Skip to content
Politică

Manual unic de istorie, plin de greșeli. Daniel Gheorghe: Istoria este marginalizată EXCLUSIV

youtube.com

A apărut un nou episod din criza manualelor. După ce manualul unic de geografie a fost publicat cu greșeli de Editura Didactică și Pedagogică, s-a produs o situaiție la indigo în cazul manualului de istorie de clasa a VI-a. Mai mult, s-a anunțat că acesta va fi introdus în uz cu greșelile respective.

În acest context, redacția PSnews.ro l-a contactat pe istoricul Daniel Gheorghe pentru a comenta situația în care s-a ajuns referitor la manualul de istorie dar și la modul general a situației învățământului din România. Deputatul PNL se află în dezacord cu ideea de manual unic, față de care s-a și opus în Parlamentul României întrucât „competiția pe piață, inclusiv pe piața manualelor, produce calitate”. Deoarece aceste manuale nu vor fi scoase din uz, istoricul consideră că „profesorii trebuie să fie foarte vigilenți și mai curând să interpreteze materia și nu să o predea cuvânt cu cuvânt după ceea ce este prevăzut în aceste manuale”.

Mai mult, Daniel Gheorghe susține că manualele, „dacă tot sunt centralizate în sistemul unic, ar trebui să beneficieze de aportul unor personalități din mediul științific, din mediul academic”.

„Este un subiect destul de complex refeitor la manualul unic. În primul rând, competiția pe piață, inclusiv pe piața manualelor, produce calitate la fel cum poate să producă și relativizarea elementului educațional ceea ce este un aspect de nedorit. Eu cred în competitivitate și calitatea manualelor cred că este principalul efect al concurenței pe piață

Legat de manualul unic, dacă tot s-a dorit a se impune, un lucru cu care noi de la PNL nu am fost de acord și știți foarte bine că ne-am opus din mai multe motive ce țin de oportunitate, legalitate, puteau să vină cu un manual extrem de bine conceput și nu cu niște manuale care ne fac să ne pufnească râsul când citim ce a fost trecut acolo. Toate aceste manuale dacă tot sunt centralizate în sistemul unic ar trebui să beneficieze de aportul unor personalități din mediul științific, din mediul academic. Nu poate să facă orice profesor, din orice localitate necunoscută, să vină să facă un manual de istorie sau de geografie fără ca acesta să fie autorizat de autoritățile care se ocupă de materia respectivă. Ați văzut ce se poate întâmpla. 

Probabil că, din păcate, aceste greșeli au fost sesizate destul de târziu. Mai este foarte puțin până la începerea anului școlar și sunt lucruri care trebuiau sesizate din timp. În acest caz este din nou o problemă deoarece după cum vedem în momentul de față copiii vor fi dependenți de aceste manuale, iar profesorii trebuie să fie foarte vigilenți și mai curând să interpreteze materia și nu să o predea cuvânt cu cuvânt după ceea ce este prevăzut în aceste manuale, a spus istoricul.

Chestionat care este impactul situației manualelor asupra educației pe termen lung, parlamentarul PNL a declarat că „educația, în general, este afectată în momentul în care calitatea manualelor și a programelor școlare scade”. De asemenea, Daniel Gheorghe trage semnalul de alarmă că există un proces de ideologizare a materiilor și inclusiv a istoriei care „deranjează și pe lângă lipsa totală de profesionalism în redactarea manualelor, pe lângă lipsa competiției din piața manualului școlar. acest lucru îmi certifică încă odată că nu se dorește cu adevărat să se cunoască trecutul în acel mod aplicat, în acel mod coerent din care omul poate să înțeleagă anumite lucruri și poate să își gândească viața și să înțeleagă societatea și comunitatea în care trăiește”.

Istoricul remarcă și că „în ultimii ani există permanent această boală de a reforma învățământul la infinit care ne-a dus la situația actuală”, iar „copiii sunt zăpăciți total deoarece de la un an la altul se schimbă manualele, se schimbă materiile”.

„Educația, în general, este afectată în momentul în care calitatea manualelor și a programelor școlare scade. Eu sunt foarte revoltat deoarece am văzut de mulți ani încoace, dincolo de aceste greșeli care mai curând dau dovadă de amatorism și de o lipsă de atenție mare cu privire la ceea ce înseamnă educația, eu cred că marile probleme au fost țin de relativizarea predării materiilor pentru că toate aceste materii care se predau după manualul unic, manual făcut de statul român în anii ’90 când eram eu în școala generală, toate acestea au fost reduse la un anumit nivel și au fost duse într-o zonă mult mai interpretabilă. De exemplu, istoria a devenit o bătaie de joc, iar odată cu apariția manualelor alternative, odată cu apariția reformelor succesive în învățământul românesc, studiul istoriei a devenit o chestiune care aproape a devenit facultativă. Istoria a fost marginalizată, istoria românilor practic nu mai există în acest moment. Eu personal am făcut niște demersuri în parlament pe această problemă. Mai ales acum când suntem la 100 de ani de la Marea Unire ar trebui să ne punem cu totul și cu totul altfel problema a ceea ce înseamnă cultivarea identității naționale, creșterea copiilor în spiritul patriotismului românesc, cunoașterea trecutului cu bune și cu rele, cu lumină și cu întuneric în așa manieră încât în perspectiva viitorului să putem să ne luăm acele învățăminte care să ne facă să fim mult mai aplicați în viața socială și să evităm anumite greșeli și să evităm în a repeta anumite fapte din trecut care nu ne-au avantajat. Eu cred că studiul istoriei este fundamental, iar în România a fost marginalizat. Ceea ce văd în acest manual confirmă acest lucru pentru că, din păcate, odată cu reapariția ideologiei, ideologie care vine de această dată prin relativism cultural și prin corectitudine politică, iar odată cu reativarea acestor elemente ideologice care dispăruseră după Revoluția din 1989 în învătământul românesc, istoria a început să deranjeze și mai ales istoria românilor. Este păcat pentru că astăzi copiii ar trebui să știe foarte bine cine sunt, care le sunt rădăcinile, de unde au venit, cine sunt eroii care s-au sacrificat pentru România Mare, pentru libertatea neamului românesc, ce înseamnă evoluția societății de-alungul secolelor și mileniilor. Sunt lucruri esențiale care în anii 90 și începutul anilor 2000 încă erau prezente în manuale. Acum se dorește o globalizare și se încearcă să impună tot felul de ideologii postmoderne care țin și de relativizarea valorilor, relativizarea adevărului. Astfel, în momentul de față este clar că istoria deranjează și pe lângă lipsa totală de profesionalism în redactarea manualelor, pe lângă lipsa competiției din piața manualului școlar, acest lucru îmi certifică încă odată că nu se dorește cu adevărat să se cunoască trecutul în acel mod aplicat, în acel mod coerent din care omul poate să înțeleagă anumite lucruri și poate să își gândească viața și să înțeleagă societatea și comunitatea în care trăiește.

Consider că în școală nu are ce căuta elementul ideologic. Un exemplu este cel din perioada comunistă, odată cu îndoctrinarea marxist-leninistă, și apoi toată acea perioadă a lui Nicolae Ceaușescu în care lucrurile au fost mai amestecate în care a fost amestecat comunismul cu naționalismul și cu alte elemente, dar de remarcat că elementul de ideologie a rămas constant. Noi trebuie să luăm modelul învățământului românesc din perioada interbelică, care era unul din cele mai bune din Europa. 

În ultimii ani există permanent această boală de a reforma învățământul la infinit care ne-a dus la situația actuală. Pur și simplu copiii sunt zăpăciți total deoarece de la un an la altul se schimbă manualele, se schimbă materiile. Ba avem manuale alternative ba avem manual unic. Se introduc materii inutile sau care nu au niciun fel de aplicabilitate practică, se încearcă a se ideologiza istoria, se încearcă a se ideologiza și alte materii, iar după aceea apar tot felul de abordări diferite. Aici avem de-aface cu niște chestiuni obiective și acest exces de subiectivism, pe undeva, ne îndepărtează de ceea se ar trebui să reprezinte învățământul până la urmă”, a încheiat Daniel Gheorghe pentru PSnews.ro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *