Skip to content
Politică

Manualul unic: o profesoară de istorie constată că Liviu Pop are afinități comuniste EXCLUSIV INTERVIU

Digi24

Criza manualelor se adâncește. Ideea lui Liviu Pop de a se reveni la manualul unic a avut o serie de repercusiuni negative. Unul din cele mai recente cazuri este efectul negativ asupra manualului de istorie de clasa a VI-a, care deși plin de greșeli, va fi folosit totuși de copii la clasă.

În acest context, redacția PSnews.ro a contactat-o pe doamna Dorina-Luminița Drexler, profesoară de istorie la Colegiul Național Petru Rareș din Piatra Neamț și fost inspector școlar general al județului Neamt pentru a oferi opinia sa de cadru didactic cu experiență referitoare la situația manualului unic de istorie de clasa a VI-a. Aceasta remarcă că „domnul Pop a preferat să revină la manualul unic, specific altor vremuri sau regimuri” fiind eventual chiar „o modalitate a acestuia de a anunța schimbarea de regim”, insinuând astfel afinitățile pe care fostul Ministru al Educației le are pentru regimul dinainte de ’89.

Doamna prof. dr. Dorina Drexler reclamă faptul că deși mai mulți profesori de marcă din orașul Piatra Neamț au dorit să redacteze un manual, nu au reușit deoarece domnul Pop a dat dovadă de netransparență și a oferit un timp scurt celor care voiau să se ofere pentru a-l scrie: „am dorit să facem acest lucru, dar nu am reușit, din cauza timpului extrem de scurt avut la dispoziție când se anunța licitația”.

Manualele alternative au fost introduse la sfârșitul sec. al XIX-lea, prin reforma liberalului Spiru Haret. Doar Abecedarul era unic. Au fost desființate de regimul comunist, care nu admitea nici un fel de pluralism, iar la începuturile acestui regim istoria se studia după manualul unic al lui Roller, despre care am predat elevilor în liceu. După prăbușirea regimului comunist, au fost reintroduse în învățământul românesc în 1999, prin reforma lui Andrei Marga .

Avantajul mai multor manuale ar trebui să fie pedagogic, în primul rând. Treptat, această idee adecvată vremurilor în care trăim nu a mai avut valențe pedagogice, în primul rând, ci financiare, pentru diverse grupuri de profesori care aveau acces la informații din Minister, pentru că, practic, era imposibil să elaborezi un manual bun în timpul scurt anunțat prin licitație.

Deși mai mulți profesori din Piatra Neamț, cu un pic de știință de carte și de experiență, am dorit să facem acest lucru, nu am reușit din cauza timpului extrem de scurt avut la dispoziție, când se anunța licitația. În loc să facă procedura mai transparentă și termenul de elaborare rezonabil, domnul Pop a preferat să revină la manualul unic, specific altor vremuri sau regimuri, sau asta o fi modalitatea sa de a anunța schimbarea de regim.

Greșelile din manualulele de clasa a VI-a pot avea explicații multiple, inclusiv de tehnoredactare, pe lângă graba de a-l elabora, la care se adaugă și lipsa concurenței dintre edituri. Pe de altă parte, nu există manual perfect și uneori este mai important caietul de notițe, a declarat profesoara de istorie Dorina-Luminița Drexler pentru PSnews.ro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *