Skip to content
Politică

Mitul Guvernului tehnocrat, spulberat de Silviu Mănăstire. Dezastrul lăsat în urmă de ministrul Transporturilor

Jurnalistul de investigații, Silviu Mănăstrie, vorbește, în ultimul episod al emisiunii „Dosar de politician”, despre bătaia de joc de la ministerul Transporturilor.

În acest context, Silviu Mănăstire critică alegerea lui Cioloș pentru ministerul Transporturilor în persoana lui Dan Costescu, cel care, în vremea în care era manager al companiei Romvag, „chiar și fără datorii, a intrat în faliment”.

În același timp, jurnalistul de investigații amintește de eșecul afacerii lui Costescu a cărui date contabile sunt „necruțătoare”: „începand cu anul 2009, firma Sistematic nu a reușit să facă niciodată profit, a avut anual zeci de mii, sute de mii de euro pierderi. Firma a avut o medie de cinci angajați anual”.

În acest context, Silviu Mănăstire lansează o serie de întrebări cheie.

„Din anul 2012, s-au schimbat nu mai puțin de șase miniștri politici. Ei sunt Silaghi, Fenchiu, Ramona Mănescu, Șova, Rus, Matache. Toți au lăsat dezastru, nimeni nu a terminat nimic, miniștrii au schimbat șefii din ministere și companiile de stat, companiile CFR și Tarom sunt în faliment tehnic. Peste 3.000 de oameni mor anual în accidente pe șoselele din România, iar tinerii frumoși nu au ieșit în stradă pentru că de la Bucurelti la Baia Mare se fac 14 ore cu mașina.

După acest dezastru din guvernarea Ponta, ne așteptam ca Dacian Cioloș să vină cu un ministru tehnocrat ireproșabil la Transporturi, un om care în zece luni să dea drumul la lucrări, să facă licitații, să pună pe șine sistemul feroviar, să scape de la faliment compania Tarom și CFR-ul, să rezolve criza de la Romatsa, să vadă ce se întâmplă cu autostrada scufundată dintre Orăștie și Sibiu.

Ce am primit în schimb? Pe cine a pus Cioloș ministru la Transporturi? Pe un individ pe nume Dan Costescu, pretins mare specialist în domeniul feroviar. Însă, ce să vezi, ministerul Trasporturilor nu se ocupă doar de calea ferată, mai există chestiunea portului Constanța, a transportului fluvial, naval, jaful de la compania națională de drumuri, dezastrul de la Tarom de care vorbeam. Dacian Cioloș mai pretinde că acest Dan Costescu ar fi un bun manager, că a lucrat în piața privată, unde a făcut perfomanță, că știe lucruri, că este un bun inginer.
Între anii 2001 și 2004, Dan Costescu a fost Președintele Consiliului de Administrație al companiei Romvag SA Caracal, care producea vagoane. Costescu era angajatul unei companii germane, care a preluat societatea Romvag prin privatizare. La privatizare, Statul român a făcut un cadou nemților și au șters datoriile istorice ale fabricii de vagoane, ce se ridicau la circa 10 milioane de dolari. Costescu a fost un manager foarte priceput… astfel că, în final, chiar fără datorii, compania Romvag a intrat în faliment iar fabrica a fost preluată de magnatul Cristi Burci. Burci a lichidat în final compania.

După acest succes, Dan Costescu, marele specialist feroviar, a continuat să conducă propria afacere, compania de inginerie și consultanță Sistematic COM SRL, din mica localitate Roșiorii de Vede, județul Teleorman. Costescu pretinde că firma lui a lucrat pentru importanți jucători pe piața feroviară, fără să-i numească însă.

Cifrele afacerii de success, deținută de ministrul Costescu, sunt relevante: în 2015, la jumătatea anului, firma Sistematic a raportat datorii de 1, 5 milioane de euro, o cifra de afaceri de 50 de mii de euro și o pierdere de 10 mii de euro. În 2014, totuși ministrul Costescu încasa un salariu de 2.000 de euro lunar de la firma sa. Lucurile sunt însă și mai grave, în 2014 afacerea ministrului a avut pierderi de 500 de mii de euro, în 2013 a avut la fel pierderi de 100 de mii de euro. Datele contabile sunt necruțătoare: începand cu anul 2009, firma Sistematic nu a reușit să facă niciodată profit, a avut anual zeci de mii, sute de mii de euro pierderi. Firma a avut o medie de cinci angajați anual.

Văzând toate aceste informații, stai și te întrebi: acesta este managerul care va salva compania CFR și Tarom-ul de la faliment, care va face drumuri în România? Domnul ministru Costescu nu a reușit să facă profit pentru mica lui firma de consultanță și vrea să reformeze domeniul transporturilor? În ce țară trăim, cine este Costescu, cine l-a promovat în cabinetul Cioloș, îl cunoștea Ciolos înainte să-l numească? Cert este că acest domn Costescu este și el o creație a PSD-ului, fiind promovat acum câteva luni în fruntea companiei CFR de către ministrul Ioan Rus. Dacă Dan Costescu avea succes la firma lui privată feroviara, de ce a acceptat să vină la firma statului, CFR, aflată în faliment tehnic? Nimeni nu știe, probabil vom afla în curând”, explică Silviu Mănăstire.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *