Skip to content
Politică

Mănăstire descifrează misterele din spatele lui Cioloș. Este salvatorul mult așteptat? EXCLUSIV INTERVIU

Decizia președintelui Klaus Iohannis de a desemna un premier tehnocrat în persoana lui Dacian Cioloș a ridicat numeroase semne de întrebare, iar părerile s-au împărțit.

Jurnalistul de investigații, Silviu Mănăstire, a comentat, în exclusivitate pentru PSnews.ro, decizia președintelui dar și măsurile pe care Guvernul Cioloș ar trebui să le ia în perioada următoare.

În același timp, Silviu Mănăstire a vorbit pentru PSnews.ro, despre legăturile lui Cioloș cu fostul președinte Traian Băsescu și a comentat ipoteza unor viitori miniștri veniți de la Comisia Europeană.

  • Este adecvată soluţia unui premier tehnocrat pentru contextul actual al României?

Silviu Mănăstire: Da, răspunsul e da. E o situație prin care președintele, ca să detensioneze până la urmă societatea, după protestele de stradă, și o decizie politică ok – detensionează și societatea și atrage și atenția clasei politice, că dacă nu se reformează oamenii vor veni peste ei și îi vor scoate din birouri.

  • Este Dacian Cioloș un răspuns potrivit la revendicările protestatarilor?

Silviu Mănăstire: Aici, părerile sunt împărțite. Profilul lui Dacian Cioloș este un profil bun, de tehnocrat, și se încadrează în ceea ce au zis sau ceea ce au cerut oamenii în piață. Da. Are profilul necesar, mă refer la profil, punctual. El ca persoană în sine, numele Dacian Cioloș, nu cred că a fost rostit sau a fost cerut în piață. Dar profilul e exact acela pe care l-au cerut oamenii – specialist, bun profesionist, om care a avut rezultate, care a condus instituții. Chiar dacă nu vine din mediul de afaceri, pentru că unele solicitări erau pentru oameni din zona de business, chiar dacă nu a lucrat în afaceri private, e pe profilul cerut în piață.

  • Ce măsuri trebuie să ia Guvernul Cioloş în viitorul apropiat? Se numără printre ele Legea bugetului, majorările salariale, ordonanţa ISU (care le dă dreptul pompierilor să închidă localurile cu nereguli)?

Silviu Mănăstire: Astea deja cred că au fost luate. Bun, bugetul trebuie neapărat făcut până la sfârșitul anului. S-a întâmplat și chestiunea cu majorarea salariilor astăzi votată în Parlament a tututor bugetarilor cu 10% și cu 25% pentru cei din Sănătate. Deci, practic Guvernul Cioloș va trebui să pună în aplicare niște măsuri deja luate de Guvernul Ponta. Inclusiv ordonanța ISU. Și să vină cu un program de guvernare. Eu înțeleg din informațiile mele că la asta se lucrează. Când vor veni miniștri să fie audiați în comisii, lunea viitoare, practic fiecare ministru va veni și cu un microplan de guvernare pentru fiecare minister. Practic, va veni cu Guvernul și cu un plan de guvernare, al lui propriu. Și vom vedea ce conține planul acela, proiectul de guvernare al lui Cioloș.

  • Cum vedeţi legăturile sale cu fostul preşedinte Traian Băsescu?

Silviu Mănăstire: Legăturile cu Traian Băsescu sunt legături cunoscute. El a fost, practic, consilierul lui Traian Băsescu la Cotroceni, unde a condus comisia prezidențială pe agricultură, ca și tehnocrat. Este un mare semn de întrebare și aici Traian Băsescu ar trebui să explice: cum l-a ales pe Cioloș în condițiile în care Cioloș era ministru al Agriculturii în Guvernul Tăriceanu? Practic, Cioloș a fost ministrul lui Tăriceanu, omul lui Tăriceanu și la câteva luni, în 2009, l-a luat și l-a transferat la Cotroceni, ca să zic așa, jurnalistic. În condițiile în care între Tăriceanu și Băsescu au fost întotdeauna conflicte. Deci, practic, Băsescu a luat unul dintre miniștrii lui Tăriceanu și l-a făcut consilier personal. Aici, cred că Traian Băsescu ar trebui să lămurească cum, cine l-a recomandat, sau pe ce filieră a venit în echipa lui Băsescu. Practic, a făcut parte din echipa lui Băsescu. După aceea, faza a doua – Băsescu a făcut lobby intens la Bruxelles în interiorul Partidului Popular European, ca Dacian Cioloș să fie nominalizat și apoi votat comisar pe Agricultură. Lobby-ul a fost făcut de Traian Băsescu la PPE dar în special la Nicolas Sarkozy, președintele Franței, care era un important lider al PPE la momentul acela, adică a fost un lobby puternic. Pe lângă faptul că l-a adus consilier, l-a sprijinit și i-a făcut lobby ca să fie ales comisar, împreună cu Franța. Ar fi interesantă poziția lui Traian Băsescu să explice cum l-a ales, cum l-a promovat, pe ce criterii, cine l-a recomandat, dacă l-a recomandat cineva pe Dacian Cioloș.

  • Care sunt, în opinia dumneavoastră, principalele dezavantaje ale lui Dacian Cioloş?

Silviu Mănăstire: Printre punctele nevralgice se numără faptul că și în PNL există tensiuni vis-a-vis de desemnarea lui. PNL-ul nu e mulțumit în integralitatea lui cu povestea asta, cu desemnarea lui Cioloș, PSD-ul nu este, cei de la UNPR nu pot fi niciodată niște parteneri de încredere pentru că odată ieșiți de la guvernare, practic UNPR-ul nu va mai face parte din Guvern, ieșiți de la guvernare, nu vor mai avea interese și acolo interesele parlamentarilor UNPR sunt foarte divergente. Acolo este o altfel de strânsură a UNPR-ului care nu mai are în Gabriel Oprea un lider. Gabriel Oprea a fost lider cât a fost ministru de Interne și vicepremier pentru că cei din UNPR îi știau de frică. În momentul acesta, Gabi Oprea nu mai reprezintă nimic, deci toți traseiștii din UNPR se vor simți probabil derogați sau liberi să ia decizii personale, să voteze sau să nu voteze inițiativele lui Cioloș. Deci, marea problemă a lui Cioloș e susținerea politică. În ciuda declarațiilor de la televizor, susținerea lui este suplă. Al doilea punct, dar greu de surmontat pentru Cioloș, este faptul că el va ajunge premier cu o echipă de miniștri care vor avea sub ei, această echipă va avea sub ea, o serie de funcționari din ministere și oameni, directori, secretari generali din ministere, funcționarii, birocrații României, care sunt, în momentul de față, 90% ai PSD-ului. Și practic, acești miniștri vor trebui să lucreze cu o majoritate PSD în tot ce înseamnă administrație publică centrală și pală din România. Ori, Cioloș și miniștrii lui nu vor putea să îi schimbe pe oamenii aceia așa cum cred ei că pot pentru că există un cod al Muncii, există contracte colective de muncă, există un statut al funcționarului. Un ministru de-al lui Cioloș, de la Transporturi, de exemplu, nu va putea să schimbe niciodată pe secretarul general al ministerului Transporturilor. Secretarul general se va uita la ministru și va spun <<băi, lasă-mă în pace, că n-am nicio treabă>>. El are un contract ferm, e înalt funcționar public, e foarte complicat ca într-un an de zile să schimbi toată birocrația centrală și locală. E practic, imposibil. Oamenii aceia vor contesta în instanță, eventualele schimbări, se va intra în procese, până când nu se termină procesele, nu vor pleca de la locurile de muncă. Deci, va fi o situație foarte complicată pentru că Guvernul, repet, va trebui să lucreze cu niște domni, niște funcționari publici, care au fost promovați politic în speical de PSD. Sintetizând, lipsa de susținere politică clară, reală și doi, birocrația politică care nu poate fi surmontată. N-ai cum. Nu îi poți obliga să plece acasă, nu-I poți obliga să ia decizii și așa mai departe.

  • PSnews.ro a aflat, din surse politice, că unii miniştri ar urma să fie propuşi sau chiar impuşi de Uniunea Europeană. Consideraţi viabilă o astfel de ipoteză?

Silviu Mănăstire: Nu, nu informația nu e că ar fi impuși de la Bruxelles, ci că Dacian Cioloș, în baza relațiilor lui personale cu mai mulți români stabiliți la Bruxelles, care lucrează în diferite instituții europene, deci el are mai multe cunoștințe, sunt foarte mulți români care ocupă funcții importante pe la diferite direcții ale Comisiei Europene, pe la diferite agenții. De exemplu, Tudor Constantinescu este directorul DG Energie, o funcție foarte importantă. El apare pe lista publicată de presă. Deci, eu nu văd o impunere a Bruxelles-ului ci faptul că Dacian Cioloș are cunoștințe personale, are colaboratori sau foști colaboratori sau prieteni sau cunoștințe care lucrează la Bruxelles și va intenționa să îi aducă, să le propună să fie într-un Guvern. Dar, oamenii aceia, marea lor majoritate, sunt înalți funcționari ai Comisiei Europene, ai Bruxelles. Fiind funcționari la Bruxelles, să vii ministru în România, comportă niște chestiuni birocratice delicate. De exemplu, oamenii aceia vor trebui să își dea demisiile din funcțiile pe care le au, să vină în România, să renunțe la un statut. A fi înalt funcționar public la Bruxelles e o chestiune importantă de CV, e o chestiune importantă de carieră. Oamenii aceia și-au ocupat funcțiile prin concursuri, repet, de exemplu dacă Tudor Constantinescu pleacă de la DG Energie ca să vină ministrul Energiei în România, practic el pierde un salariu de 13.000 de euro, cam atât câștigă un director acolo, banii în mână fără taxe. Au salarii foarte mari. Să vină în România pentru un salariu de 1.000 de euro la ministerul Energiei, greu de crezut. Plus că e chestiunea birocratică – cum îl transferi de la Comisia Europeană? Acesta e contextul mai larg al afluxului, al venirii unor funcționari de la Bruxelles la România. Nu le impune nimeni. Normal că Dacian Cioloș va dori să aducă specialiști de acolo. Dar cum îi va aduce? Dacă vor accepta oamenii aceia? Pentru că salarizarea în ministerele și agențiile de România e ridicolă față de veniturile pe care le au acolo și un simplu funcționar în Comisia Europeană, fără să aibă funcții de conducere sau altceva.

2 comentarii la “Mănăstire descifrează misterele din spatele lui Cioloș. Este salvatorul mult așteptat? EXCLUSIV INTERVIU

  1. Voi sinteti prosti sau va prefaceti? salvatorul cui? Salvatorul a ce? Tara asta merge bine, e meritul fostului guvern, nu al gastii pdl0iste vopsite. Altceva decat manipulare mai stiti? Porcaria cu strada e o diversiune a securistilor care va plateste. Sa va fie rusine! Un roman din afara

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *