Skip to content
Educație

Lipsa profesionalismului la începutul anului școlar. Trei greșeli de parcurs ale ministrului Educației

Inquam Photos / George Calin

Să fii ministru nu este un lucru uşor. Trebuie să ai capacitatea de a-ți forma o imagine de ansamblu a domeniului în care activezi și să fii capabil să te inspiri și de la alte ţări. Trebuie totodată să fii la curent cu studii internaţionale, să cunoşti legăturile României cu ţările din UE şi din toată lumea, să ai puterea de a anticipa direcția în care merg lucrurile. Multe dintre aceste lucruri par că îi lipsesc actualului ministru al Educației, Monica Anisie.

Trei erori de parcurs ale ministrului Educației

Aproape toate forţele politice i-au cerut demisia actualului ministru. Anisie a avut la dispoziție cel puțin 3 luni pentru a pregăti actualul an școlar. Măsurile au fost luate însă pe ultima sută de metri. Cu câteva zile înaintea începutului de an școlar, întrebată despre scenariile pe care le ia în calcul, Anisie a spus că nu ar vrea să se hazardeze. Încă și mai recent, ministrul a răbufnit și a declarat că „Toată lumea critică, nimeni nu vine cu soluţii! Aştept soluţii, dacă au!”. Lucrul acesta denotă faptul că avem un minister condus la ora actuală de cineva care nu mai are soluții. Iată câteva lucruri pe care actualul ministru le putea gestiona diferit.

În primul rând, Anisie a condamnat practic elevii să stea 7 ore pe zi, cu masca pe faţă, în condițiile în care putea să reducă numărul de ore de la gimnaziu la 4-5, axându-se pe materia esențială. Putea face lucrul acesta pe baza Articolului 65 din Legea Educației Naționale.

În al doilea rând, metodologia pentru cursuri online a apărut în al 12-lea ceas, cu 2 zile înaintea începerii şcolilor. Exact ca un elev care se apucă de învățat în noaptea dinaintea examenului, rezultatul nu putea fi decât unul superficial pentru că nu asigură controlul și eficiența acestor cursuri online.

În al treilea rând, Anisiei a păstrat zeci de licee tehnice cu zero promovare la Bacalaureat. Or lucrul acesta este inacceptabil în orice societate care pune preț pe educație. Aceste licee trebuiau transformate în şcoli profesionale.

La aceste trei erori, mai adăugăm și totalul dezinteres față de rezultatele testelor PISA. Să nu uităm că am ieşit pe ultimul loc din UE la evaluarea PISA. Doar că lucrul acesta nu a contat în ochii ministrului, deși pentru orice persoană rațională ar fi trebuit să reprezinte un semnal serios de alarmă. Anisie chiar ne-a spus să nu ne agităm, pentru că sistemele noastre de evaluare şi arhitectură curriculară sunt altfel, comparativ cu ţările aflate pe primele locuri. Cu alte cuvinte nu sistemul nostru este cel defect, ci al lor. Un argument de-a dreptul ridicol.

Monica Anisie trebuie să își asume greșelile și nu să se lamenteze spunând că toată lumea o critică. Portofoliul Educației reprezintă o mare provocare pentru oricine. Tocmai de aceea este nevoie de persoane vizionare, capabile să facă o reformă profundă și serioasă într-un sector în care au predominat experimentele, lucrurile făcute pe ultima sută de metri și jumătățile de măsură. Să nu uităm de exemplul lui Spiru Haret, care în vremuri mult mai dificile a realizat o profundă reformă a învățământului. Avem nevoie de profesioniști în fruntea Ministerului Educației și nu de persoane care încearcă să își facă temele în noaptea dinaintea examenului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *