM) 00:45
  • RO167 BEIRUT (BEY) 00:50
  • RO701 IASI (IAS) 07:15
  • RO261 ISTANBUL (IST) 07:35
  • RO621 ORADEA (OMR) 07:50
  • RO231 BUDAPEST (BUD) 07:55
  • RO301 FRANKFURT (FRA) 08:35
  • RO361 AMSTERDAM (AMS) 08:35
  • RO381 PARIS (CDG) 08:40
  • RO291 SOFIA (SOF) 11:00

Sosirile anulate de TAROM, ca urmare a plecărilor care nu au mai avut loc:

  • RO168 BEIRUT (BEY) 06:30
  • RO710 IASI (IAS) 06:35
  • RO102 CAIRO (CAI) 07:20
  • RO188 AMMAN (AMM) 07:20
  • RO702 IASI (IAS) 10:00
  • RO622 ORADEA (OMR) 11:00
  • RO232 BUDAPEST (BUD) 12:00
  • RO262 ISTANBUL (IST) 12:00
  • RO292 SOFIA (SOF) 13:50
  • RO032 FRANKFURT (FRA) 14:40
  • RO362 AMSTERDAM (AMS) 15:25
  • RO382 PARIS (CDG) 15:50
  • RO416 MADRID (MAD) 17:05

Comunicatul TAROM

„În conformitate cu reglementările internaționale de aviație și politicile interne stricte privind siguranța zborurilor, fiecare dintre cursele respective a fost anulată deoarece un membru din echipajul fiecărei aeronave s-a declarat “inapt de zbor”, fiind în imposibilitatea restabilirii planului de zbor într-un timp atât de scurt. Deciziile individuale ale piloților au fost luate în conformitate cu reglementările în vigoare, pentru a asigura securitatea și confortul pasagerilor și a echipajului”, afirmă compania.

„TAROM regretă disconfortul creat și asigură pasagerii că siguranța acestora este prioritatea noastră absolută. Ne angajăm să oferim alternative convenabile pentru pasagerii afectați de aceste anulări. Echipa noastră de asistență va contacta direct pasagerii pentru a oferi informații detaliate privind reprogramarea zborurilor, rambursările sau alte opțiuni disponibile”, se mai spune în comunicatul companiei

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: