Skip to content
Politică

Lipsuri în programul de guvernare. România nu va adera la zona euro și nici nu va finaliza autostrada A7 până în 2024

Inquam Photos/George Calin

Programul de guvernare propus de coaliția USR-PLUS – PNL – UDMR este unul pe alocuri ambițios, însă rămân nerezolvate câteva probleme presate. Ne vom opri asupra a două dintre acestea: una pe plan local, alta pe plan european.

Aderarea la zona euro

Încă din 2007, de la momentul aderării României la Uniunea Europeană, unul dintre obiective a fost reprezentat de o integrare deplină a țării în UE. Asta înseamnă inclusiv o integrare economică. Trecerea la moneda europeană nu s-a putut face inițial din cauza regresului economic al țării, însă acesta a reprezentat obiectivul mai multor guverne care s-au succedat la Palatul Victoria. În 2007 se spunea des că în 7 ani țara va trece la euro, însă anul 2014 a venit și a trecut și iată că ne aflăm la 13 ani de la aderare tot în afara zonei euro.

Problema majoră e că nu există perspective bune în această direcție nici în următorii 4 ani de zile. România nu a înregistrat progresele economice necesare, chiar dacă mai toate guvernele care au venit și au plecat la Palatul Victoria s-au întrecut în declarații privind creșteri economice, uneori spectaculoase.  Actualul guvern USR-PLUS – PNL – UDMR, condus de Florin Cîțu nu primite un termen clar cu privire la momentul când România va adopta moneda euro, însă îşi propune ca în 2024 să ajungem la o convergenţă reală cu economiile europene. „Obiectivul principal al României îl reprezintă creşterea convergenţei reale cu economiile europene, prin atingerea unui PIB pe cap de locuitor la paritatea de cumpărare standard de 85% din media UE 27, la orizontul anului 2024. Convergenţa reală se poate atinge în final prin adoptarea de către România a monedei Euro”, se arată în programul de guvernare al coaliţiei. Declarația este una mai degrabă vagă, care nu ne spune mare lucru, iar șansele sunt ca România să rămână în afara zonei euro și în 2024.

Finalizarea autostrăzii A7

Autostrada A7, sau autostrada Moldovei, așa cum mai este ea cunoscută a reprezentat o temă mult discutată. În timpul guvernării PSD, de după 2016 au existat mișcări provenite din rândul societății civile care au militat pentru construcția acestei autostrăzi care să lege regiunea istorică a Moldovei cu Muntenia. Era vorba atât despre o necesitate practică, de vreme ce Moldova și Muntenia sunt unite doar de un drum expres, cât și de una simbolică: vorbim despre două regiuni istorice importante. Autostrada Suceava – București, lungă de 421 de km a început să fie construită în zona orașului Bacău. Înaintea alegerilor parlamentare, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, lăsa de înțeles că autostrada va fi gata până în 2024: „În 2024 să ne vedem aici și să spunem că A7 este finalizată, iar A8 să fie în implementare, iar cel puțin conexiunea între A7 și A8 să fie gata. Avem voință politică și avem finanțarea asigurată”.

Programul de guvernare spune însă altceva. Prioritare sunt alte autostrăzi: A3, A1, A0 – autostrada de centură a Bucureștiului și altele. În schimb autostrada Moldovei este trecută la capitolul care vizează “demararea unor proiecte noi de investiții prin programul de construcție autostrăzi și drumuri expres în baza unor documentații mature și bine fundamentate, care vor stabili traseul optim și valoarea de investiție”. Așadar, șansele sunt ca autostrada Moldovei să nu fie gata nici în 2024.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *