Mandatul lui Preoteasa nu e prelungit. Posibil interimar la CFR Călători, un condamnat pentru șpagă

Sursa foto: clubferoviar.ro

Consiliulul de Administrație al Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA s-a întrunit în ședință, joi, 17 august. Unul dintre punctele aflate pe ordinea de zi a fost prelungirea mandatului de director general interimar al lui Traian Preoteasa, care expiră la data de 31 august; până atunci, fie mandatul este prelungit, fie este numită altă persoană.

Membrii CA au refuzat să-i prelungească mandatul actualului director, în condițiile în care disfuncționalitățile în funcționarea operatorului feroviar de stat se accentuează pe zi ce trece.

Surse din Consiliul de Administrație al CFR Călători, citate de clubferoviar.ro, au explicat că obligația de a propune un nou director general interimar îi revine Consiliului de Nominalizare și Remunerare (CNR) din cadrul CA și că propunerea trebuie agreată de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, care, concret, trebuie să vină cu propunerea.

Ce se va întâmpla însă dacă până pe 31 august Sorin Grindeanu nici nu va fi de acord cu prelungirea mandatului lui Traian Preoteasa și nici nu va propune (agrea) o altă persoană care să preia funcția de director general interimar? În aceste condiții, CNR nu va putea să desemneze o altă persoană la conducerea CFR Călători.

Precedent stabilit de Ion Simu-Alexandru la CFR SA

În aprilie 2022 la Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, Ion Simu-Alexandru a ocupat patru funcții în cinci zile, după cum a scris atunci Club Feroviar. Atunci, Simu i-a delegat pentru câteva zile atribuțiile de director general directorului general adjunct tehnic de la acea vreme, Petru Ceșa, o strategemă prin care s-a asigurat că va reveni cu puteri sporite în fruntea companiei, lucru care s-a și întâmplat. A fost nevoie de delegare, deoarece CNCF CFR SA avea mai mulți directori generali adjuncți. De altfel, și acum sunt trei pe această poziție, așa cum se poate constata și accesând site-ul companiei: Monica Mihăileanu (Proiecte cu Finanțare Externă), Aurelian Oneci (Tehnic) și George Radu Pipa (Exploatare).

Directorul general adjunct poate prelua interimar mandatul lui Traian Preoteasa

În cazul în care postul de director general nu este ocupat sau, din varii motive, ocupantul postului nu-și poate exercita atribuțiile, acestea sunt preluate de către numărul 2 în societate, Marcel Litră, care nu este un novice în sectorul feroviar, în care activează încă din 1998, cu excepția unei mici „escapade” în sistemul privat.

Dar, Marcel Litră este condamnat pentru luare de mită. Cu suspendare, dar condamnat, fapta a existat, instanța a consfințit. Iar Traian Preoteasa a știut acest lucru inclusiv în octombrie 2021, când l-a promovat pe funcția de director de Trafic al SNTFC CFR Călători.

Iată ce declara atunci Preoteasa pentru Club Feroviar: „Știu că este condamnat, cu suspendare, nu știam că a fost și arestat. I-am spus acest lucru și lui Felix Stroe (fost ministru PSD al Transporturilor – n.red.), atunci când a vrut să-l pună director general la CFR Infrastructură”.

Între timp, Litră a devenit favoritul lui Preoteasa, care l-a propulsat în funcția de director general adjunct.

De ce a fost arestat actualul număr 2 din CFR Călători

În luna iulie a anului 2006, Marcel Litră, expert instructor la Centrul National de Expertiză a Personalului din CFR SA, și Constantin Roman, instructor general în cadrul Regionalei CF Brașov, au fost arestați pentru 29 de zile de către procurorii de la Parchetul de pe lângă Tribunalul Mureș pentru luare de mită și pentru punerea în pericol a siguranței pe calea ferată. Asta după ce un ceferist a reclamat că a fost declarat necorespunzător de către comisia formată din cei doi, întrucât nu le-a plătit sumele pretinse de aceștia.

Procurorii i-au acuzat pe Marcel Litră și Constantin Roman că ar fi pretins și încasat sume cuprinse între 40 și 60 de lei de la un număr de 181 de angajați ai CFR din județul Mureș, pentru ca aceștia să promoveze examenul anual de testare profesionala și de autorizare pe funcții, în perioada 22-24 februarie 2006. Potrivit anchetatorilor, cei doi instructori au fost acuzati ca ar fi luat sume cuprinse între 40 de lei (un acar) și 60 de lei (un impiegat de mișcare) de la 181 de ceferiști din județul Mureș pe care îi testau anual. Pe numele celor doi au mai fost întocmite dosare de cercetare penală și în județele Harghita sau Sibiu.

Mandatul lui Preoteasa la conducerea CFR Călători, un dezastru

Până acum, mandatul lui Traian Preoteasa s-a dovedit a fi un dezastru pentru CFR Călători, iar situația se acutizează pe zi ce trece. Rămâne de văzut, spun cei de la Club Feroviar, ce mutare va face (sau nu va face deocamdată) ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, în ceea ce privește conducerea de top a operatorului feroviar de stat.

Autor

  • Susana Pletea

    Are o experiență de peste 25 de ani în presa românească. Și-a început cariera în radio, a continuat cu presă scrisă (reviste) și acum este parte din echipa PSNews. Bun comunicator, pasionată de cuvântul spus sau scris, are o aplecare spre natura umană și literatură fantastică. Pledează vinovată de curiozitate și entuziasm.

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: