Skip to content
Politică

Mihai Tudose: România trebuie să facă rost de 30,2 miliarde de euro pentru investiţiile guvernamentale declarate prioritate

Inquam Photos / Octav Ganea

Fostul premier Mihai Tudose face o analiză a investiţiilor guvernamentale declarate prioritate pentru “Guvernul Pristanda” şi ajunge la concluzia că România trebuie să facă rost de 30,2 miliarde de euro pentru realizarea acestora.

El critică faptul că Secretariatul General al Guvernului a omis să treacă pe listă obiective importante precum autostrăzile Iași – Târgu Mureș și Bacău – Ploiești.

Lista Guvernului Pristanda

Zilele trecute, presa remarca omiterea de către Secretariatul General al Guvernului, a autostrăzilor Iași – Târgu Mureș și Bacău – Ploiești din lista investițiilor guvernamentale declarate prioritare pentru 2021. O neglijență gravă, dacă avem în vedere că, din noiembrie 2018, există lege pentru Autostrada Unirii. Se fac, aşadar, în curând doi ani de când realizarea legăturii de 318 km dintre Iași și Târgu Mureș este obligație legală!

În urma intervenției premierului Orban, cele două vise rutiere ale românilor și-au găsit, în cele din urmă, locul în lista atât de generoasă. Un exemplu de generozitate e autostrada Pitești – Sibiu, care a ajuns să coste dublu față de estimarea din Master Planul General de Transport, prezentat în octombrie 2016 de guvernul așa-zis tehnocrat.

Nu intru în detalii, pentru că lista pusă acum în dezbatere publică e întocmită de Ministerul Finanțelor, deci garantată de dl Cîțu. Așa că putem considera că scăpăm ieftin cu o dublare de preț.

Dar ce priorităţi în infrastructură are guvernul actual pentru 2021? Din cele 160 de proiecte din lista iniţială, 47 au deja stadiul fizic de realizare de 100%. Deci aici tăierea panglicii este sigură. În zeci de alte cazuri, lucrările sunt gata în proporţie de 96-99%. Cu un efort minim, se va tăia şi aici panglica. Asta da ambiţie!

Am remarcat şi preocuparea pentru distribuţia teritorială a proiectelor, graţie unei medii de aproximativ patru obiective pe judeţ. Să fie toată lumea mulţumită. Brăila se încadrează în medie, cu podul peste Dunăre, drumul expres Brăila – Galaţi, îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie pe Dunăre şi un pasaj denivelat pe DN21.

Dar cât ne costă lista-minune? În total, 216 miliarde de lei, din care mai trebuie finanţată suma de 146 miliarde, restul fiind deja investiţi. Asta înseamnă că România trebuie să facă rost de 30,2 miliarde de euro, la cursul actual. E o primă şi teribilă condiţie pentru ca aceste mari şi mult-dorite lucrări publice să devină realizabile. Iar din acel punct până la realitate, ar mai fi mulţi, mulţi alţi paşi.

Uitându-mă la frumuseţea  asta  de  listă, mi-am  amintit de cele 44 de steaguri numărate de Ghiţă Pristanda şi care erau, de fapt, 11. Apropo, pristanda e un dans popular în care se bate pasul pe loc…”, scrie Tudose pe pagina sa de facebook.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *