Skip to content
Sport

Mercedes-Benz? Nu, Mercedes-Porsche!

www.classicdriver.com

În anii ’60 ai secolului trecut Mercedes-Benz declanşează un război al puterii şi al performantelor rutiere care continuă şi azi intre cei doi, apoi trei grei ai industriei auto, Mercedes, BMW şi Audi, un război pornit prin lansarea lui 300SEL 6.3 şi continuat cu modelul 450SEL 6.9.

CITIȚI ȘI: Probably the best limo in the world!

Primii care au ridicat mănuşa (de catifea?) aruncată de Mercedes au fost bavarezii care au lansat prima generaţie a berlinei sportive BMW M5. Pentru o perioadă destul de lungă de timp M5-ul a fost cam singur pe piaţă şi, automat, a făcut legea. Unul din atuurile pe care le avea atât M5-ul cât şi cele două SEL-uri sportive era discretia, aspectul acela… de incognito, ideea de lupi îmbrăcaţi în piei de oaie. Acest aspect le-a asigurat succesul, mai ales Mercedes-urilor care erau aproape identice la exterior cu versiunile mai lente.

Între timp vecinii celor de la Mercedes, inginerii de la Porsche, încep un program care să le permită participarea la cursele de viteză şi de anduranţă în cadrul Grupei B, dar, datorită desfiinţării acestei grupe au rămas cu o linie de producţie foarte tehnologizată la Zuffenhausen cu care nu prea aveau ce face. Apoi mai era o serioasă problemă financiară: Porsche 959 era vândut (exact ca Bugatti Veyron) la un preţ mai mic decât costurile de producţie, iar desfiinţarea Grupei B dăduse peste cap toate socotelile financiar-contabile ale lui Porsche.

Mercedes voia înapoi felia de tort pe care M5-ul i-o suflase de sub nas, dar o voia într-o formă mult mai rafinată decât Prinzregententorte-ul bavarez! Mercedes nu voia să facă rabat de la confortul şi calitatea cu care îşi învăţase clienţii. Însă ceea ce voia Mercedes ar fi costat destul de mulţi bani pentru modificarea unei linii de producţie. Cine mai avea o asemenea linie? Porsche! La ei a apelat Mercedes pentru realizarea noii berline sportive, la linia de producţie pentru 959. Un contract care venea ca o mană cerească pentru Porsche care mai avea puţin şi risca intrarea în faliment!

Baza de la care se pleca în realizarea maşinii era modelul W124, unul din cele mai bune Mercedesuri din istorie, considerat de către foarte mulţi specialişti ca fiind indestructibil.

masina1
www.gdtm.net   Mercedes-Benz 300E W124

 

Începând cu anul 1991 pe parcursul a câte 18 zile lucrătoare caroseria modelului W124 sedan era plimbată dus-întors de câteva ori între Sindelfingen şi Zuffenhausen. La sfârşit ieşea de pe poartă un Mercedes-Benz 500E.

500E-ul nu a fost primul W124 performant. În 1986 firma de tuning AMG, actualul departament de performanţă al lui Mercedes, a creat celebrul 300E AMG Hammer pornind de la un 300E destinat pieţei nord-americane căruia i s-au înlocuit suspensiile şi frânele cu unele performante, iar motorul 6 în linie a fost înlocuit cu un V8 derivat din unitatea M117 care a echipat atât modele “civile” precum 560SEL (W126), 560SL (R107), dar şi modelul de curse Sauber-Mercedes C8 de Grupa C. Acel motor a “urcat” sub capota Hammer-ului de la 5.5 l la 6.0 l şi de la 295 la 396 CP.

hammer

Sauber-Mercedes C8 (1985)     www.racing-history.de

masina3

Sauber-Mercedes C8 (1985)     www.racing-history.de

Însă AMG Hammer, deşi foarte performant, confortabil şi calitativ era mult prea… vulgar pentru gusturile Mercedes care îşi dorea ceva discret.

La exteriorul 500E-ului, aşa cum Mercedes îşi învăţase fanii, erau doar foarte puţine schimbări faţă de modelul standard: proiectoare de ceaţă în spoilerul faţă, ştergătoare şi spălătoare pentru faruri în standard, pasajele roţilor uşor bombate, garda la sol uşor micşorată… ah, nişte anvelope ceva mai late dar pe modelul standard de jante în varianta de 16 inch! La naiba, Megane-ul meu are jantele de 16 inch! Şi atât!

 

 

naa

Mercedes-Benz 500E        www.superstreetonline.com

 

 

dsgsd

Mercedes-Benz 500E         www.gearpatrol.com

Destul de banal ca aspect, nu?

Motorul pe care Porsche a reuşit să îl înghesuie sub capotă a fost unitatea M119 în varianta de 5.0 l utilizat şi pe Mercedes-Benz SL500 (R129), dar şi pe câştigătorul cursei 24h du Mans din 1988, Sauber-Mercedes C9, şi chiar pe prima versiune a maşinii de curse Sauber-Mercedes C11.

Motorul pe care Porsche a reuşit să îl înghesuie sub capotă a fost unitatea M119 în varianta de 5.0 l utilizat şi pe Mercedes-Benz SL500 (R129), dar şi pe câştigătorul cursei 24h du Mans din 1988, Sauber-Mercedes C9, şi chiar pe prima versiune a maşinii de curse Sauber-Mercedes C11.

dg

Mercedes-Benz SL500 R129       www.pinterest.com

 

sgsd

Sauber-Mercedes C9         www.tech-racingcars.wikidot.com

Acest motor dezvolta în varianta pentru “uz civil” 326 CP şi 480 Nm, sub ceea ce avea la dispoziţie Hammer-ul, dar suficient de mult din punctul de vedere al lui Mercedes şi al clienţilor săi. Spre deosebire de motorul instalat pe SL500 cel utilizat de 500E folosea un nou sistem de aprindere şi injecţie realizat de Bosch numit LH-Jetronic. Transmiterea puterii era asigurată de o cutie de viteze automată cu 4 trepte proiectată de Mercedes.

Pentru a menţine o distribuţie cât mai echilibrată a masei pe cele două punţi Porsche a mutat uriaşa baterie în podeaua portbagajului, alături de roata de rezervă.

De pe SL500 au fost luate şi frânele pentru modelul 500E,  varianta de până în faceliftul din 1993, pentru ca după ce întreaga gamă W124 a fost împrospătată optic şi tehnic, sistemul de frânare să fie înlocuit cu cel de pe SL600, iar denumirea modelului să fie schimbată din 500E în E500.

 

dgdhndf

Mercedes-Benz E500 (1993-1994)         www.pinterest.com

 

Rezultatul era o maşină foarte rapidă chiar şi după actualele standarde: 6,1 secunde pentru sprintul de la 0 la 100 km/h (în unele teste a coborât sub 6 secunde) şi viteza maximă limitată electronic la 260 km/h.

Interiorul era şi el destul de exclusivist, fiind executat de Reccaro, iar în spate bancheta era înlocuită de două fotolii separate de o consolă centrală prevăzută cu un spaţiu de depozitare.

hsvfbsa

Interiorul unui Mercedes-Benz 500E           www.stonegateautosales.com

 

Cum se conduce aşa ceva? De data asta vă pot spune la modul direct, din propria-mi experienţă, nu din auzite!

Am condus un 500E (pre-facelift) acum câţiva ani buni şi nu l-am condus ca la drive test-ul de reprezentanţă auto, 2 km cu 50 km/h! Nu! L-am condus aşa cum trebuie şi cum îţi permite a fi condusă maşina asta timp de câteva ore alături de proprietarul său, un bun amic al meu care mă ştia cât sunt de pasionat de modelul ăsta încă de prin ’91 când citisem despre el pentru prima dată în Auto Bild, editia germană.

Întreaga experienţă se poate rezuma într-un singur cuvânt: sublim!

De cele mai multe ori uităm în zilele noastre cât de bune erau maşinile anilor ’80 şi ’90 şi cât de mişto se conduc! Uităm de legătura care se crează între tine şi maşinăria pe care încerci să o struneşti, legătură nefiltrată de diverse calculatoare şi dispozitive electromecanice care da, te ajută enorm la condusul la limită, dar îţi prezintă o experienţă… clinică!

Poate că sunt subiectiv când mă gândesc la 500E pentru că iubesc enorm de mult această maşină, dar să conduci una d-asta e ceva… fantastic!

În primul rând ai o senzaţie ciudată când iei contact direct cu ea pentru prima dată. Presa vremii a numit-o “lup în piele de oaie” din cauza amestecului de inocenţă a aspectului exterior şi brutalitate a puterii care zace sub capotă. Mercedes-ul a numit-o “Hammer-ul de catifea”, iar această senzaţie este amplificată în momentul în care porneşti uriaşul V8! Ce muzică! Ce sunet colosal care pleacă de la bâlbâitul de bas al unui V8 clasic până la urletul lui Barry White alergat de un rinocer furios! Iar chestia asta e valabilă indiferent dacă maşina e echipată cu evacuarea clasică de uzină sau îi pui o finală Remus!

De obicei maşina pleacă de pe loc cu trepta a II-a, ceea ce îţi este arhisuficient în oraş la un regim cruising. Dacă vrei rupere… se poate seta cutia să facă plecările de pe loc doar în treapta I-a, nu e problemă!

Pe viraje stă excelent cu menţiunea că maşina asta poate, ştie şi adoră să facă drift, burnout şi gogoşele pe asfalt! Cui îi plac chestiile astea, mie nu!

Dacă mi-a fost teamă? Da, pot spune că mi-a fost teamă mai ales la început având în vedere faima de muscle car de lux pe care o are 500E-ul! Apoi am început să mă învăţ şi chiar m-am distrat! Foarte mult! Exagerat de mult!

O clipă vă rog!

Domnilor poliţişti, subsemnatul menţionează că nu a depăşit viteza maximă legală nici în oraş, nici pe DN, nici pe autostradă!

Aşa, să revenim!

Că tot am menţionat autostrada, 500E este un cruiser foarte confortabil fenomenal inclusiv pe pseudo-autostrăzile noastre, parcă are în faţă un mare fier de călcat care nivelează şoseaua! Însă în oraş vei simţi cam toate şinele de tramvai şi toate cariile de primăvară! Ce vrei, suspensie sport!

Defecte? Prea scumpă pentru mine! Momentan!

Cea mai idioată întrebare pe care am primit-o în acea zi când m-am dat cu 500-le a fost cât consumă, şi asta de la un băieţaş cu un CLS diesel! Adică… pe bune? Te uiţi la un 500E şi tot ce poţi să întrebi e cât consumă??? Dacă întreba cât costă să ai aşa ceva acasă era altceva! Între 25.000 şi 70.000 € plus costurile cu întreţinerea care variază în funcţie de cât şi cum conduci! Maşina e foarte ascultătoare şi va face ce vrei tu, atâta timp cât tu ştii ce şi cât să îi ceri, altfel te bagă în primul stâlp fără niciun fel de menajamente şi aproape că ţipă la tine că eşti cel mai tâmpit şofer de pe planetă!

Dar e, pe bune, fantastică!

500E/E500 a fost produs până la sfârşitul lui 1994. Apoi, în 1995, asemenea unei trupe rock care nu ştie cum să termine un hit (Thank you, Mr. Clarkson!), Mercedes a decis să mai facă încă 120 de exemplare destinate unor anumiţi clienţi, exemplare făcute integral în uzina Porsche Rossle Bau alături de Audi RS2 Avant.

E500 a avut şi partea lui de tuning. AMG a mărit mototrul până la 6 litri şi 381 CP, iar Brabus a creat E6.5-ul cu un motor de 6.5 l şi 450 CP. Ambele erau mai performante decât originalul. Logic!

 

masina ugbj

Mercedes-Benz E60 AMG             www.fraysmotors.com

jkbklb

Brabus E6.5 V8          www.brabus.com

De ce 500E/E500 e atât de important?

Pentru că, deşi caimacul pieţei i-a fost suflat de BMW cu modelul M5 E34, E500-le a fost totdeauna alternativa nobilă şi luxoasă, a fost totdeuna gentelman-ul îmbrăcat la costum cu cravată care se putea lua la trântă cu băieţaşii de cartier din München şi Ingolstadt îmbrăcaţi în treninguri scumpe de la Adidas sau Puma (ca să rămânem pe teritoriul Germaniei)! Scumpe, dar… tot treninguri sunt! Poate că BMW M5 E34 şi Audi RS6 4.2 quattro sunt puţin mai fâşneţe, dar le lipseşte eleganţa!

E500-le mai este important şi pentru că e maşina care a dat tonul pentru viitoarele modele Mercedes-AMG.

Pentru mine, şi nu numai,  este important pentru că a fost, este şi va rămâne totdeauna ceea ce americanii numesc un sleeper, adică o maşină destul de discretă ca aspect, dar foarte puternică şi foarte rapidă, poate chiar sleeper-ul suprem, şi pentru că face parte din acea ultimă generaţie de maşini extraordinare care au caracterizat sfârşitul secolului trecut, maşini precum rivalii săi, M5 E34 şi RS6 4.2 quattro, dar şi Porsche 928 GTS, Lotus Carlton, Ford Sierra RS Cosworth, Lotus Esprit V8, Ferrari 512 Testarossa, Lancia Thema 8.32 şi multe altele, maşini care au reprezentat spiritul acelor ani spectaculoşi!

De final vă invit să urmăriţi câteva imagini filmate de băieţii de la Mercedes E500 Club din Moscova. Vizionare plăcută!

masina ultima

www.mbca.org

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *