Skip to content
Economie

Modelul rusesc de privatizare falimentară a industriei româneşti, aplicat nestingherit şi în 2021?

just.ro

O operațiune specială rusească se pune la cale sub nasul Serviciului Român de Informații, actorii principali fiind câţiva afacerişti controversați care au gravitat în jurul holdingului Mechel, corporația rusă care a privatizat în anii 2000 combinatele de oțel ale României.

Între timp, Grupul Mechel s-a dizolvat în România, dar afaceriști ruși regrupați în compania Moldometal au preluat de la statul român activele de pe frontieră ale fostei companii de stat TVM, în centrul afacerii fiind Autoritatea pentru Administrare a Activelor Statului.

Este vorba despre moldoveanul Radomir Şeremet, bun prieten cu Oleg Shvedakov, care a dobândit o poziţie importantă pe piaţa românească de oţel şi materii prime siderurgice, pe care le aduce din Federaţia Rusă şi Transnistria, despre care toată lumea ştie că este tot a ruşilor, şi le livrează uzinelor MECHEL.

După cum scrie opiniatrasnsilvana.ro, cei doi au pus la punct un mecanism de tip suveică prin care mărfurile importate se plimbă prin firma MOLDMETAL TRADING deţinută de Radomir Şeremet, sunt transferate apoi prin firma EAST EUROPE METAL CONCEPT SRL controlată de INVEST NIKAROM SRL şi reprezentată de Victor Chumakov, tatăl Olgăi Chumakova, iar apoi sunt livrate către ISCT Câmpia Turzii, COS Târgovişte, Ductil Steel Buzău şi Laminorul Brăila.

Tranzacţiile sunt perfectate la preţuri aranjate, astfel încât singurul care pierde este statul român.

Îm prezent, firma Moldmetal Holdong SRL are sediul în Bucureşti, nouă angajaţi şi un profit de 24 de milioane de dolari.

Pericol strategic la graniţă

În plus, gruparea afaceristului transnistrean a pus mâna şi pe terminalele logistice de la Halmeu, Dornești, Cristești, Galați, amplasate pe frontierele de Nord si de Est ale României, perfect integrate în structura stațiilor de cale ferată de frontieră.

Potrivit just.ro, acestea sunt singurele instalații care pot asigura transferul mărfurilor direct între cele două tipuri de vagoane (de ecartament larg – 1520 mm si de ecartament normal – 1435 mm) la capacități adecvate. La frontiera României cu fostele țări CSI, cele mai multe dintre funcțiunile specifice nodurilor feroviare sunt realizate prin activitatea si facilitățile asigurate de către aceste instalații speciale, prezente în cele 4 localități.

Citeşte şi: O operațiune specială rusească se pune la cale sub nasul SRI. Miza: echipamente vitale în transbordarea vagoanelor de marfă

Astfel, firma Moldmetal Trading SRL se declară interesată în preluarea respectivelor instalații pentru a le transforma, cel mai probabil, în fier vechi și a le trimite la topit. Numai că acele instalații au și o importantă valoare strategico-militară în eventualitatea, puțin probabilă deocamdată, a unui conflict la granița de Răsărit a NATO.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *