Skip to content
Politică

Manualul unic de Limba Română. Cristina Tunegaru: Simt deja frustrarea copiilor EXCLUSIV

pressone.ro
" "

Una din măsurile Ministerului Educației produce controverse majore în România. Este vorba despre manulalul unic, redactat de Editura Didactică și Pedagogică, în legătură cu care au fost semnalate probleme la mai multe discipline.

Profesoara de Limba și Literatura Română, Cristina Tunegaru, a oferit declarații în exclusivitate pentru PSnews.ro în care analizează efectele produse de manualul unic atât la modul general cât și pentru disciplina pe care o predă. Cadrul didactic este de părere că „întoarcerea la manualul unic este un regres pentru că până acum aveam manuale alternative, iar profesorii puteau selecta anumite conținuturi din diverse manuale și nu dintr-un singur manual”. Astfel, profesoara subliniază că, pentru materia pe care o predă, manualul unic este un dezastru „pentru că prin manualul unic se vor impune anumite texte”, iar în acest fel „ne întoarcem cu vreo 30 de ani în urmă, când se învățau comentariile textelor literare, iar toată ideea aceasta de a dobândi compentențe devine inutilă, seacă”.

" "

„Din păcate, întoarcerea la manualul unic este un regres pentru că până acum aveam manuale alternative, iar profesorii puteau selecta anumite conținuturi din diverse manuale și nu dintr-un singur manual. Evident, în acest fel, orele erau mai atractive pentru copii, erau construite în așa fel încât copiii să fie mai implicați, mai antrenați. Acum, manualul unic vine cu un set fix de conținuturi și cel puțin pentru disciplina mea pe care o predau, Limba Română, este un dezastru pentru că prin manualul unic se vor impune anumite texte. În felul acesta, ne întoarcem cu vreo 30 de ani în urmă, când se învățau comentariile textelor literare, iar toată ideea aceasta de a dobândi compentențe devine inutilă, seacă. Nu se vor mai dobândi competențe ci se vor învăța ca și până în anii trecuți comentariile unor texte foarte bine fixate. Acesta este unul din pericolele principale pe care le văd. 

Mai mult, senzația pe care am avut-o când m-am uitat pe cele două manuale de la Editura Didactică și Pedagogică este că manualele acestea două sunt construite pentru profesori, pentru ca profesorilor să le fie ușor, deoarece în aceste două manuale sunt aceleași texte pe care le aveam în manualele vechi. Nu este niciun text nou. Toată situația este ca și cum manualele sunt făcute pentru ca profesorilor de Limba și Literatura Română să le fie ușor. Sunt aceleași texte și aceleași conținuturi. 

Deși programa este atât de frumoasă, iar programa nouă chiar mizează pe competențe și pe activități foarte interesante de comunicare orală și exerciții foarte frumoase, s-a mers pe aceleași texte obositoare. Să vă spun câteva titluri: sunt prea multe texte din Frații Jderi în manuale, același Sobieski și românii pe care îl avem de 40-50 de ani în manualul de română, aceeași fabulă Câinele și cățelul, Bivolul și coțofana. Nu este niciun fragment de text care să fie pe placul și în ton cu viața copiilor de astăzi. Programa ar fi permis selectarea unor texte absolut încântătoare pentru copii”, a transmis profesoara.

Mai mult, profesoara Cristina Tunegaru reliefează că pentru copiii care trec în clasa a VI-a, care au învățat de pe manuale mult mai interactive, trecerea va fi una dificilă la învățarea de pe manualul unic: „acești copii au învățat de pe manuale noi, pe programa nouă, încă din clasa pregătitoare și sunt formați într-un anumit stil. De exemplu, copiii cărora le-am predat eu anul trecut în clasa a V-a au lucrat foarte frumos cu manualele noi, care veneau cu niște texte foarte interesante și erau pe placul lor, iar astfel i-am atras spre lectură prin activități foarte frumoase la clase. Manualele ne-au permis lucrul acesta și programa la fel, care era una foarte permisivă”.

Cadrul didactic trage semnalul de alarmă spunând că în prezent „copiii sunt pur și simplu bombardați cu cunoștințe de gramatică teoretică pe care nu le vor folosi”, și simte un sentiment de frustrare pentru că le va preda elevilor, de exemplu, „cunoștințe foarte dificile și foarte abstracte de gramatică care nu le vor folosi la absolut nimic”.

„În momentul de față, ca să vorbesc despre generația de acum pentru că ne refeream la manualele noi, generația care trece acum în clasa a VI-a este prima generație de clasă pregătitoare. Adică, acești copii au învățat de pe manuale noi, pe programa nouă, încă din clasa pregătitoare și sunt formați într-un anumit stil. De exemplu, copiii cărora le-am predat eu anul trecut în clasa a V-a au lucrat foarte frumos cu manualele noi, care veneau cu niște texte foarte interesante și erau pe placul lor, iar astfel i-am atras spre lectură prin activități foarte frumoase la clase. Manualele ne-au permis lucrul acesta și programa la fel, care era una foarte permisivă. Însă, mi se pare că se face un salt înapoi foarte mare, din clasa a V-a în clasa a VI-a. Până acum se miza pe gramatica aceasta normativă care te învață să scrii corect și să te exprimi corect, dar odată cu manualele noi activitatea didactică se concentrează mai mult pe gramatica descriptivă, adică să învățăm gramatica pur și simplu de dragul gramaticii și nu să învățăm să scriem corect. Copiii sunt pur și simplu bombardați cu cunoștințe de gramatică teoretică pe care nu le vor folosi. Mă gândesc la copiii mei și am un sentiment de frustrare pentru că o să le predau lucrurile acestea și știu că nu sunt pregătiți. Nu au fost pregătiți să primească atâta gramatică teoretică. Simt deja frustrarea lor deoarece un an de zile se vor concentra să asimileze niște cunoștințe foarte dificile și foarte abstracte de gramatică care nu le vor folosi la absolut nimic, a conchis profesoara Cristina Tunegaru pentru PSnews.ro.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *