Metroul clujean a rămas fără bani europeni. Se mai face cel mai mare proiect de infrastructură din România?

Sursa foto: PSD Cluj-Napoca

Metroul clujean a rămas fără fondurile din PNRR, iar finanțarea este la mâna Guvernului. Analistul politic George Jiglău a vorbit despre soarta metroului în contextul mai multor scenarii ale alegerilor care urmează. Este inevitabil ca proiectul să întârzie câțiva ani, spune el, dar este optimist.

Premierul Marcel Ciolacu a confirmat, zilele trecute, că metroul de la Cluj a pierdut finanțarea europeană din PNRR, de unde ar fi urmat să obțină 300 de milioane de euro, din cele 2,1 miliarde de euro cât costă întregul proiect.

Primarul Emil Boc nu a infirmat declarația prim-ministrului, dar a precizat că proiectul metroului continuă și lucrările vor începe din toamnă.

Situația este delicată mai ales pentru PNL, în contextul în care vin alegerile parlamentare și prezidențiale.

Dacă se va ajunge la situația opririi lucrărilor, imaginea lui Emil Boc, unul dintre cei mai importanți lideri liberali dar și imaginea PNL-ului vor avea de suferit.

Metroul a fost una dintre promisiunile principale ale lui Boc în campania electorală. S-au tăiat panglici împreună cu cei mai importanți lideri ai momentului: premierul Marcel Ciolacu, președintele PNL – Nicolae Ciucă, ministrul Transporturilor – Sorin Grindeanu etc. Dacă se va dovedi doar un alt proiect promis și nerealizat, efectele negative asupra liberalilor ar putea fi devastatoare.

Deocamdată, atât Marcel Ciolacu, cât și Emil Boc au același mesaj: chiar dacă nu mai există finanțare europeană, metroul se va face. Fiind campanie electorală, orice alte declarații s-ar dovedi sinucigașe pentru ambii politicieni.

Întrebarea care se pune acum este „în ce măsură lucrările la metroul clujean vor continua fără finațarea europeană?”.

Practic, finanțarea metroului va depinde doar de fondurile pe care le va aloca Guvernul respectiv pe alte soluții de finanțare europeană, pe care tot guvernul le va gestiona.

„Adevărul” a încercat să afle ce se va întâmpla cu metroul după alegerile parlamentare și prezidențiale, în contextul în care metroul clujean care este, conform declarațiilor ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu – cel mai mare contract de finanțare din ultimii 30 de ani al ministerului- va fi la „mâna” Guvernului.

„E inevitabil să fie întârzieri de ani de zile”

Lectorul universitar şi analistul politic George Jiglău, preşedintele Centrului pentru Studierea Democraţiei din cadrul UBB, a analizat posibilele scenarii.

Jiglău este de părere că acest tip de impas a fost un risc asumat de Emil Boc: „Adică în momentul în care ai un proiect de asemenea amploare, e clar că nu te poți baza pe o singură sursă de finanțare, fie și ea generoasă cum sunt banii europeni.”

A doua chestiune pe care o subliniază analistul este că un proiect de genul ăsta niciodată nu se termină exact cum așa cum este pe hârtie, la timp, fără probleme.

„De aici încolo, sigur, sperăm să nu fie o întârziere foarte mare, dar e clar că probabil va fi ceva de ordinul unor ani. Eu cred că Emil Boc are instrumentele necesare, la nivel de discurs, ca să justifice faptul că apar aceste întârzieri care mie mi se pare că vor fi inevitabile”, a precizat el.

Analistul interpretează în această cheie, ultimele declarații ale primarului care a susținut „să nu ne facem griji că metroul se face cu siguranță”.

Oricum, pentru el este mult prea târziu să se mai dea înapoi și, din nou, cred că a știut care sunt riscurile care vor apărea mai devreme sau mai târziu”, a explicat analistul.

Citește mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: